Skip to main content

Community Hero Spotlight: Christiaan Fousert

• March 2, 2026
  • 2 replies
  • 45 views
Community hero februari 2026
Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

Genomineerd door Community Hero ​@Robin Noppert 

Vandaag zetten we ​@Christiaan Fousert  van Gemeente Schiedam in de spotlight. Robin nomineerde hem vol enthousiasme: “Hij is altijd actief en reageert superlief! Hij ging zo leuk en positief om met iets wat ik had gemaakt.”

Christiaan werkt al 26 jaar bij de gemeente, waarvan de laatste jaren als applicatiebeheerder. Nadat hij in 2024 overstapte van de Servicedesk naar Applicatiebeheer, kreeg hij – zoals hij zelf zegt – “meer tijd om me te richten op wat ik echt leuk vind: me verdiepen in TOPdesk.”
Hij beheert niet alleen TOPdesk, maar ook het DMS‑systeem Corsa, en gebruikt TOPdesk vanuit verschillende rollen: behandelaar, SSP‑gebruiker én vooral als applicatiebeheerder. Binnen zijn organisatie neemt TOPdesk een centrale plek in. Incidentbeheer, wijzigingsbeheer (zowel change‑ als IDU‑processen) en configuratiebeheer worden intensief gebruikt. Ondertussen bouwt Christiaan met zijn collega’s aan een vernieuwde kennisbank die in de nieuwe SSP een belangrijke rol gaat spelen.

De kracht van de Community

Wat Christiaan zo waardeert aan de TOPdesk Community is de mix van laagdrempeligheid en collegialiteit. Als hij wil weten hoe anderen iets hebben opgelost, stelt hij eenvoudig een vraag  en voor hij het weet zit hij in gesprek met andere beheerders. Net zo graag helpt hij zelf anderen of denkt hij mee over nieuwe ideeën: precies dat wederzijdse leren is voor hem de kern van de community.

Een absoluut hoogtepunt voor hem was de Community Meetup in december. “Elkaar eens live ontmoeten en leren van elkaar,” vertelt hij — en precies dat zorgde ervoor dat hij nóg actiever werd.

Slimme oplossingen

Ook qua inrichting pakt hij dingen slim aan. Hij is trots op een praktische actiereeks die meldingen op Wacht op aanmelder automatisch opvolgt: na vijf werkdagen een reminder, na tien werkdagen automatisch afmelden. “We doen nog niet echt spectaculaire dingen, maar hier zijn we erg blij mee.”
De komende tijd wil hij zich verder verdiepen in actiereeksen, “want daar zijn nog heel wat leuke en nuttige dingen mee te realiseren.

Zijn advies aan nieuwe leden is helder:

“Stel je vragen — er is geen vraag zo dom als de vraag die niet gesteld wordt.”
“En als niemand het weet, dan is het misschien wel een goeie tip die TOPdesk beter kan maken.”

Christiaan is een Community Hero omdat hij positief is, betrokken, behulpzaam — en omdat hij precies laat zien waar de community voor bedoeld is: samen leren en samen beter worden.

2 replies

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Dankjewel ​@Robin Noppert voor de nominatie. En dankjewel ​@Sanne van Opstal-Brakel voor het leuke stukje!

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+11

Dankjewel ​@Robin Noppert voor de nominatie. En dankjewel ​@Sanne van Opstal-Brakel voor het leuke stukje!

Dik verdiend Christiaan! Hopelijk komen er nog vele mooie acties en reacties van jou!