Skip to main content
Question

AI op basis van data set

• June 22, 2026
  • 7 replies
  • 38 views

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+4

We gebruiken de AI toepassing voor het categoriseren van meldingen.
Daarbij merk ik dat deze toepassing gebruik maakt van ons archief aan meldingen , wat op zichzelf logisch is.
Punt is alleen dit: we hebben jaren een bepaalde categorie indeling gebruikt, maar een jaar of twee geleden zijn we overgegaan naar een andere categorisering. De AI toepassing komt consequent met de oude incident categorieën.
Nu zou je kunnen zeggen: ruim die categorieën op. Ze zijn gearchiveerd. Verwijderen is geen optie, want er hangen meldingen aan vast. 

Dit lijkt op een typisch geval ‘garbage in = garbage out’. 
Daarom de vraag: is het mogelijk om een bepaalde set aan meldingen op te geven die als referentie kunnen worden gebruikt?

7 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Klinkt ook als een mogelijke (en hele gewenste) verbetering voor TOPdesk, om het model zo aan te passen dat het alleen suggesties doet op basis van actieve categorisering en niet gearchiveerde.

Misschien een goede tip om aan te melden?

Forum|alt.badge.img

Als hier een wens voor is aangemaakt dan hoor ik het ook graag. Meld ik ons er ook bij aan.

Alvast bedankt!

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

@Huibert Harmanny ik zou je adviseren dit in te dienen via tip, maar wellicht ook eventjes support te contacteren, misschien hebben zij hier nog ideeën verder voor. 

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+4
  • Author
  • Explorer ⭐⭐⭐⭐
  • June 22, 2026

Dank voor de reacties, ik heb het ingeschoten als tip. 
Mocht dit op de roadmap komen, dan geef ik het hier door zodat er op gestemd kan worden door wie belang heeft.

@Sanne van Opstal-Brakel goed punt - ik zal support contacteren, sowieso wel goed om eens samen na te denken over hoe oude incidenten netjes op te ruimen.

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb hier eerder ook contact over gezocht met de helpdesk. Ik zou het zelf ook prettig vinden als bijv. de beschrijving van een categorie leidend gemaakt kan worden of in ieder geval qua context meegenomen kan worden. In het verleden zijn bij ons meldingen lang niet altijd van de juiste categorisering voorzien wat er nu toe leidt dat er verkeerde voorstellen gedaan worden. Het zou ook kunnen helpen om zelf wat invloed te hebben tot hoever de historische data die gebruikt wordt, terug mag gaan (bijv. tickets van maximaal half jaar oud gebruiken). Ik heb hiervoor een voorstel gedaan via TIP. 

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+4
  • Author
  • Explorer ⭐⭐⭐⭐
  • June 23, 2026

Oh goed om te weten! Weet je of die tip ook omgezet is in een roadmap actie? Want dan ga ik er op stemmen

Forum|alt.badge.img+1

Nee nog niet. Jouw bericht triggerede me dat ik die TIP nog niet had ingediend, dus ik heb dat vlak voor mijn vorige bericht gedaan. Als ik er wat op terug hoor zal ik hier wel even een update plaatsen.