Skip to main content

Week van de Mentale Gezondheid

• June 1, 2026
  • 5 replies
  • 27 views

Forum|alt.badge.img+1

🧠 Deze week is het de Week van de Mentale Gezondheid — een goed moment om stil te staan bij iets wat we allemaal nodig hebben: genoeg energie om goed te kunnen werken én opladen.

Want werken in service management betekent vaak snel schakelen, urgente issues oplossen en rustig blijven onder druk. Dat kost energie.

Dus zijn we benieuwd: waar laad jij van op tijdens een drukke werkdag?

☕ Koffie wandeling
🎧 Muziek tijdens het werken
📵 Meldingen uitzetten
🚶 Even naar buiten

Kleine gewoontes kunnen een groot verschil maken voor mentale gezondheid op het werk.

Deel jouw beste recharge-tip hieronder 👇

5 replies

Forum|alt.badge.img+1

De Pauze niet overslaan “want ik heb het zo druk” maar dan juist van je bureau weg gaan en pauze houden.

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8

Blokken in de agenda blokkeren voor focus momenten, specifieke taken (dag start met storingen checken bijv.), pauze of herstel tijd.

Met focus momenten in Teams offline gaan.
Voor elke meeting een momentje inplannen om te kunnen voorbereiden.
Na elke meeting een momentje inplannen om te kunnen loggen/afronden etc
Na elk twee uur werken de hond aaien (als we tijd zijn)
In de pauze naar buiten, of even vlak gaan liggen op de grond (goed voor de rug enzo)
Veel thee drinken, want thee zetten is een micro pauze en naar de wc ook 😉

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Blokken in de agenda blokkeren voor focus momenten, specifieke taken (dag start met storingen checken bijv.), pauze of herstel tijd.

Met focus momenten in Teams offline gaan.Voor elke meeting een momentje inplannen om te kunnen voorbereiden.Na elke meeting een momentje inplannen om te kunnen loggen/afronden etcNa elk twee uur werken de hond aaien (als we tijd zijn)In de pauze naar buiten, of even vlak gaan liggen op de grond (goed voor de rug enzo)Veel thee drinken, want thee zetten is een micro pauze en naar de wc ook 😉

Die offline gaan tijdens focustijd (en mail afsluiten) vind ik een hele goeie tip. De rest probeer ik ook wel te doen maar helaas is het in onze organisatie heel moeilijk om tijd te blokkeren, er wordt gewoon overheen gepland.

Zelf heb ik een schommel in de tuin hangen. Even een paar minuten schommelen is erg fijn. En verder een rustige werkplek en als het kan wat muziek aan en af en toe lekker meezingen.

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8

Met focus momenten in Teams offline gaan.Voor elke meeting een momentje inplannen om te kunnen voorbereiden.Na elke meeting een momentje inplannen om te kunnen loggen/afronden etcNa elk twee uur werken de hond aaien (als we tijd zijn)In de pauze naar buiten, of even vlak gaan liggen op de grond (goed voor de rug enzo)Veel thee drinken, want thee zetten is een micro pauze en naar de wc ook 😉

Die offline gaan tijdens focustijd (en mail afsluiten) vind ik een hele goeie tip. De rest probeer ik ook wel te doen maar helaas is het in onze organisatie heel moeilijk om tijd te blokkeren, er wordt gewoon overheen gepland.

Zelf heb ik een schommel in de tuin hangen. Even een paar minuten schommelen is erg fijn. En verder een rustige werkplek en als het kan wat muziek aan en af en toe lekker meezingen.

Ik vind jouw idee van de schommel in de tuin dan weer erg goed! Dit wil ik nu ook!

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Omdat wij voor verschillende klanten werkzaam zijn probeer ik mijn dagen zo in te delen dat ik halve of hele dagen ben ingezet voor hetzelfde project om mezelf wat betere focus te geven.

Verder probeer ik:

• Tijdens lunch niet alleen te eten, maar ook even buiten te lopen
  • Koffiemomentjes te pakken op kantoor, maar ook thuis (in mijn geval met katten)
  • Op drukke kantoormomenten headset op om met meer focus te werken
  • Blokken in mijn agenda om ook uitvoerend werk te kunnen doen naast meetings, in sommige gevallen in de vorm van een afspraak met ticketnummer en benodigd tijdsblok

Qua muziek op de achtergrond luister ik (zeker thuis) graag wat langere playlists met rustige achtergrond muziek. Niet te afleidend, maar wel vullend.

In mijn geval is dat vaak iets fantasy achtigs 😊