Skip to main content

Microsoft Teams integration for TOPdesk

Related products:Incident ManagementIntegrations
  • May 12, 2026
  • 27 replies
  • 678 views
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Updated: 30 June 2026

Microsoft Teams has become a central place for collaboration in many organizations. For many operators, it's also where a large share of incoming questions and requests are received through chats, group conversations, or channels.

While this makes communication fast and accessible, it also introduces a challenge. Turning those informal messages into properly registered incidents in TOPdesk — or keeping existing calls up to date with new information from Teams conversations — often still requires switching between tools, copying information, and manually rebuilding context.

To support this way of working, the Microsoft Teams integration for TOPdesk is now available for all customers.

From conversation to structured incident

With the Microsoft Teams integration, you can create a TOPdesk incident directly from a Teams conversation without leaving the Teams environment. This ensures that informal chat messages are converted into structured incidents that can be properly tracked and managed in TOPdesk.

Add Teams messages to existing calls

In addition to creating new incidents, you can now also add Teams messages to an existing, open TOPdesk call. This means that follow-up information shared in Teams — such as updates from a colleague or additional context from a customer — can be added directly to the right call without switching tools or copy-pasting.

What this enables

The Microsoft Teams integration allows you to:

• Create incidents directly from Microsoft Teams
    Turn a chat message into a TOPdesk incident in just a few steps, without switching between tools.
  • Add messages to existing open calls
    Select a Teams message and add it to an existing TOPdesk call, keeping all relevant context in one place.
  • Work without leaving Teams
    Register and update incidents from the place where the conversation already happens, reducing context switching in your daily work.
  • Preserve conversation context
    Relevant messages are included in the incident, helping operators understand the request from the start.
  • Include attachments from Teams
    Files shared in the conversation can be added to the incident, so all supporting information is available in one place.
  • Link back to TOPdesk from Teams
    Once created, the incident is available via a direct link, making it easy to continue working on it in TOPdesk.
  • Reduce manual work and improve data quality
    By avoiding copy-paste actions, you save time and ensure incident information is complete and consistent.

Together, this leads to a more efficient workflow and better structured data within TOPdesk.

Getting started

The Microsoft Teams integration is now available for all TOPdesk customers.

To start using the integration, you'll need to install the TOPdesk application within Microsoft Teams and connect it to your TOPdesk environment. Once installed, you can create incidents directly from your Teams conversations, or add messages to existing open calls.

Want to see how it works in practice? In this video, we guide you through both the setup and usage step by step.

For more detailed information about requirements, installation, and usage, you can also refer to the documentation.

Bringing collaboration and service management closer together

By integrating Microsoft Teams with TOPdesk, you can act directly on requests where they are discussed, without recreating information elsewhere. Whether you're logging a new incident or updating an existing call, everything stays connected.

This helps your team work more consistently, respond faster, and keep a complete overview of incoming requests.

If you’ve started using the Microsoft Teams integration, we’d love to hear your experience. How does this integration fit into your current workflow? And where has it helped you save time or improve collaboration?

27 replies

Juno
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐⭐
  • May 12, 2026

Deze lijkt me erg handig maar om 1 of andere reden krijg ik telkens deze melding als ik wil inloggen in de app:

De gebruikersnaam of het applicatietoken is ongeldig of verlopen.

Ik heb mijn persoon geopend en al geprobeerd om een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen op mijzelf als behandelaar maar dat heeft niet geholpen. De login werkt wel als ik deze probeer om in het behandelaarsportaal in te loggen.

Forum|alt.badge.img
  • New Member ⭐
  • May 12, 2026

Iemand een idee hoe je de behandelaar + behandelaarsgroep automatisch kunt laten vullen wanneer je een melding uit teams laat aanmaken ?

Forum|alt.badge.img+2

Leuke feature, als dit uitgebreid zou worden dan denk ik dat ik het dagelijks ga gebruiken. voor nu is het nog wel te summier is.

De dingen die ik erg zou missen zijn:

Velden (eigenlijk gelijk aan de mailimport opties)

• Status
  • Behandelaargroep
  • Behandelaar
  • Soort binnenkomst (Teams)

Gebruik

De addon zou ik als beheerder liever voor alle behandelaren willen activeren, met 80+ behandelaren is dit niet echt een feest, in principe heb je het mailadres van de operator al en evt een personeelsnummer misschien zou je daar een koppeling op kunnen maken. Of een koppeling per behandelaarsgroep.

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐
  • May 13, 2026

Since we are using operator filters, these tickets are not visible to us.
How can I set default operator group?

Edit: It’s fixed - now I can choose operator Group. 👍

AlexHenderson
Forum|alt.badge.img+3

I’m clearly doing something wrong, but I can’t work out what. I’ve created a token and my copy of Teams appears connected, but when I try to add a chat message to TOPdesk I get the error “Unable to reach app. Please try again.” Has anyone seen this before and know what I need to do to correct it?

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8
  • Contributor
  • May 18, 2026

Is it correct that for every operator who wants to use this integration, they need to set up the integration themselves and therefore require their own API key?

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐
  • May 18, 2026

I appreciate that the purpose of this integration is to provide a mechanism for logging of new tickets from Teams chat messages, but our customers are directed to our formal routes to service of which Teams is not one.

I was thinking though that there is potential for streamlining the process of updating existing tickets with messages from Teams chats, as our Operators can and do use Teams as a way of engaging with customers when working on their tickets - with all relevant details documented in the TOPdesk ticket, albeit currently via a manual copy/paste at present.

A Teams integration that allowed an Operator to select relevant chat messages from a conversation (as per the demo video on this post) to put into a ticket update would be very helpful! Perhaps the integration could prompt for a ticket reference number, or even better provide the Operator with a list of open tickets logged by that Customer, for the Operator to choose which to put the update into?

AlexHenderson
Forum|alt.badge.img+3

I’m clearly doing something wrong, but I can’t work out what. I’ve created a token and my copy of Teams appears connected, but when I try to add a chat message to TOPdesk I get the error “Unable to reach app. Please try again.” Has anyone seen this before and know what I need to do to correct it?

ha - fixed it! There was a little blue spot in the top corner of my Teams window that I’d not really noticed. I clicked it and it said to “update and restart Teams.” I did that and TOPdesk started working.

Shame the error reporting wasn’t a little more informative (though I think that’s a Microsoft issue not a TOPdesk one)

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Deze lijkt me erg handig maar om 1 of andere reden krijg ik telkens deze melding als ik wil inloggen in de app:

Ik heb mijn persoon geopend en al geprobeerd om een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen op mijzelf als behandelaar maar dat heeft niet geholpen. De login werkt wel als ik deze probeer om in het behandelaarsportaal in te loggen.

Hoi Juno, die melding betekent meestal dat het veld "applicatietoken" niet met een echt applicatietoken gevuld is (het reguliere wachtwoord werkt hier niet), of dat je operator nog niet de juiste rechten heeft.

Twee dingen om te controleren:

1. Genereer een applicatietoken vanaf je eigen behandelaar (niet via een API-account, maar via de optie "applicatietoken genereren" op je operator). Gebruik die token in de app, niet je wachtwoord.
  2. Rechten op je behandelaar: Call Management → aanmaken eerste/tweede lijn meldingen, API-toegang → lezen REST API, en API-toegang → schrijven "applicatietokens gebruiken."

Dat de login wél werkt voor het behandelaarsportaal klopt — dat is een andere route dan de API/token-login die de Teams-app gebruikt. Lukt het hiermee? 

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Is it correct that for every operator who wants to use this integration, they need to set up the integration themselves and therefore require their own API key?

@Sanne Haller Indeed, we need every operator who will use the functionality to install the app and configure the connection to TOPdesk themselves. The reason is: Before we can create the ticket, we need to authenticate the user so that we know who is creating and viewing the ticket(s). Operators need to go to their own settings page in TOPdesk, generate an application token from their operator account and then provide it, so that we can authenticate them and allow them to see the relevant ticket info & use the functionality.

That being said, during our beta process, we also got a lot of feedback that customers find this process labor-intensive. And also they don't always want operators to have this permission, that is why we are already working on a better authentication process. We will inform you all when this is finished. But until then, yes we need operators to provide their application token.

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Iemand een idee hoe je de behandelaar + behandelaarsgroep automatisch kunt laten vullen wanneer je een melding uit teams laat aanmaken ?

Hoi ​@Gerard88  sinds kort kun je een standaard behandelaargroep instellen bij het aanmaken van een melding vanuit Teams. De behandelaar zelf wordt gevuld op basis van de operator die de melding aanmaakt.

Automatisch vullen op een specifieke behandelaar/groep buiten die standaard zit er nu nog niet in en ik zou je willen adviseren dit als idee in te dienen via tip.topdesk.com 

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Leuke feature, als dit uitgebreid zou worden dan denk ik dat ik het dagelijks ga gebruiken. voor nu is het nog wel te summier is.

De dingen die ik erg zou missen zijn:

Velden (eigenlijk gelijk aan de mailimport opties)

• Status
  • Behandelaargroep
  • Behandelaar
  • Soort binnenkomst (Teams)

Gebruik

De addon zou ik als beheerder liever voor alle behandelaren willen activeren, met 80+ behandelaren is dit niet echt een feest, in principe heb je het mailadres van de operator al en evt een personeelsnummer misschien zou je daar een koppeling op kunnen maken. Of een koppeling per behandelaarsgroep.

@Ronald Visscher  dank voor de uitgebreide feedback — heel waardevol. De standaard behandelaargroep is inmiddels wél instelbaar.

Voor alle andere zaken zou ik je willen adviseren het in te dienen via tip.topdesk.com 

Je punt over centraal uitrollen voor alle behandelaren in plaats van per persoon herken ik; bij 80+ behandelaren is dat begrijpelijk veel werk. Dat is dan ook dat er gekeken word naar een beter authenticatie proces hiervoor. Maar tot die tijd moeten behandelaren zelf deze functie aanzetten. 

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Hi ​@Glenn , really nice articulation of the use case and you're not alone (a couple of others liked it too). Today the integration only creates new tickets.

The functionality to update existing tickets is  being built right now. We will soon release it to production and announce it here as well when it is available. 

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

@LFM73 Great to hear it's sorted, and thanks for coming back to confirm the default operator group selection works for you  that helps the next person reading this

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

@AlexHenderson Thanks so much for posting the fix, Alex  the "update and restart Teams" prompt hiding in the corner is an easy one to miss, and this'll save others the same head-scratching.

Juno
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 10, 2026

Hoi Juno, die melding betekent meestal dat het veld "applicatietoken" niet met een echt applicatietoken gevuld is (het reguliere wachtwoord werkt hier niet), of dat je operator nog niet de juiste rechten heeft.

Twee dingen om te controleren:

1. Genereer een applicatietoken vanaf je eigen behandelaar (niet via een API-account, maar via de optie "applicatietoken genereren" op je operator). Gebruik die token in de app, niet je wachtwoord.
  2. Rechten op je behandelaar: Call Management → aanmaken eerste/tweede lijn meldingen, API-toegang → lezen REST API, en API-toegang → schrijven "applicatietokens gebruiken."

Dat de login wél werkt voor het behandelaarsportaal klopt — dat is een andere route dan de API/token-login die de Teams-app gebruikt. Lukt het hiermee? 

Ik ga hier nog even op reageren: ik had in mijn rechten in TopDesk geen API toegang waardoor dit niet werkte. Die even aanvinken en de integratie begon te functioneren.

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 10, 2026

Ik heb een vraag over de Teams-integratie in combinatie met de benodigde REST API-rechten voor behandelaars.

Voor zover ik begrijp, is het noodzakelijk om behandelaars REST API-rechten toe te kennen om gebruik te kunnen maken van de koppeling tussen TOPdesk en Microsoft Teams. Klopt het dat deze rechten niet alleen gelden voor de Teams-integratie, maar ook bredere toegang geven tot de TOPdesk API?

In dat geval vraag ik mij het volgende af:

Is het mogelijk dat een behandelaar met deze rechten via andere tools (zoals Excel of Power BI) data ophaalt via de API, bijvoorbeeld via een OData- of REST-verbinding?

En kan dit leiden tot performanceproblemen of het onbedoeld ophalen van meer data dan wenselijk, etc?

Juno
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 10, 2026

Ik heb een vraag over de Teams-integratie in combinatie met de benodigde REST API-rechten voor behandelaars.

Voor zover ik begrijp, is het noodzakelijk om behandelaars REST API-rechten toe te kennen om gebruik te kunnen maken van de koppeling tussen TOPdesk en Microsoft Teams. Klopt het dat deze rechten niet alleen gelden voor de Teams-integratie, maar ook bredere toegang geven tot de TOPdesk API?

In dat geval vraag ik mij het volgende af:

Is het mogelijk dat een behandelaar met deze rechten via andere tools (zoals Excel of Power BI) data ophaalt via de API, bijvoorbeeld via een OData- of REST-verbinding?

En kan dit leiden tot performanceproblemen of het onbedoeld ophalen van meer data dan wenselijk, etc?

Je kan API toegang hebben zonder deze in Topdesk expliciet aangevinkt te hebben. Met gebruikersnaam en key heb je voldoende. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken :P

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Since launching the Teams integration, we've received a number of questions about the permissions the TOPdesk app requests — coming in from various channels, including the Community. Rather than answering them one by one, we want to share a clear explanation here so everyone can benefit from it.

Depending on the functionality they offer, apps on the Microsoft Teams App Store require varying degrees of permission from users. These permissions control what the app can access and we want to be fully transparent about what TOPdesk requests and why.
Here is an overview:

• Read user channel messages: Required to allow selecting more than one message when creating a ticket from a channel.
• Read user chat messages: Required to allow selecting more than one message when creating a ticket from a (group) chat.
• Read the names and descriptions of teams: Required to allow selecting more than one message when creating a ticket from a channel.
• Read all files that user can access: Required to allow attachments to be included when creating a ticket.

We understand that last one raises questions, so let us explain.

The "Read all files that user can access" permission (Files.Read.All) sounds broad and by Microsoft's definition, it technically is. In practice, however, our use is very limited: when a ticket is created, we check the relevant message and its surrounding messages in that specific chat or channel. If any attachments are present, we offer the option to include them in the ticket. That is it.

The reason we need this broader permission is straightforward: Microsoft does not offer a narrower-scoped alternative that covers this use case. We are not able to request something more targeted, this is simply the minimum permission available that enables the functionality.

It is also worth noting that before being listed on the Microsoft Teams App Store, our app went through Microsoft's own review process. As part of that review, Microsoft verified that the permissions we request are indeed the minimum required for our specific features, nothing more.

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 15, 2026

Ik begrijp een aantal van de gegeven antwoorden.
Toch was ik specifiek geïnteresseerd in de vraag of een reguliere behandelaar – dus niet een API-account – met rechten voor de applicatietoken en REST API, ook toegang heeft tot bijvoorbeeld de OData-feed via Excel of Power BI.

Hoewel @Juno aangeeft dat dit niet mogelijk is, zou ik dit graag bevestigd zien door TOPdesk zelf.

Daarbij heb ik direct een vervolgvraag: stel dat je iemand wél toegang wilt geven tot de OData-feed in Excel of Power BI via de REST API, hoe richt je dat dan in?
Is het in dat geval noodzakelijk om een API-account (behandelaar) aan te maken?

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+12

ik vind het heel fijn! het enige waar ik soms tegen aan loop is dat ik maar een gelimiteerd aantal meldingen omhoog/omlaag kan mee laten gaan…. En vind ik het jammer dat ik niet eerst kan selecteren wat het verzoek is en daarna nog een keer kan selecteren wat al mogelijke updates zijn

Ik gebruik het graag! Maar ik denk dat er meer in zit dan dat het doet. 

Matt Fuller
Forum|alt.badge.img+3
  • Explorer ⭐
  • June 18, 2026

@Daniel Macedo worth following this thread for the latest on Teams integration and when it will be able to update existing tickets.

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 18, 2026

Ik was specifiek geïnteresseerd in de vraag of een reguliere behandelaar – dus niet een API-account – met rechten voor de applicatietoken en REST API, ook toegang heeft tot bijvoorbeeld de OData-feed via Excel of Power BI.

Inmiddels heb ik antwoord van Topdesk gekregen:

Met REST-api rechten heb je niet genoeg rechten om toegang te hebben tot de OData feed. Om de OData feed te benaderen, heb je read access nodig op "Advanced reporting data access". Op de docs pagina is dit ook terug te lezen. Dit recht moet dus extra worden aangevinkt indien je wilt dat er ook toegang tot de OData-feed verleend moet worden aan de behandelaars.

Wat mij betreft ben ik gerustgesteld 🙂

Let wel goed op bij het toekennen van REST API-rechten: als je daar niet zorgvuldig mee omgaat, kan een behandelaar meer bevoegdheden krijgen dan wenselijk is. 

Al is dat natuurlijk gewoon de klassieke valkuil: met rechten uitdelen kun je al snel te gul zijn.🙂🙂

Forum|alt.badge.img
  • New Member ⭐⭐⭐⭐
  • June 19, 2026

zo blij met de update dat je nu ook bestaande calls kan bijwerken echt top 

• June 22, 2026

Ik was specifiek geïnteresseerd in de vraag of een reguliere behandelaar – dus niet een API-account – met rechten voor de applicatietoken en REST API, ook toegang heeft tot bijvoorbeeld de OData-feed via Excel of Power BI.

Inmiddels heb ik antwoord van Topdesk gekregen:

Met REST-api rechten heb je niet genoeg rechten om toegang te hebben tot de OData feed. Om de OData feed te benaderen, heb je read access nodig op "Advanced reporting data access". Op de docs pagina is dit ook terug te lezen. Dit recht moet dus extra worden aangevinkt indien je wilt dat er ook toegang tot de OData-feed verleend moet worden aan de behandelaars.

Wat mij betreft ben ik gerustgesteld 🙂

Let wel goed op bij het toekennen van REST API-rechten: als je daar niet zorgvuldig mee omgaat, kan een behandelaar meer bevoegdheden krijgen dan wenselijk is. 

Al is dat natuurlijk gewoon de klassieke valkuil: met rechten uitdelen kun je al snel te gul zijn.🙂🙂

Ja, dat is lastig in dit verhaal vind ik. Ik wil heel veel van de uitgedeelde rechten niet via de API beschikbaar stellen - maar aan de andere kant de gebruiker wel toegang kunnen geven tot de Microsoft Teams integratie/app om het leven een stukje fijner te maken.

Het liefst zie ik op behandelaarsaccount gewoon de app staan en geef ik de app specifieke toegang, dat doen meer pakketten en is tegenwoordig een soort van “best practice” geworden.

Overigens vind ik het ook jammer dat met ingelogde sessies je altijd met je behandelaarsaccount API endpoints kunt opvragen waar je (lees)rechten voor hebt, bijvoorbeeld /tas/api/incidents. Ik zou liever zien dat dit ook niet meer kan zonder dat API-toegang REST API is aangevinkt.