Bekende migratieblokkers bij de migratie van de Verkenner van het kennissysteem
Het leek mij een goed idee om een topic te starten over ‘bekende’ migratieblokkers die we tegenkomen bij het migreren van de Verkenner van het kennissysteem.
In de migratietool verschijnt dit als een item met een algemene foutmelding.
Het doel is om ervaringen met elkaar te delen, zodat we zelf eerst kunnen onderzoeken wat de oorzaak van een ‘algemene foutmelding’ kan zijn, voordat we hiervoor een melding bij Support hoeven aan te maken.
Ik trap af met de migratieblokkers die ik tijdens onze test- en productiemigratie ben tegengekomen.
1. Onzichtbare opmaak in kennisitems
Tijdens de testmigratie kwam ik tegen dat een kennisitem een migratieblokker kan veroorzaken wanneer de inhoud bijvoorbeeld rechtstreeks vanuit Word of een AI-tool is gekopieerd.
Hierbij kunnen onzichtbare opmaakwaarden worden meegenomen die problemen geven tijdens de migratie.
Oplossing:
De tekst eerst naar Kladblok kopiëren. Hierdoor wordt alle opmaak verwijderd. Vervolgens kan de tekst vanuit Kladblok opnieuw naar het kennisitem worden gekopieerd.
2. Onvolledige URL's
Tijdens de productiemigratie kwam ik een probleem tegen met URL's.
Wanneer een kennisitem een onvolledige URL bevat, bijvoorbeeld een link die begint met /tas/, kan dit problemen geven tijdens de migratie. De migratietool probeert deze als URL te verwerken, maar omdat de URL niet compleet is, ontstaat er een migratieblokker.
Dit kan ook voorkomen wanneer de URL begint met een variabele die door TOPdesk als URL wordt herkend. Bijvoorbeeld:
[Systeem.Eigen_vestiging.Website]/tas/
of
${_topdeskUrl}/tas/
Dit is door Support bevestigd als een bug in de migratie.
Oplossing volgens Support:
Maak van de onvolledige URL een volledige URL door de URL van de TOPdesk-omgeving ervoor te zetten. Bijvoorbeeld:
/tas/... → https://uwomgeving.topdesk.net/tas/...
Mijn workaround:
Zelf heb ik ervoor gekozen om tijdelijk een willekeurig woord vóór de ‘onvolledige’ URL te zetten, zodat de inhoud niet meer als URL wordt herkend maar als tekst. Na de migratie kan dit weer worden verwijderd.
Ik ben benieuwd welke andere migratieblokkers jullie zijn tegengekomen en vooral wat de oorzaak en oplossing hiervan was.
Als we deze hier verzamelen, hebben we hopelijk samen een mooi overzicht van veelvoorkomende problemen en oplossingen.