Skip to main content
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 2, 2026
Question

Bij gearchiveerde behandelaars groepe, rechten en filters ontkoppelen

• September 2, 2026
  • 5 replies
  • 27 views

Hallo allemaal,
Volgens mij is mijn vraag al eens voorbij gekomen, maar ik kan de oplossing helaas niet vinden.
Ik wil in bij behandelaars waar de “einddatum contract” is geweest automatisch de behandelaarsgroepen, rechten en filters ontkoppelen. Heeft iemand daar een werkende JSON-bestand voor?
Dat zou mij een hoop (uitzoek-)werk schelen.
Alvast dank

5 replies

New Member ⭐⭐⭐
September 3, 2026

Hebben jullie wellicht een Provisioning systeem? Oftewel een systeem die automatisch accounts maakt en bij contract beëindiging weer verwijderd? Wij hebben in dat systeem een koppeling met Topdesk. De persoonkaart word gearchiveerd en geanonimiseerd. En sinds de persoon+behandelaar koppeling dus beiden.

New Member ⭐⭐⭐⭐
September 3, 2026

Vanuit ons bronsysteem Afas wordt de persoon en de behandelaar gearchiveerd, maar niet geanonimiseerd. Dat gebeurt pas na een jaar. Daardoor blijven gearchiveerde behandelaars in alle groepen staan.
Natuurlijk kan ik bij alle zoekfuncties kiezen voor “Alleen actieve” maar eigenlijk wil ik dat "gewoon” opschonen. 

Wim
Joost Oostindie
Contributor
September 4, 2026

Hi Wim,

Omdat de einddatum contract op de persoonskaart is te vinden, ben ik er vanuit gegaan dat je wilt dat wanneer deze op de persoonskaart is bereikt er wordt opgehaald of er een corresponderende behandelaar is en dat in dit geval alle benoemde zaken worden ontkoppelt.

In de bijlage vind je daar een actiereeks voor, de beschrijving en uitleg staan er in. De actiereeks triggert dus op de persoonskaart.
Het enige wat je nog moet toevoegen is een gebeurtenis die triggert op bijvoorbeeld einddatum contract van de persoonskaart en een API behandelaar met de juiste rechten.

Wees wel voorzichtig met testen, want hij verwijdert echt alle filters, behandelaarsgroepen en rechtengroepen die aanwezig zijn.

Veel succes!

Joost mag het weten, jij ook!
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 5, 2026

Hallo Joost,
Bedankt voor het uitzoeken en doorsturen. De einddatum contract is inderdaad een vrij veld op de persoonskaart.
Ik zal dit zeker eerst in de testomgeving uittesten.

Wim
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 5, 2026

Meteen even een test gedaan in de testomgeving: werkt perfect!
Tnx

Wim