Skip to main content
Question

mailadres uit verzoek halen en plaatsen in CC van mailactie

• July 10, 2026
  • 4 replies
  • 55 views

Forum|alt.badge.img+3

Ik heb een mailactie en in deze mailactie gaat het uiteraard naar de Aanvrager.

Maar nu wil ik ook dat het wordt verzonden naar degene voor wie het verzoek is ingediend.

Casus: Manager vraagt assets aan via een meldingsformulier. In meldingsformulier wordt mailadres opgegeven van degene voor wie het is. Nu wil ik dat bij het versturen van de mail de manager een mail krijgt en ook voor degene waarvoor het is aangevraagd.

De mail van de desbetreffende persoon staat in het verzoek Zie voorbeeld.

Hoe krijg ik dit dan in CC gezet?

4 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi Sandra,

Je zou dit handmatig kunnen laten doen, door de persoon voor wie de aanvraag gedaan is te koppelen in het tabblad koppelingen:

Als je de e-mailactie ook aanpast (of voor dit scenario een specifieke nieuwe mailactie aanmaakt) kun je hier op de cc regel personen uit dit tabblad meenemen:

Bij het sturen van de mail staan ze dan in de cc.

In het geval dat je dit wilt automatiseren, zou je een actiereeks moeten aanmaken voor wijzigingen, waarbij je uit het verzoekveld dit e-mailadres ophaalt en dan in een volgende stap een e-mail stuurt met dat e-mailadres in de cc.

Ik heb even zitten knutselen, je vindt de actiereeks daarvoor in de bijlage.
Wel zou je hier nog een gebeurtenis voor aan moeten maken en een e-mail template aan moeten koppelen, zodat er een nette e-mail verstuurd wordt, maar de actiereeks werkt en het mailadres komt als variabele in de cc!

Omdat het verzoekveld qua tekst wordt gescand op het stukje zoals jij het hebt aangegeven:

E-mail gebruiker:
- test@test.com

Volledige naam gebruiker:

Werkt het ophalen van het e-mailadres nu zo dat hij de tekst na E-mail gebruiker: kopieert tot Volledige naam gebruiker:
Als je deze tekst in het formulier aan zou passen werkt het niet meer. In het geval dat dit aan verandering onderhevig is, zou ik bovenstaande handmatige optie dus aanraden!

Hopelijk kan je hier mee verder, mocht je nog vragen hebben zie ik ze verschijnen!

Forum|alt.badge.img+3

Nou daar ga ik mee aan de slag.

Dankjewel voor het uitzoeken ervan en ik ben benieuwd of dit gaat lukken.

Ik maak dus een actiereeks aan op basis van een nieuwe actie die dan in de melding bij tabblad koppelen de juiste mailadres en persoon koppelt. Dat begrijp ik dan toch goed he?

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi Sandra,

In dit geval voegt de actiereeks het e-mailadres toe in de cc van de mail. De mail wordt dan ook verstuurd vanuit de actiereeks, dus het e-mail template zou je nog aan moeten vullen.
De gebeurtenis die je koppelt zou hetzelfde kunnen zijn als degene die je gebruikt voor het versturen van de mail.

Het tabblad koppelingen wordt de persoon hierbij niet aan gekoppeld.
Dit zou de handmatige oplossing zijn, waarbij je zelf in de mailactie de personen uit dit tabblad kan meenemen in de cc.
In dit geval zou je de e-mailactie alleen hoeven aan te passen, en ‘personen gekoppeld aan de melding/wijziging’ hoeven toe te voegen op de cc regel.
Vervolgens is het dan zo dat wanneer in de melding/wijziging de behandelaar in dit tabblad de persoon koppelt, deze vervolgens wordt meegenomen in de mails die je hebt aangepast.

Laat het vooral weten als je bij het implementeren van een oplossing hulp nodig hebt!

Forum|alt.badge.img+3

Ik pak dit na mijn vakantie op.

Ik laat het hier weten of het me gelukt is.