Skip to main content
Solved

Microsoft Planner

• January 16, 2026
  • 10 replies
  • 90 views

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9

Wij hebben met TOPdesk en Trello een koppeling lopen, dat zodra we een ticket op TO DO (status) zetten, die een trello ticket in dient.

Nou heb ik een hekel aan dingen die niet binnen TOPdesk en Microsoft gebeuren. En nu is het zo dat microsoft hun eigen "trello” heeft.

Weet iemand of hier al een koppeling tussen is/kan/heeft?

Ik hoor graag!

Best answer by Robin Noppert

Mijn oplossing in power automate trouwens, even ter documentatie, dit is voor mij de oplossing geweest: 

Power automate chain voor het aanmaken van een Planner Task vanuit TOPdesk

Recurrence staat bij mij op 5 minuten (Dus ik controleer elke 5 minuten)
HTTP is op GET, deze haalt de 100 meest recente meldingen op
Filter Array, dit filter alle melding die: als status= ToDo en extern nummer is leeg

Apply to each:
Create a task maakt een task aan in gekozen list.

HTTP 1: PUT: Zet TASKCREATED in TOPdesk in de external number van de melding(en) die nu een task heeft/hebben

En thats it! 

10 replies

Forum|alt.badge.img+6

Edit; ik moet beter lezen. Het gaat om Planner, zoals de titel suggereert.

Bedoel je DevOps? Indien ja; er was inderdaad iemand die een koppeling heeft gemaakt tussen TOPdesk en Microsoft DevOps. Of bedoel je de Planner app? 

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 16, 2026

Bedoel je DevOps? Indien ja; er was inderdaad iemand die een koppeling heeft gemaakt tussen TOPdesk en Microsoft DevOps. Of bedoel je de Planner app? 

Nee, ik bedoel echt de microsoft planner app… Ik ben nu bezig met power automate in de tussentijd… ik denk dat namelijk de oplossing daar ligt...

Forum|alt.badge.img+6

Wat wil je bereiken? Ik heb onlangs een PowerShell script geschreven die allerlei planner items aanmaakt in een planner board. 

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 16, 2026

Wat wil je bereiken? Ik heb onlangs een PowerShell script geschreven die allerlei planner items aanmaakt in een planner board. 

Het idee is dat wanneer ik op topdesk een ticket op status to do zet, hij hier een task van maakt in M365planner

Forum|alt.badge.img+6

Het idee is dat wanneer ik op topdesk een ticket op status to do zet, hij hier een task van maakt in M365planner

Oh dat is prima te doen. Met de Graph API van Microsoft. Zal ik vanavond wat in elkaar zetten voor je? Ken je binnen je organisatie iemand die de Global Admin role heeft binnen Azure / Entra? Je moet namelijk een App Registration aanmaken met API permissions, welke ‘gegranted’ moeten worden.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 16, 2026

Oh dat is prima te doen. Met de Graph API van Microsoft. Zal ik vanavond wat in elkaar zetten voor je? Ken je binnen je organisatie iemand die de Global Admin role heeft binnen Azure / Entra? Je moet namelijk een App Registration aanmaken met API permissions, welke ‘gegranted’ moeten worden.

Ja dat dacht ik al ja, las het namelijk al zo toen ik even een snelle search deed. ja de global admin zit naast mij. Maar ik denk dat het dan nog eventjes wachten wordt tot we de planner officieel gaan uitrollen :/

Forum|alt.badge.img+6

Ja dat dacht ik al ja, las het namelijk al zo toen ik even een snelle search deed. ja de global admin zit naast mij. Maar ik denk dat het dan nog eventjes wachten wordt tot we de planner officieel gaan uitrollen :/

Goed bezig, succes. Voor de volledigheid nog even een linkje naar de graph docs:

https://learn.microsoft.com/en-us/graph/api/planner-post-tasks?view=graph-rest-1.0&tabs=http

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 16, 2026

Goed bezig, succes. Voor de volledigheid nog even een linkje naar de graph docs:

https://learn.microsoft.com/en-us/graph/api/planner-post-tasks?view=graph-rest-1.0&tabs=http

Dankjewel Rico,
Het is me trouwens voor nu gelukt met power automate zonder de graph, doormiddel van een kleine work around waar hij een mail stuurt en deze gelijk flagged…. oops…. hahaha

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • Answer
  • January 19, 2026

Mijn oplossing in power automate trouwens, even ter documentatie, dit is voor mij de oplossing geweest: 

Power automate chain voor het aanmaken van een Planner Task vanuit TOPdesk

Recurrence staat bij mij op 5 minuten (Dus ik controleer elke 5 minuten)
HTTP is op GET, deze haalt de 100 meest recente meldingen op
Filter Array, dit filter alle melding die: als status= ToDo en extern nummer is leeg

Apply to each:
Create a task maakt een task aan in gekozen list.

HTTP 1: PUT: Zet TASKCREATED in TOPdesk in de external number van de melding(en) die nu een task heeft/hebben

En thats it! 

Forum|alt.badge.img

Houd rekening met het feit dat Planner en Planner Premium onderhuids verschillend werken. Hierdoor werken de ‘standaard’ acties in Power Automate wel voor Planner maar niet voor Planner Premium.