Skip to main content
Question

Behandelaarsgroepen samenvoegen

• March 9, 2026
  • 4 replies
  • 69 views

Marijn
Forum|alt.badge.img+2

Vanwege een reorganisatie is de vraag bij mij terecht gekomen om een aantal behandelaarsgroepen samen te voegen zodat teams meer zicht hebben op de tickets van collega's en samenwerking stimuleert. 

Nou ben ik erg benieuwd of er hier mensen zijn die zoiets al eens hebben uitgevoerd, en wat waren je aandachtspunten? 

Zelf worstel ik met de geschiedenis van tickets. Deze zijn niet in bulk te verhuizen, en ik vraag mij ook af of dat een handeling is die echt uitgevoerd moet worden, het lijkt mij ook voldoende om alleen open meldingen over te zetten en dan de behandelaarsgroepen te archiveren bijvoorbeeld. Kwam je ook in de problemen met rapportages e.d. of was dit geen issue? 

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en aandachtspunten. 

4 replies

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+6
  • Contributor
  • March 9, 2026

Het is best mogelijk om alle (oude) tickets van een behandelaarsgroep over te zetten naar een andere behandelaarsgroep via een actiereeksje/webhookje. Let hierbij wel op dat een actiereeks/webhook maar 14 minuten mag duren, anders faalt deze.

Ik heb ik het verleden wel eens dergelijke opdrachten uitgevoerd bij andere klanten, maar aanpassingen heeft eigenlijk altijd wel invloed op PowerBI data, of rapportages.

Als de aanvragende behandelaarsgroepen kunnen leven met dat de geschiedenis dus op oude behandelaarsgroepen staat, zou ik dat lekker zo laten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • March 9, 2026

Je kunt meldingen van de ene behandelaarsgroep naar een andere op meerdere eenvoudige manieren samenvoegen: via een webhook of, als je het liever gecontroleerd doet, met een directe actiereeks (zie bijlage).
In de bijgevoegde actiereeks hoef je alleen de nieuwe behandelaarsgroep in te stellen in de variabele “topdesk_operatorgroup”.

Test de onderstaande werkwijze eerst op de testomgeving:

Aanbevolen instellingen

Koppel de volgende gebeurtenis aan de actiereeks:

• Soort kiezen: Kaartdatum

Voorwaarden toepassen (Gebeurtenis treedt op als: alle voorwaarden waar zijn):

• Wijziger van de kaart is gelijk aan de persoon die de bulkactie uitvoert.
  • Kaart is gearchiveerd = Niet waar.
  • Kaartdatum: 1 minuut na de datum/tijd van wijziging.

Hoe werkt het?

1. Maak een selectie van de meldingen die je wilt overzetten. (test eerst met 2 meldingen)
  2. Archiveer deze meldingen. (tip, niet meer dan 400 tegelijk)
  3. Haal de meldingen direct weer uit het archief. (tip, niet meer dan 400 tegelijk)

Alle meldingen in de selectie worden vervolgens automatisch overgezet naar de nieuwe behandelaarsgroep.

Denk hierbij ook aan andere processen

Hoewel je deze actie altijd kunt uitvoeren, is het verstandig om ook na te gaan of er aanvullende aanpassingen nodig zijn, zoals:

• Moeten de meldingen ook worden overgezet naar een andere categorie en/of subcategorie?
  • Moeten Selfserviceportaal-formulieren worden aangepast?
  • Moeten kennisitems en standaardoplossingen worden bijgewerkt?
  • Moeten wijzigingen en gerelateerde kaarten eveneens worden overgezet?
  • Moeten actiereeksen worden bijgewerkt
  • etc

Succes!!!!

Marijn
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • March 11, 2026

Bedankt voor jullie uitgebreide input! Hier heb ik zeker wat aan 😁👍

Bruno Van Eetvelde
Forum|alt.badge.img+2

je kunt meldingen in bulk bewerken, daar is een kennisitem over: Incident Bulk Edit & Merge - My TOPdesk SSP
o.A. wijzigen van behandelaarsgroep is mogelijk.

een andere manier is om iedereen aan elkaars behandelaarsgroepen toe te voegen, als ze dan op hun startpagina de taken per groep” widget zetten, ziet iedereen alle meldingen per groep staan, en kunnen ze zo makkelijk aan de slag. 
Om echt samen te gaan kun je ook starten met nieuwe behandelaarsgroepen, en de oude laten uitdoven.