Skip to main content
Question

Verwijzingen naar formulieren in de SSP

• June 22, 2026
  • 1 reply
  • 17 views

Forum|alt.badge.img

Vanuit verschillende bronnen en kennissystemen: teams, intranet(ten), handleidingen sites etc, wordt verwezen naar TOPdesk. Hier zitten ook deep-links tussen.
Deze bronnen, bijvoorbeeld intranet, zijn veelal decentraal beheerd , soms op afdelingsniveau (dicht bij de mensen voor wie ze werken). Dit zijn zo al snel 350+ redacteuren welke niet allemaal zo maar in beeld zijn.
Nu is het bij grotere organisaties vaker zo dat er organisatorische veranderingen zijn, maar ook dat service verlening veranderd. Dit betekend dat het soms wenselijk is om de self service portal anders in te richten. Bij ons al snel om 350-400 formulieren. 
Bij verplaatsen van een formulier in de SSP gaan de links vanuit die andere bronnen kapot. Ik vind het onlogisch dat een formulier in TOPdesk geen eigen ID heeft zodat een verwijzing vanuit een andere bron heel blijft maar, hoe gaan jullie, in dit licht, om met een herinrichting van de SSP?

1 reply

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Hi Martijn,

Afhankelijk van hoe jullie SSP is ingericht, zijn de formulieren bij de best practice ook beschikbaar onder diensten, die aansluiten op het thema van het formulier.

Je zou bij een grote hoeveelheid links misschien kunnen overwegen om dit op basis van de dienst te doen, hier een link naar toe te geven en de naam van het formulier te benoemen in de verwijzing.

Op die manier vinden er minder veranderingen plaats op het gebied van die links en indien dit wel gebeurd, is het makkelijker om dit bij te houden en op de juiste plekken de link van de nieuwe dienst aan te bieden.
Je zou zelfs per dienst kunnen bijhouden op welke plekken de link beschikbaar is om een gemakkelijk overzicht te hebben van die plekken bij wijzigingen in diensten.

Uiteraard kan het zo zijn dat jullie SSP hier niet goed op aansluit en de links naar individuele formulieren nodig zijn. In dat geval heb ik niet direct een betere oplossing dan het te documenteren en op basis hiervan te proberen bij te houden. Zo heb je het bij wijzigingen in ieder geval inzichtelijk en is de impact wat kleiner.

Ik zou jullie in dat geval wel willen aanraden om te proberen te bewegen naar de best practice en in te zetten op een dienst gerichte portal, maar uiteraard alleen als dat ook haalbaar is!