Skip to main content
Question

Wijzigingsmodule: rapportage en selecties van bv workload organisatorische teams

• May 6, 2026
  • 1 reply
  • 13 views

Forum|alt.badge.img+2

Hi

In onze organisatie zijn diverse teams, die uit meerdere behandelaarsgroepen bestaan.

Voor beheer, management, audittrail checks of nakomen SLA’s moeten er vaak overzichten komen van bijvoorbeeld van specifieke teams, over een specifieke periode, van specifieke wijzigingssoorten, etc.

Ik werk nog niet zo heel lang met TOPdesk, en ik ondervind veel handmatig werk om hier in TOPdesk zelf, overzicht te krijgen, zonder hier een power BI dashboard voor te maken.

Waar ik bijvoorbeeld tegenaanloop is dat bij ‘ uitgebreide wijzigingen’ er alleen in het ticket, een coordinator waarde is en geen behandelaarsgroep en er dan altijd een waarde uitkomt met bijvoorbeeld behandelaar onbekend of behandelaarsgroep onbekend. Zie onderstaand voorbeeld voor context. Er is ook geen realtime filter, dus dat maakt het dat er veel handwerk nodig is om een accuraat overzicht te krijgen per organisatorisch team (dus meerdere behandelaarsgroepen), welke wijzigingssoort, etc. Vanwege wet- en regelgeving, NIS2, SURf en/of CMM3 wil je graag zien waar tickets vastlopen in processen zonder dat iedereen een aparte PowerBI dashboard moet raadplegen. Dat wil je in de servicemanagement tooling kunnen doen.  Dat ervaar ik nu lastig te faciliteren. Zowel voor de klant, behandelaars, productowners en/of teamleiders.

Op de homepage staan alleen aantallen voor een behandelaar dat is te summier. Wellicht hebben jullie slimme tips of ervaringen hoe beter overzicht te krijgen in alle tickets hoe je maar wilt (denk aan voorbeelden tickets die te laat zijn, tickets die een lange doorlooptijd hebben, prio 1 tickets die te lang openstaan, als er iemand ziek is of vakantie heeft je kun zien wat er speeltetc). Van andere toolings ben ik dus gewend dat je dat makkelijk in een overzicht kunt filteren. We krijgen dat niet slimmer voor elkaar zonder eerdere inrichingskeuzes aan te moeten passen. Maar: wat slimmer kan moet slimmer kunnen!

Reuze benieuwd en alvast dank voor jullie tips of feedback.

1 reply

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Het klopt dat wanneer je een overzicht maakt van uitgebreide wijzigingen, de behandelaarsgroep onbekend is, omdat deze daar niet standaard in is meegegeven.

Volgens mij klopt de opbouw van je rapportage redelijk, maar zou je deze in plaats daarvan één of beide van de volgende dingen willen doen:

• Je past in je huidige rapport het veld waar je ‘behandelaarsgroep’ hebt staan aan naar het veld ‘behandelaar’. Je kunt hier (mits de takenvinkjes op de behandelaarsgroep kaart hiervoor aan staan) nog steeds een behandelaarsgroep invullen, maar die staat dan in het veld ‘behandelaar’.
    Zo krijg je alsnog de juiste informatie in dit overzicht naar voren.

• Je maakt een rapportage op wijzigingsactiviteiten.
    Deze worden (als het goed is) wel toegewezen aan een behandelaarsgroep, omdat dit de taken zijn die ze uitvoeren.
    Zoals een uitgebreide wijziging werkt heb je hier inderdaad een coördinator en eventueel behandelaar voor. De onderliggende activiteiten dus een behandelaarsgroep.
    Door op die kaarten een rapport aan te maken, kun je het rapport verder hetzelfde opbouwen en krijg je dus voor de activiteiten (en daarmee bovenliggende wijzigingen) alsnog te zien welke teams hier mee bezig zijn.

Hopelijk helpt dit je verder op weg. Zo niet, laat dan vooral weten wat je graag anders ziet!