Skip to main content
Question

HTTP pop-up op asset?

• August 6, 2026
  • 6 replies
  • 74 views

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5

Ik gebruik in verschillende modules enige vorm van veldvalidatie om een HTTP request af te trappen die de gebruiker een duidelijke “pop-up” toont om aan te geven dat er iets verkeerd is gedaan (vergelijkbaar aan het mooie voorbeeld van ​@Ronald Visscher op deze pagina).

Heeft iemand zoiets ook op een Asset actief? HTTP acties bestaan niet op assets. Ik weet dat ik op basis van wijziging van velden een Action Sequence kan laten aftrappen, dus de trigger is er en de validatie kan ik met een condition perfect bouwen. Maar… hoe zorg ik dat er een goed zichtbare notificatie volgt voor de gebruiker (een notiricatie die dus direct getoond wordt).

Ik vond iets over Task notifications, maar 1. dat is Labs functionaliteit en ik dacht dat Labs niet meer bestond. Daarnaast vraag ik mij af of het dan “gewoon” in het notificatiemenu rechtsboven te zien wordt. Dan wordt 2. van toepassing: Dat menu heeft een veel te lage attentiewaarde. Dan kan ik (beter waarschijnlijk) een mailtje sturen naar de gebruiker dat hij het moet corrigeren. Maar dat leest iemand natuurlijk weer veel later met het risico dat corrigeren dan alsnog vergeten wordt.

6 replies

Forum|alt.badge.img+8

Zover ik weet is dit niet mogelijk. Task Notifications zijn al jaar en dag een standaard functionaliteit

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi ​@JeroenvdK,

De beste oplossing die ik hiervoor zou kunnen bedenken binnen TOPdesk is ook een trigger op de asset en dan als vervolg een melding of e-mailactie met daarin de uitleg.
Je kunt nog overwegen hier bijvoorbeeld een kort KI aan te koppelen met de uitleg, zodat je deze wel direct kan meegeven en eventuele melding gelijk kan sluiten, zonder dat er vervolgacties nodig zijn.

Ik begrijp dat een pop-up voor kleine zaken een mooiere oplossing zou zijn, maar dit is voor zover ik weet inderdaad niet mogelijk voor Asset Management.

Forum|alt.badge.img+3
  • New Member ⭐⭐⭐
  • August 10, 2026

Lastige, kun je een praktijk voorbeeld schetsen??

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Author
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • August 10, 2026

Lastige, kun je een praktijk voorbeeld schetsen??

In dit concrete geval:

Asset management kent geen veldverificatie, dus ons veld “Intern rekeningnummer” (bestaande uit cijfers, letters en soms ook een punt en een slash) kan elke waarde bevatten. Het veld moet echter een specifiek format volgen, zodat we makkelijk kunnen factureren. Nu moeten maandelijks de verkeerde formats op de assets worden aangepast voordat de facturatie kan draaien.

Dus ik wil dat als een Asset wordt opgeslagen en dit veld (“Intern rekeningnummer”) een verkeerd format heeft (verkeerde lengte, geen juiste eindletter, geen subcode achter het nummer...) dat dan direct de gebruiker de melding krijgt: “Input invalid - Je moet het corrigeren”. Die check op format is wel te maken met Freemarker, maar die directe melding kan ik dus niet krijgen helaas.

Nu denk ik aan een email ofzo met iets als…

Jij hebt zojuist een Asset bijgewerkt en daarin heb je een intern rekeningnummer ingevoerd met een verkeerd format. FOEI!

Hier is de link naar het Asset, zodat je het netjes kunt corrigeren: ….

Een Intern rekeningnummer hoort er als volgt uit te zien: …..

Jij had ingevoerd: …..

Het nadeel van mail is dat de operator dat bericht waarschijnlijk pas ziet als TOPdesk alweer dicht is en dat hij/zij het dan misschien alsnog laat liggen. Ik gebruik nu bijvoorbeeld ook een HTTP pop-up op changes waar men vergeet een factuurbedrag op in te vullen. Dat werkt perfect. Meteen de melding: ”Je bent wat vergeten!” als ze de change opslaan en daarmee is het daarna nooit meer fout gegaan.

Enige voordeel dat ik zie is dat ik bij de AS/Freemarker werkwijze wel dagelijks een lijst met de actieve rekeningnummers kan plaatsen op TOPdesk en dan zelfs meteen kan checken of niet enkel het format correct is, maar of het nummer ook echt bestaat. Al voelt dat wel als overoptimalisatie vanwege een beperking. :-)

Forum|alt.badge.img+3
  • New Member ⭐⭐⭐
  • August 10, 2026

HTTP popup is dan lastig, je kan wel een terugkerende taak maken met een ophalen van een odata field, zie KI 18787.

Dan kijk hij iedere dag naar dat veld, of ieder uur, net wat je wilt qua frequentie, en daarop een melding aanmaken op laatste wijziger van de kaart oid, of behandelgroep verantwoordelijke in het asset verwerken. Dan kun je obv die data een melding aanmaken + een tekstje, of een mail kan ook natuurlijk

Dan heb je het in ieder geval 1x per x tijd een melding.

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Author
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • August 10, 2026

Check.

Met de aanmaak van een nieuw incident/change is de opvolging wel beter geborgd. Ik denk daar nog eens over na. We hebben ook een periodieke audit lopen op de hele CMDB die dit soort zaken checkt. Ik wilde met die pop-up te kunnen zorgen dat de info in (bijna) 1 keer goed erin gezet zou worden. Alles dat niet “achteraf” gecorrigeerd hoeft te worden is immers weer meegenomen.