Skip to main content

Vandaag is het de Dag van de Overprikkeling 🔇

  • June 23, 2026
  • 2 replies
  • 21 views

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Eerlijk is eerlijk: als er één werkomgeving is waar prikkels elkaar in rap tempo opvolgen, is het wel de servicedesk.

Meldingen. Tickets. Teams-berichten. Een collega die toch even langsloopt. Een klant die belt terwijl je net een complexe melding aan het afhandelen bent. En dan nog die e-mail die je al drie keer hebt gelezen maar steeds niet verwerkt krijgt.

Voor veel mensen is dat gewoon druk werkdag. Voor mensen met een hersenaandoening, NAH, ADHD of een autismespectrumstoornis kan diezelfde stapeling van prikkels leiden tot complete overbelasting — ook wel overprikkeling genoemd. Het is een onzichtbaar gevolg dat het dagelijks leven flink in de weg kan zitten, en dat nog te vaak onderschat wordt.

De Dag van de Overprikkeling, elk jaar op 23 juni, vraagt aandacht voor precies dat.

Dus: hoe ga jij om met prikkelrijke momenten op het werk? Heb je een collega voor wie dit herkenbaar is? Of heb je zelf tips voor een rustigere werkplek, digitaal of fysiek?

Deel het hieronder. Want bewustwording begint gewoon met een goed gesprek. 💬

2 replies

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8
  • Contributor
  • June 23, 2026

Thuiswerken help voor mij heel erg in het niet overprikkeld raken. Daar heb ik veel meer controle over mijn omgeving, dan op kantoor.

De dagen dat ik op kantoor ben, ben ik gewapend met Loops (oordoppen), fidget speeltjes en een bril met lichtfiltering.

Op kantoor dagen plan ik geen diep focus werk in, want dan kan ik mij toch minder goed concentreren. 

In beide gevallen, heb ik mijn werk in blokken verdeeld en geblokkeerd in mijn agenda. Focus tijd betekent offline in teams.

Ben benieuwd naar de strategieën van andere!


Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Forum|alt.badge.img+15

Ik doe inderdaad ook vergelijkbare acties ​@Sanne van Opstal-Brakel  (zou het aan de naam liggen 😉)

Kantoor is voor mij om te socializen (en soms dan ook we overprikkelen, maar dan ben ik daar op ingesteld) en de dagen verwacht ik minder van mijzelf qua werk.

Thuiswerken is echt voor mij bedoeld om gefocust te kunnen werken en ik werk ook veel met de automatische focus tijdsblokken van Microsoft zodat ik iedere dag minsten 2 uur focus tijd heb. 


En evn ontprikkelen doe ik door bijvoorbeeld met de lunch een rondje te lopen, of even rustig ergens een kopje thee te gaan drinken (thuis graag in het zonnetje in de tuin). ​​​​