Skip to main content
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
August 24, 2026

Ask Us Anything: Kennisbeheer, met Stefan en Camilo

• August 24, 2026
  • 57 replies
  • 449 views
Ask Us Anything Kennisbeheer

Altijd al iets willen weten over kennisbeheer, maar nooit de kans gehad om het te vragen? Dit is je moment. ​@Stefan van Opstal  (product manager Kennisbeheer) en ​@Camilo.T  (senior consultant) duiken vijf dagen lang in deze thread om al je vragen te beantwoorden. Geen livestream, geen vast tijdstip — gewoon vragen stellen en antwoord krijgen van de mensen die het weten.

Om te starten, een paar vragen die vaker voorbijkwamen in webinars en op de community:

• Wat houdt de migratie naar de nieuwe Kennisbankverkenner precies in — moeten we onze oude "lege artikelen"-structuur eerst opschonen?
  • Hoe bepaal je welke kennisitems verouderd zijn en archiveer je die, in plaats van ze te laten verstoffen?
  • Hoe krijg je collega's zover dat ze structureel eerst de kennisbank raadplegen voordat ze een incident aanmaken (Shift Left in de praktijk)?

Dus: wat wilde jij altijd al weten over kennisbeheer? Stel je vraag hieronder — hoe gekker of specifieker, hoe beter.

This topic has been closed for replies.

57 replies

New Member ⭐⭐⭐
August 25, 2026

De nieuwe indeling van de kennisbeheermodule is zeker een verbetering. De meeste feedback die ik echter ontvang, gaat niet zozeer over het beheer van de content, maar vooral over de manier waarop deze op het Self Service Portal (SSP) wordt gepresenteerd.

Op dit moment ontbreekt er veel flexibiliteit in de presentatie van kennisitems. Zo zijn benamingen zoals ‘Veelgestelde vragen’ niet aanpasbaar, terwijl organisaties vaak een eigen terminologie willen gebruiken. Ook is het niet mogelijk om kennisitems eenvoudig te groeperen in verzamelmappen of een eigen structuur aan te brengen.

Daarnaast is het verplicht om een formulier aan een dienst te koppelen voordat er kennisitems kunnen worden toegevoegd. Dit voelt omslachtig in situaties waarin geen formulier nodig is, of wanneer een formulier juist vanuit een kennisitem als onderdeel van een proces of flow wordt aangeboden.

De huidige mogelijkheden om content op het SSP te presenteren zijn erg beperkt en rechttoe-rechtaan. Een aantrekkelijke en flexibele presentatie draagt juist bij aan de vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en waarde van kennisartikelen. Op dit vlak lijkt de kennismodule nog veel potentie te hebben.

Een praktisch voorbeeld is de omgang met afbeeldingen. Deze zijn momenteel onvoldoende schaalbaar, waardoor afbeeldingen op het SSP soms veel te groot worden weergegeven. Dit komt de leesbaarheid en professionele uitstraling van de kennisbank niet ten goede. Heb je veel kennisitems krijg je een hele rits onder veelgestelde vragen dat is cosmetisch echt een afknapper.

Meer mogelijkheden om de opmaak, structuur en presentatie van kenniscontent af te stemmen op de eigen organisatie zouden daarom een grote meerwaarde zijn.

Kernboodschap: het beheer van kennis is verbeterd, maar de presentatie en flexibiliteit van kenniscontent op het SSP blijven achter en verdienen verdere ontwikkeling.

Stefan van Opstal
Employee
Employee
August 25, 2026

Bedankt voor deze duidelijke en waardevolle feedback, fijn dat je dit zo concreet hebt beschreven.

Goed om te horen dat de nieuwe indeling van de kennisbeheermodule al een verbetering is. De punten die je noemt over de presentatie op het SSP, zoals de vaste benamingen, het ontbreken van een eigen structuur, de verplichte formulierkoppeling en de schaalbaarheid van afbeeldingen, herkennen we zeker.

Op dit moment ligt onze focus op het verder verbeteren van de fundering en het beheer. Dat is nodig om straks ook de presentatie op het SSP goed te kunnen verbeteren. Deze punten staan dus niet stil, maar volgen in een latere fase.

We nemen je feedback hier zeker in mee en laten het weten zodra er meer te delen is.

RemkoJansen
New Member ⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Onze kennisbeheerder vraagt of het mogelijk is of een kennisitem-submap niet gepubliceerd kan worden, maar de onderliggende kennisitems wel. 

Laura Valk
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Hoi Remco,
In onze omgeving is dit nu helaas een BUG :-) 
Een flink aantal mappen (FOLD) die wél in SSP zijn gepubliceerd, komen tóch niet in beeld als je gaat zoeken (in SSP). 

Stefan van Opstal
Employee
Employee
August 25, 2026

Je kan folders wel vinden als "klicker", dus als je door het SSP navigeert, maar als "zoeker" kan je ze niet vinden.

Laura Valk
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Structuur in kennisbank

Bij aanmaak van een nieuw Kennisitem kun je een ‘Bovenliggende map’ kiezen.
Maar hierbij zijn alléén de mappen te kiezen die direct onder de Startpagina staan.
Wij hebben echter nog mappen daaronder staan (en soms zelfs op een nog dieper niveau).

Natuurlijk kan het kennisitem uiteindelijk wel verplaatst worden, maar dit is een extra handeling. Het zou dus erg prettig zijn als meteen de juiste map gekozen kan worden :-)

Stefan van Opstal
Employee
Employee
August 25, 2026

Hoi ​@Laura Valk,

Ik ga jou en hopelijk al onze klanten blij maken dat we op dit moment werken aan de mogelijkheid om straks kennisitems die worden aangemaakt direct overal in de structuur op te slaan, zonder dat je ze eerst ergens opslaat en ze dan moet verplaatsen 😎. Hier alvast een sneak peek:

Sanne Haller
Inspirer
August 25, 2026

Wanneer ik vanuit een kennisitem (nieuwe verkenner) bijv. een gekoppelde standaardoplossing of een gekoppelde melding aanklik, wordt dit een nieuwe tab in de browser en niet een nieuwe tab binnen TOPdesk.

Is dit bekend gedrag?

Stefan van Opstal
Employee
Employee
August 25, 2026

Hoi ​@Sanne Haller,

Dit is bekend gedrag en iets dat op ons backlog staat om aan te pakken. Dit heeft alles te maken met dat de nieuwe pagina's van kennissysteem nieuwe architectuur zijn en het navigatie framework van TOPdesk nog de oude is. 😅 

RemkoJansen
New Member ⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Is het mogelijk om het aantal keren dat een kennisitem geopend is over een bepaalde specifieke periode te meten of te achterhalen?

Nu is het een totaalteller stand op het moment dat je gaat kijken via het tabblad Informatie (‘Bekeken in het Behandelaarsgedeelte c.q. Selfserviceportal’).

Motivatie hierachter: hoe vaak is een KI geopend, na een bepaalde tijd waarin het is aangemaakt?
Hoe vaak het geopend is, is een indicatie van de populariteit c.q. nut.

Voorbeeld:

Een KI kan in 2023 gemaakt zijn en is als je het zelf in de loop der tijd actief in de gaten houdt kun je de totaalteller stand in de gaten houden.

En door in een Excelsheet bij te houden, weet je de incrementele toename per tijdsperiode.

Zo kun je een historisch verloop (en trend) zien van het aantal keren dat een KI geopen is, zeg maar de toenemende populariteit ervan of juist dalende interesse/nut ervan.

En zo zou je in het fictieve voorbeeld kunnen zien dat het KI in 2023 en 2024 een X-keer geopend is, maar vanaf 2025 niet meer.

Zo kan een KI gearchiveerd worden of juist extra aandacht aan worden besteed, op bijv. juistheid, volledigheid, actualiteit omdat het belangrijk is voor de gebruiker.

Doe je dat niet, en kijk je alleen op een enig moment in 2026 zie je een totaalteller stand, wat geen antwoord geeft op de vraag die speelt.

De info-standen (deze week – vorige week – afgelopen 30 dagen) zijn te beperkt voor onze informatiebehoefte.

Het is een stuk fijner als dit direct zichtbaar is of eventueel via een Selectie. 

Stefan van Opstal
Employee
Employee
August 25, 2026

Hoi ​@RemkoJansen,

Je hebt helemaal gelijk dan je dit op dit moment er niet goed uit kan krijgen. Op dit moment liggen onze prioriteiten bij een aantal verbeteringen die eerst op orde moeten zijn voordat we dit aan het al gemaakte dashboard kunnen toevoegen. Daardoor staat de ontwikkeling ervan niet op korte termijn gepland en zal het langer duren dan we allemaal zouden willen.

We willen dit wel graag inzichtelijk maken voor onze klanten want we snappen dat je hiermee beter kan beoordelen wat het gebuik/ROI is van een kennisitem. We komen erop terug zodra er concreter nieuws is.

New Member ⭐⭐⭐
August 25, 2026

Hi Stefan,

Wanneer je in de Selfservice Portal Designer op ‘Tegel toevoegen’ klikt, heb je de mogelijkheid om een kennisitem toe te voegen als tegel. Ik ben bezig met het opzetten van een onboardingpagina en wilde hiervoor graag subpagina’s gebruiken, met daaronder de relevante kennisitems.

De kennisitems zijn in TOPdesk netjes gegroepeerd onder verschillende mappen. Op dit moment kan ik echter alleen losse kennisitems als tegel toevoegen. Het zou mooi zijn als er ook een optie zou zijn om een map als tegel toe te voegen, zodat gebruikers vervolgens direct een overzicht krijgen van alle kennisitems binnen die map. Dat zou de pagina een stuk overzichtelijker maken.

Ik ben benieuwd of hier al eens over is nagedacht of dat dit wellicht een mogelijke uitbreiding voor de toekomst is. Of zie jij misschien een andere oplossing om dit te realiseren?

Mijn doel is om een overzichtelijke onboardingpagina te maken met trainingen en kennisitems, die momenteel al logisch zijn gegroepeerd binnen verschillende mappen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groet, 

Evelien

Sanne Haller
Inspirer
August 25, 2026

Ik gisteren een reactie gepost met vraag (en daarna zelf de oplossing gevonden) of je een kennis-map (folder) als snelkoppeling in een dienst kan plaatsen.

Dit gaat ook werken om het als snelkoppelingstegel toe te voegen op het SSP. Misschien niet de perfecte oplossing, maar wel een work-around.
Vergeet alleen niet het vinkje “Openen binnen TOPdesk” aan te vinken.

New Member ⭐⭐⭐
August 25, 2026

Super, dit is inderdaad een mooie tussenoplossing. Bedankt!

Sanne Haller
Inspirer
August 27, 2026

Het is mij opgevallen dat de mappen niet alfabetisch getoond worden op het SSP via de tegel Kennissysteem. Gaat dit nog aangepast worden? Is zowel met op de nieuwe als oude SSP.

Stefan van Opstal
Employee
Employee
August 28, 2026

Hoi ​@Sanne Haller,

Ja dit is een bekende fout en staat op de planning om opgelost te worden. 

iamlud
New Member ⭐⭐⭐
August 28, 2026

Wij zijn in onze testomgeving overgestapt naar het nieuwe kennisportaal. Daarbij viel mij op dat bij een aantal kennisitems de bijlagen niet meer geopend kunnen worden. Herkennen anderen dit ook? Is dit een bekende bug of zijn er aanvullende instellingen nodig?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe anderen omgaan met periodieke controle van kennisitems. Is het mogelijk om een herzieningsdatum, reviewdatum of iets vergelijkbaars aan een kennisitem toe te voegen? Idealiter zou daar een signaal of overzicht aan gekoppeld zijn, zodat zichtbaar wordt welke kennisitems opnieuw bekeken moeten worden. Ik begrijp dat dit meer functionaliteit van een kwaliteitssysteem is, maar wij zien kennisbeheer ook als een continu proces waarbij periodieke controle belangrijk is.

Nog een andere vraag, indirect gerelateerd aan kennisitems. Ongeveer vijf maanden geleden zijn wij overgestapt naar de nieuwe SSP. Wij hebben veel kennisitems gekoppeld aan meldingsformulieren. In het begin werkte dit goed, maar inmiddels zien wij dat deze gekoppelde kennisitems bij meldingsformulieren niet meer zichtbaar zijn. Op wijzigingsformulieren werken dezelfde koppelingen nog wel correct.

Hiervoor hebben wij al een melding ingediend bij TOPdesk en deze staat nog in behandeling. Ik vroeg mij echter af of anderen dit probleem herkennen of dat hier inmiddels meer over bekend is.

Groet Ludwig

Camilo.T
Employee
Employee
August 28, 2026

Hoi ​@iamlud,

Als antwoord op de eerste vraag: Ik zie dat hier nog niet een ticket voor is aangemaakt en zou je hiervoor een ticket kunnen aanmaken eventueel screenshots om dit probleem toe te lichten. Dan kan TOPdesk Support meekijken en checken waar dit probleem aan kan liggen. Op basis van de screenshots kunnen we dan namelijk controleren wanneer dit voorkomt en wat de oplossing hierin is. 

Als antwoord op de tweede vraag: Voor het doen van periodieke controle/review van een kennisitem, kan er een gebeurtenis en een actie ingesteld worden om periodiek een review uit te voeren. Hierin kan als gebeurtenis bijvoorbeeld worden ingesteld

1. 365 dagen na aanmaken kaart
  2. 365 dagen na wijzigen van de kaart

Daarnaast kan dan als actie een mail worden ingesteld of eventueel een actiereeks die een melding aanmaakt.

In my.topdesk.com staat hier ook een kennisitem van met uitleg: KI 18685 Revision date on knowledge items

Als antwoord op de derde vraag: Ik zie dat hier al een ticket voor is aangemaakt bij TOPdesk Support en dat hier nog geen oplossing voor is helaas. TOPdesk Support gaat dit nog verder uitzoeken om te kijken hoe dit het beste kan worden opgelost.

Hoop je in ieder geval wat verder geholpen te hebben met jouw tweede vraag

iamlud
New Member ⭐⭐⭐
August 28, 2026

Super bedankt voor de snelle reactie. Ik ga er mee aan de slag! 

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
August 31, 2026

Bedankt allemaal voor jullie vragen. Deze Ask Us Anything is nu gesloten. 
Heb je alsnog een vraag, schiet die dan gewoon is als losse topic. 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother