Skip to main content
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
September 9, 2026

Wat rapporteer jij aan je manager en is dat ook wat diegene wil weten?

• September 9, 2026
  • 6 replies
  • 20 views

Als applicatiebeheerder stuur je waarschijnlijk al een soort rapportage of update naar boven, of dat nu een wekelijkse mail is of een dashboard waar niemand helemaal op vertrouwt.

Als manager wil je misschien iets anders zien dan wat er nu binnenkomt. We horen graag van beide kanten: beheerders, waar rapporteer jij nu over, en hoe? Managers, waar zou je nu eigenlijk meer inzicht in willen hebben?

Laat weten aan welke kant je staat, en deel je antwoord hieronder.

6 replies

Gerwin Filius
Inspirer
September 9, 2026

Ik kan enkel vanuit de beheerderskant een reactie geven 😉

• Overzicht aantal incidenten per jaar/binnenkomst/behandelaarsgroep
  • Overzicht kosten van licenties/contracten (die verlengd moeten worden) per kostenplaats
  • Overzicht welke vragen worden er het meest gesteld en of daar al actie is op ondernomen 
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
September 9, 2026

Interessant ​@Gerwin Filius  en hoevaak rapporteer je hiierover? En zijn dit standaard rapportages die je al klaar hebt staan  / in de Reporting Hub? 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother
Gerwin Filius
Inspirer
September 9, 2026

Per kwartaal en dit is meestal een rapport / selectie die ik handmatig uitvoer. De reporting hub wordt niet gebruikt. Het meeste werk heb ik in beeld brengen met overzicht van de licenties/contracten per kostenplaats. Dit resulteert meestal in een export naar Excel die we dan daar verder bewerken. 

Een ander overzicht waar dit ook voor telt is welke middelen we willen vervangen zoals laptops, beeldschermen etc. Hier is een export ook noodzakelijk naar excel.

Sanne Haller
Inspirer
September 10, 2026

Vanuit mijn detachering inzet merk ik dat veel organisatie verschillende ideeën hebben over wat ze willen zien in rapportages en hoevaak.

Zo had ik mijn een vorige klus een manager die van zijn helpdesk elke week een rapport wilde van de feedback die gegeven is op de meldingen en welke medewerker dus de meeste positieve feedback kreeg.

Of rapportages over hoeveel meldingen een behandelaar afgehandeld had.

Heb ook rapportages gemaakt over hoeveel de subcategorie ‘overige’ gebruikt werd. (en bijna elke hoofdcategorie had wel een sub ‘overige’)

Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten die ik gezien heb; dat ze per behandelaarsgroep willen zien hoeveel tickets er binnenkomen en afgerond worden of hoe lang een ticket open staat. Maar ook hoe vaak een ticket met specifieke categorisaties aangemaakt worden.

Zelf heb ik mij helaas nog niet verdiept in de ‘nieuwe’ reporting hubs en heb ik dus alles altijd via selecties en rapportages gemaakt.

Anneke Ligthart
Explorer ⭐⭐⭐
September 10, 2026

Ik organiseer frequent een half jaarlijkse interne training met een dagdeel voor beginners en een dagdeel voor gevorderden met een consultant van TOPdesk. Echt een aanrader! Daarin nemen we de werking van Overzichten, Selecties, Rapportages door en de nieuwste snufjes van de Reporting Hub. Er is ruimte voor vragen en (her)inrichten. Deelnemers zijn mijn key users, hoofden en managers.

Daarnaast hebben we bijna voor elke inrichting een selectie, rapportage of ingeplande rapportage ingericht. De ingeplande rapportages zijn gericht aan de (operationeel) managers en hoofden. Voor de managers informatie voor hun kwartaal rapportage het aantal meldingen per soort en team. Voor operationele managers maandelijkse informatie met openstaande meldingen per soort en team om hun team aan te sturen. 

Er zijn een aantal collega's die regelmatig de Reporting hub checken. Jammer is dat de filtering hiervan niet kan worden opgeslagen, zodat je realtime informatie hebt. Of dat je deze kan toevoegen op je Home page.

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
September 18, 2026

Wat goed dat je dit zo doet ​@Anneke Ligthart 

Wat betreft de feedback op de reporting Hub, kan je die wellicht indienen in TIP? Want dit is waardevolle feedback en dan komt het direct bij de juiste mensen intern uit. 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother