Skip to main content
Solved

Autorisatieactiviteit start ongeacht optioneel

• July 9, 2026
  • 2 replies
  • 43 views

SanderS
Forum|alt.badge.img+3

Beste mede Top(per)deskers,

Ik heb een flow gemaakt, waarbij in een wijzigingstemplate een autorisatieactiviteit staat die als optioneel kan worden toegevoegd. 

Deze activiteit toon ik namelijk in het formulier en kun je dus aanvinken

Op zich werkt dat prima wanneer ik hem aan vink..

Echter als ik hem niet aan vink, wordt hij nog steeds gekoppeld aan de wijziging, terwijl ik dat juist niet wil. 
En ik snap niet zo goed waarom dat zo is..

Dit is overigens het wijzigingstemplate waar de activiteit onder hangt.

Er start namelijk een automatische actie als deze activiteit wordt gekozen, en die moet niet afgetrapt worden als de activiteit niet wordt aangevinkt in het formulier..

Best answer by Joost Oostindie

Hi Sander,

Ik weet niet precies waar dit mis gaat in het wel/niet aanmaken van de activiteit, maar ik zie in screenshots wel dat er iets niet klopt.

Je hebt nu in het sjabloon de ‘Voorlopige wijzigingsaanvraag’ niet automatisch goedgekeurd staan.
Dat betekent dat je voor dit sjabloon in een formulier geen optionele activiteit kan (of zou moeten kunnen) toevoegen.

De documentatie van TOPdesk is als volgt:

1. Optional Activity(ies) in the request phase
    • the preRfC must be pre-approved
    • the RfC cannot be pre-approved, any optional activities for the execution phase are taken over manually
  2. Optional Activity(ies) in the progress phase
    • preRfC and RfC must be pre-approved

Je kunt dus alleen optionele activiteiten toevoegen in formulieren voor de aanvraag fase óf de uitvoeringsfase.

In de aanvraagfase kan dit alleen als de ‘Voorlopige wijzigingsaanvraag’ is goedgekeurd.
In de uitvoeringsfase kan dit alleen als de ‘Voorlopige wijzigingsaanvraag’ en ‘Wijzigingsaanvraag’ zijn goedgekeurd.

Alle mogelijke opties en uitzonderingen staan hier eventueel nog goed uitgelegd: Starting optional change activities through a form - My TOPdesk SSP

Als je toch nog ergens tegenaan loopt, laat het vooral weten. Dan kijken we verder!

2 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi Sander,

Ik weet niet precies waar dit mis gaat in het wel/niet aanmaken van de activiteit, maar ik zie in screenshots wel dat er iets niet klopt.

Je hebt nu in het sjabloon de ‘Voorlopige wijzigingsaanvraag’ niet automatisch goedgekeurd staan.
Dat betekent dat je voor dit sjabloon in een formulier geen optionele activiteit kan (of zou moeten kunnen) toevoegen.

De documentatie van TOPdesk is als volgt:

1. Optional Activity(ies) in the request phase
    • the preRfC must be pre-approved
    • the RfC cannot be pre-approved, any optional activities for the execution phase are taken over manually
  2. Optional Activity(ies) in the progress phase
    • preRfC and RfC must be pre-approved

Je kunt dus alleen optionele activiteiten toevoegen in formulieren voor de aanvraag fase óf de uitvoeringsfase.

In de aanvraagfase kan dit alleen als de ‘Voorlopige wijzigingsaanvraag’ is goedgekeurd.
In de uitvoeringsfase kan dit alleen als de ‘Voorlopige wijzigingsaanvraag’ en ‘Wijzigingsaanvraag’ zijn goedgekeurd.

Alle mogelijke opties en uitzonderingen staan hier eventueel nog goed uitgelegd: Starting optional change activities through a form - My TOPdesk SSP

Als je toch nog ergens tegenaan loopt, laat het vooral weten. Dan kijken we verder!

SanderS
Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Starter ⭐⭐
  • July 13, 2026

Ahh dat was het ja! Ik heb nu de autorisatiestap die in de voorlopige fase maar in een (verplichte) activiteit gestopt. Die komt altijd mee en de optionele autorisatieactiviteit die gekozen wordt in het formulier komt nu alleen mee wanneer deze wordt aangevinkt in het formulier.