Skip to main content
Stefan van Opstal
Employee
Employee
June 30, 2026

Meet the new Knowledge Base Explorer

Related products:Knowledge Base
  • June 30, 2026
  • 83 replies
  • 3057 views

We're releasing a fully redesigned Knowledge Base Explorer.

Whether you're just getting started with knowledge management or you've been maintaining a knowledge base for years, the new Explorer makes it easier to find, organize, and keep your knowledge up to date. And if you're planning to use AI features, this is the foundation they run on.

What's new

Folders

The old workaround of creating empty "parent knowledge items" just to group articles is gone. The new Explorer gives you real folders: create one, add knowledge items beneath it, and set visibility at folder level. Everything inside a hidden folder is hidden in the Self-Service Portal too. Clean, simple, exactly what you'd expect.

Archive filter

Archived knowledge items can now be filtered out of your view. You see only active, current knowledge, no outdated articles mixed in with what's still relevant.

Easier to move items

Moving knowledge items and folders is now much more intuitive. A dedicated interface lets you search or select where to move a folder, including all its subfolders and knowledge items. No more cut-and-paste workarounds.

Clearer translation indicator

The marker that flags a knowledge item as needing translation is now much more visible. A small change, but a useful one for teams working across multiple languages.

Migration

Switching to the new Explorer requires a migration, the folder structure is a meaningful change from how knowledge items were grouped before. You can prepare and run it yourself using the built-in migration guide.

Three steps:

1. Review what will change after migration
  2. Check for any blocking items
  3. Schedule and confirm the migration

During migration, the Explorer is temporarily unavailable, and knowledge items are read-only. Plan a quiet moment to run it.

More on the way

The new Explorer is the first step. We're actively working on more improvements: a search function within the Explorer, a language selection to browse knowledge items by language, and a more granular permission system at operator and person level. We'll share more details as these reach the roadmap.

Why this matters now

A well-structured knowledge base is no longer just a nice-to-have, it's the foundation for everything AI promises. AI Answer Assistant pulls its suggestions directly from your knowledge base. The better it is, the better the answers your team gets.

Not sure where to start? We're also launching the Knowledge Management Service, where our consultants help you structure your knowledge base and get it AI-ready.

How to get started

The new Knowledge Explorer is available in July for all customers. When released you can read how the migration works and how the structuring of the knowledge in the new explorer works on our documentation portal. 

What do you think?

Have you been struggling to keep your knowledge base organized? We'd love to hear what you've been working around and whether the new Explorer gives you what you were missing. Questions about the migration? Drop them below as soon as you have them. 

83 replies

Stefan van Opstal
Employee
Employee
July 14, 2026

Hoi ​@Irene Berger,

Fijn dat je de migratie al getest hebt en bedankt voor je feedback, bij deze antwoorden op je vragen:

1. Dit veld is er nog steeds, alleen niet op een folder (map). 
  2. Voor nu hebben we dit mechanisme niet meegenomen. Mocht er veel vraag naar zijn dan kunnen we dit zeker overwegen om mee te nemen. 
New Member ⭐
July 15, 2026

Hoi ​@Irene Berger,

Fijn dat je de migratie al getest hebt en bedankt voor je feedback, bij deze antwoorden op je vragen:

2. Voor nu hebben we dit mechanisme niet meegenomen. Mocht er veel vraag naar zijn dan kunnen we dit zeker overwegen om mee te nemen. 

OMG. Lekker blond van mij dat ik het alleen op de folders had gezien. Sorry voor de domme vraag. ;-)

En vwb het 2e punt… Dan ga ik de productie-omgeving even aanpassen zodat de kennisitems na de migratie in de volgorde staan die men nu gewend is. Geen probleem.

Bedankt voor de snelle reactie en extra informatie.

New Member ⭐⭐
July 15, 2026

Hoeveel verschilt de nieuwe “mappen” functionaliteit van de huidige mogelijkheid om het met een KI als “map” en “submap” in te delen? Voor mijn gevoel niet veel. 

Waar ik al langer op zit te wachten is een optie om KI's uit mappen of submappen in bulk te verplaatsen. Nu wordt altijd de hoofdmap meegenomen. Zit dat ook in de pijplijn?

Stefan van Opstal
Employee
Employee
July 15, 2026

Hoi ​@Jorn,

Qua functionaliteit verschillen ze niet heel veel maar toch wel een beetje. Mappen hebben minder velden, maar het grote voordeel is dat ze niet verschijnen als zoekresultaat. We hoorde van veel klanten dat, vooral in het SSP, eindgebruikers lege KI's als resultaat kregen vanwege het gebruik als "structuur item". Deze werden over het algemeen leeg gelaten. We hebben voor mappen gekozen omdat die meer to de verbeelding spreken voor het definiëren van structuur dan een kennisitem. Daarnaast hebben we deze mappen in onze architectuur alvast voorbereid voor toekomstige filter mogelijkheden. 

Bulk mutatie staat ook bij ons op de wensenlijst om gebouwd te worden maar hiervoor moeten we een betere interface bouwen. Qua prioriteit willen we eerst gaan werken aan een betere creatie flow, waarin we ook "drafts" hebben en afzonderlijk kunnen publiceren. 

New Member ⭐
July 15, 2026

Hello ​@Stefan van Opstal 

Is there any new information on when the rollout of the update will resume? It’s currently on hold due to a bug. I’m eagerly awaiting the update—it will be a big help to us with the folders. Unfortunately, we don’t have a test environment to try it out yet.

Stefan van Opstal
Employee
Employee
July 15, 2026

Hi ​@Schuler_Lars ,

New versions have been scheduled to be rolled out. My expectation is that remaining environments will hopefully be updated before the end of the week.

Sanne Haller
Inspirer
July 16, 2026

Hoi ​@Irene Berger,

Ik meld mij ook graag aan voor de sortering wens!

September 3, 2026

Ik ook! ​@Stefan van Opstal, hoe kan ik deze wens beleggen? Zou mooi zijn als basis functionaliteiten as-is overgaan naar nieuwe verkenner.

Stefan van Opstal
Employee
Employee
September 3, 2026

Mag via ons TIP platform, maar ik houd de community en dit soort wensen ook in de gaten. We zijn bezig met een design en willen snel een oplossing hiervoor hebben. 

New Member ⭐
July 16, 2026

Ik heb nog even iets anders dat mij is opgevallen na de migratie in de testomgeving...

Als een kennisitem met sub-kennisitems door de migratie omgezet wordt naar een folder, wordt uit dat kennisitem alleen de inhoud van het veld ‘Omschrijving’ meegenomen.

In ons kennissysteem hebben wij kennisitems met sub-kennisitems waarbij in het ‘hoofd’kennisitem ook informatie in het veld ‘Inhoud’ staat en/of bijlagen aan het kennisitem gekoppeld zijn.

Deze kennisitems zijn in de testomgeving door de migratie ‘gewoon’ gemigreerd naar folders waarbij dus informatie verloren is gegaan.
Ik zou zelf verwachten dat deze kennisitems in de controle van de migratie uit zouden vallen zodat ik ze van tevoren aan had kunnen passen.

Vraag 1:
Klopt het dat de migratie niet kijkt naar de inhoud/bijlagen van ‘hoofd’kennisitems voordat deze gemigreerd worden naar een folder?

Vraag 2: 
Ik ga er nu in productie voor zorgen dat de kennisitems probleemloos gemigreerd kunnen worden.
Als ik daarna een kopie van productie naar test laat maken, kan ik dan de kennissysteemmigratie nogmaals uitvoeren in de testomgeving? 

Stefan van Opstal
Employee
Employee
July 16, 2026

Hoi ​@Irene Berger,

De kennisitems en de data zijn niet verloren gegaan. De map die aangemaakt is, is gebaseerd of het originele kennisitem. Dit kennisitem met als zijn data is naar deze map verplaatst. 
We hebben bewust bepaalde informatie achterwegen gelaten die niet relevant is voor die map. Zo worden folders niet aan incidenten of assets gekoppeld, hebben ze geen bijlagen, etc. 

Het antwoord op je tweede vraag is ja, dit kan. Omdat de migratie nu "aan staat" zal bij de herstart na de kopie de migratie direct uitgevoerd worden. Je hoeft dus niet de hele migratie wizard door te gaan. Het enige is, is dat de migratie banner wel zichtbaar is maar door door de wizard heen te klikken en verder niets in te plannen, kan je die banner laten verdwijnen. Volg je me nog 😄?

Mocht je willen, dan kan ik altijd met je mee kijken tijdens dit process. 

New Member ⭐
July 16, 2026

Hoi ​@Irene Berger,

De kennisitems en de data zijn niet verloren gegaan. De map die aangemaakt is, is gebaseerd of het originele kennisitem. Dit kennisitem met als zijn data is naar deze map verplaatst. 
We hebben bewust bepaalde informatie achterwegen gelaten die niet relevant is voor die map. Zo worden folders niet aan incidenten of assets gekoppeld, hebben ze geen bijlagen, etc. 

Het antwoord op je tweede vraag is ja, dit kan. Omdat de migratie nu "aan staat" zal bij de herstart na de kopie de migratie direct uitgevoerd worden. Je hoeft dus niet de hele migratie wizard door te gaan. Het enige is, is dat de migratie banner wel zichtbaar is maar door door de wizard heen te klikken en verder niets in te plannen, kan je die banner laten verdwijnen. Volg je me nog 😄?

Mocht je willen, dan kan ik altijd met je mee kijken tijdens dit process. 

Top en helder mbt de folders in de migratie. Niks meer aan doen. 

En thanks voor de info over het opnieuw draaien van de migratie in de testomgeving. Zodra ik alles in productie goed heb staan, ga ik dat zeker nog een keer doen.
Het verhaal was helemaal duidelijk hoor.😉