Skip to main content
Question

Tooling voor IDU proces

• January 29, 2026
  • 6 replies
  • 77 views

Patrick van Hoof
Forum|alt.badge.img+2

Hoi! binnen onze Gemeente maken we gebruik van de applicatie AFAS voor ons personeelssysteem, TOPdesk voor persoonskaarten en Azure AD voor de centrale registratie van accounts en bijbehorende rechten. 

Afgelopen jaar hebben we via de Tool Enable-U een koppeling opgezet tussen deze applicaties. Deze koppeling kan in ons opzicht wat beter en zijn we afhankelijk altijd van een leverancier om aanpassingen hierin te doen.

Steeds vaker hoor ik dat organisaties gebruik maken van AFAS-TOPdesk-AD waarin vanuit AFAS de persoonskaarten automatisch gevuld worden. Doordat het AD van de hostingpartij is mogen we hierin niet zelf direct schrijven maar worden er wijzigingflows naar de hostingpartij via geautomatiseerde acties verstuurd. 

Mijn vraag is: zijn er hier beheerders die gebruik maken van Tool4ever om deze koppelingen te realiseren, en zo ja, zou ik met diegene eens mogen schakelen?

6 replies

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

@Rico Roodenburg  maken jullie geen gebruik van helloID? 

Ik weet sowieso dat er meerdere leden in de community zijn die HelloID gebruiken, maar weet ze niet allemaal uit mn hoofd. 

Forum|alt.badge.img+6

Hoi! binnen onze Gemeente maken we gebruik van de applicatie AFAS voor ons personeelssysteem, TOPdesk voor persoonskaarten en Azure AD voor de centrale registratie van accounts en bijbehorende rechten. 

Afgelopen jaar hebben we via de Tool Enable-U een koppeling opgezet tussen deze applicaties. Deze koppeling kan in ons opzicht wat beter en zijn we afhankelijk altijd van een leverancier om aanpassingen hierin te doen.

Steeds vaker hoor ik dat organisaties gebruik maken van AFAS-TOPdesk-AD waarin vanuit AFAS de persoonskaarten automatisch gevuld worden. Doordat het AD van de hostingpartij is mogen we hierin niet zelf direct schrijven maar worden er wijzigingflows naar de hostingpartij via geautomatiseerde acties verstuurd. 

Mijn vraag is: zijn er hier beheerders die gebruik maken van Tool4ever om deze koppelingen te realiseren, en zo ja, zou ik met diegene eens mogen schakelen?

@Rico Roodenburg  maken jullie geen gebruik van helloID? 

Ik weet sowieso dat er meerdere leden in de community zijn die HelloID gebruiken, maar weet ze niet allemaal uit mn hoofd. 

Wij gebruiken ook Hello ID van Tools4Ever i.c.m. AFAS en Youforce. HRM voert vanuit AFAS/Youforce een personeelslid op en vervolgens maakt Hello ID een gebruikersaccount aan in Active Directory. Active Directory wordt gesynced naar Entra ID. TOPdesk haalt de data uit Entra ID.

In Hello ID hebben wij wel een life cycle script lopen; twee weken voordat het contract verloopt, krijgt TOPdesk een webhook request. De actiereeks haalt alle middelen op en maakt een verzoek tot inleveren hardware.

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • January 29, 2026

Hey Patrick,

Bij mijn huidige klant/klus/opdracht is er enkele maanden geleden een HelloID koppeling/import gemaakt door T4E.
Deze import haalt info uit AFAS en Entra-ID.

Bij ons mogen ze alleen op de persoonskaarten zaken uitvoeren, maar ik weet dat ze ook wijzigingen kunnen aanmaken.

Mocht je hier over willen kletsen stuur maar een berichtje.

Marnix Foekema
Forum|alt.badge.img+2

Hoi Patrick!

Leuk om te lezen hoe jullie landschap is ingericht met AFAS, TOPdesk en Azure AD, en dat jullie via Enable‑U al een koppeling hebben gerealiseerd. Ik herken wat je aangeeft over afhankelijkheid van leveranciers bij aanpassingen, dat is iets wat vaker terugkomt bij integraties die niet volledig zelfbeheersbaar zijn.

Wat ik in de praktijk veel zie, is dat er meerdere manieren zijn om de IDU processen binnen TOPdesk in te regelen, afhankelijk van de wensen en mate van automatisering van de organisatie. HelloID is voor sommige organisaties een hele sterke oplossing, met name wanneer er complexe provisioning- en autorisatieflows nodig zijn.

Maar wanneer bepaalde acties (zoals volledig automatisch rechtenbeheer) minder cruciaal zijn, kun je met TOPdesk óók verrassend ver komen. Denk daarbij aan het borgen van een toekenningsmatrix in TOPdesk zelf. Vanaf de persoonkaart kun je dan een mappingtabel laten aanroepen die verwijst naar een assortiment waar dan weer de hardware, rollen of diensten zijn gekoppeld. Met de juiste inrichting kun je zo binnen TOPdesk een robuust proces neerzetten zonder aanvullende tooling.

Kortom: er zijn meerdere routes die goed kunnen werken en de beste keuze hangt vooral af van hoeveel flexibiliteit jullie willen, hoe vaak er wijzigingen zijn en hoeveel jullie zelf in beheer willen hebben.

Mocht je het leuk vinden om eens te sparren over de verschillende opties of de inrichting van zo’n proces, stuur gerust een berichtje. Denk graag met je mee!

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 30, 2026

Wij maken gebruik van tools4ever, helloID, AFAS, ActiveDirectory en TOPdesk en hebben hier onze inrichting op gebasseerd!

Onze TOPdesk maakt zelf wijzigingen aan bij indienst, maakt persoonskaarten aan, en archiveert deze ook weer bij uitdienst, dit alles door HelloID van tools4ever!

Voel je vrij een keer contact met me op te nemen!

Ruud Coolen
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • January 30, 2026

Ook wij gebruiken HelloID (Tools4Ever) binnen onze organisatie. Hierin is AFAS de bron en zet HelloID voert HelloID de acties uit binnen diverse applicaties.
Naar TOPdesk toe maakt en beheert HelloID de persoonskaarten, daarnaast worden kostenplaatsen en afdelingen automatisch aangemaakt.

Ik denk dat HelloID vooral interessant is wanneer je deze aan meerdere systemen kunt koppelen. Anders volstaat de rechtstreekse koppeling met AFAS wellicht.