Skip to main content
Question

Personen- import werkt soms wel en soms niet

• May 11, 2026
  • 7 replies
  • 37 views

Forum|alt.badge.img+3

Sinds een week of 2 heb ik bij de import van personen soms wel een foutmelding en soms niet.

De accounts die de foutmelding geven zijn al bestaande accounts die TOPdesk opnieuw wil aanmaken.

Aangezien we dezelfde imports ook nog in de acceptatie hebben draaien, dacht ik vergelijkingsmateriaal te hebben. Helaas. Daar gaan de imports op andere momenten mis. Op andere accounts.

Gelukkig gaan de imports gemiddeld 1x per 2 uur goed. Dus staan de nieuwe accounts er in elk geval binnen 2 uur wel in.

Mijn TOPdesk is een VA met de laatste versie van 2025.

Heeft iemand anders deze problemen ook? En wat heb je hieraan gedaan? Behalve de notificatie uit zetten?

7 replies

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

@Jolanda Tjabringa klinkt niet wenselijk, heb je dit toevallig ook al bij Support gemeld? 

Forum|alt.badge.img+3

Nee, nog niet. Ik was mijn logbestanden al aan het veiligstellen voor ze. Het was in elk geval een interessante terugkomst van de vakantie.

Gelukkig worden onder de streep alle accounts wel geïmporteerd.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Hi Jolanda,

Krijg je in de import een specifieke foutmelding of een aantal foutmeldingen te zien die terug komen bij deze personen die wel bestaan, maar als nieuw geïmporteerd worden?
Als dat het geval is, zou je die dan kunnen delen?

Vaak komen problemen waarbij de import soms wel/soms niet goed gaat op de volgende punten aan, die zou je sowieso kunnen controleren:

• Matcht de naam (bijvoorbeeld ‘jan jansen’ komt dubbel voor. Je kunt de import daarom altijd het beste matchen op unieke sleutel, zoals:
    • employeeNumber
    • personeelsnummer
    • e-mailadres
  • Zijn sommige verplichte velden leeg?
    Eén record zonder afdeling, vestiging of achternaam kan de import deels laten falen.
  • TOPdesk kan proberen medewerkers te importeren waarvan het account al wel bestaat, maar attribuut nog niet is gesynchroniseerd vanuit Entra.

Forum|alt.badge.img+1

Hi Jolanda,

Krijg je in de import een specifieke foutmelding of een aantal foutmeldingen te zien die terug komen bij deze personen die wel bestaan, maar als nieuw geïmporteerd worden?

Vaak komen problemen waarbij de import soms wel/soms niet goed gaat op de volgende punten aan, die zou je sowieso kunnen controleren:

• Matcht de naam (bijvoorbeeld ‘jan jansen’ komt dubbel voor. Je kunt de import daarom altijd het beste matchen op unieke sleutel, zoals:
    • employeeNumber
    • personeelsnummer
    • e-mailadres
    Eén record zonder afdeling, vestiging of achternaam kan de import deels laten falen.
  • TOPdesk kan proberen medewerkers te importeren waarvan het account al wel bestaat, maar attribuut nog niet is gesynchroniseerd vanuit Entra.

Een aanvulling hierop.
Hou er rekening mee dat de loginnaam uniek is in Topdesk.
Wanneer een peroon met personeelsnummer 001 terugkomt maar personeelnummer 002 krijgt maar zijn login naam blijft dezelfde, dan kan Topdesk deze tweede persoon niet aanmaken want die loginnaam bestaat al.

Forum|alt.badge.img+3

Hi Jolanda,

• employeeNumber
    • personeelsnummer
    • e-mailadres

In dit geval gaat het om bestaande accounts waar niets aan bijgewerkt is in Azure, maar waar TOPdesk dan ineens van vind dat het een nieuw account is. We laten de import ook de accounts bijwerken waar wijzigingen hebben plaatsgevonden. Maar dat is in dit geval dus ook niet het geval.

Wat vreemd is, dat het om 9.00 goed gaat, om 10.00 een foutmelding geeft bij een reeds bestaand account dat TOPdesk ineens opnieuw wil aanmaken en om 11.00 gaat het wel weer goed. Terwijl we aan en Azure en TOPdesk kant, niets veranderen.

Dit is de melding: 

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Wat ik uit het screenshot en aanvullende informatie opmaak, is dat TOPdesk het bestaande account tijdens sommige synchronisaties tijdelijk niet meer herkent als bestaand persoon. Daardoor probeert de import een nieuw persoon aan te maken, waarna de foutmelding ontstaat dat de waarde ‘Inlognaam netwerk’ al bestaat.

De melding ‘Dubbele waarde’ lijkt dus eerder een gevolg dan de daadwerkelijke oorzaak.

Omdat het om bestaande accounts gaat waar niets aan gewijzigd is in Azure/AD én het probleem per synchronisatie wisselt (09:00 goed, 10:00 fout, 11:00 weer goed) verwacht ik niet direct een fout in de mapping zelf. Dit lijkt meer op een inconsistentie in de synchronisatiebron of matching tijdens de import.

In jullie geval wordt gesynchroniseerd op ‘onPremisesSamAccountName’. Dat veld is functioneel een loginnaam en niet per definitie een unieke identifier. In hybride AD/Azure-omgevingen zie je soms dat dergelijke attributen tijdelijk niet correct of niet volledig terugkomen tijdens een synchronisatie, waardoor TOPdesk het bestaande record niet kan matchen en het als nieuw probeert aan te maken.

Ik zou daarom het volgende controleren:

• Welke velden exact gebruikt worden voor de unieke identifier
  • Of meerdere imports tegelijk draaien
  • Logging van een werkende en falende synchronisatie vergelijken
  • Indien mogelijk synchroniseren op een stabielere unieke waarde, zoals employeeID, e-mailadres/netwerklogin

Ik weet niet of dit het probleem gaat verhelpen, hiernaast zou ik ook zeker navraag doen bij jullie AD beheerder(s) of zij hier nog vanaf weten en of het inderdaad om een hybride omgeving gaat waardoor synchronisatie problemen kunnen ontstaan.

Forum|alt.badge.img+3

Oh, dat is een goeie! Er lopen idd meerdere imports tegelijkertijd!. Ik ga ze een beetje verschuiven.

Bedankt voor de tip! Ik kom morgen weer in de lucht om aan te geven of dit geholpen heeft.