Skip to main content
Question

Change management Templates keuze door formulier invuller

• April 15, 2026
  • 4 replies
  • 56 views

Forum|alt.badge.img+1

Ik ben de module Change Management binnen TOPdesk aan het uitproberen voor onze organisatie.

Ik heb nu een aantal basis templates gemaakt voor het aanvragen van nieuwe gebruikers. Bij iedere afdeling krijgen gebruikers een bepaalde rol mee waar dan privileges aanhangen zoals het krijgen van een telefoon of headset en een set aan groepen binnen Entra die toegekend moeten worden.

Nu was ik aan het zoeken naar een manier om de gebruiker een Template te laten kiezen binnen het formulier zoals je dit ook kunt doen voor Impact of Brief Description, maar ik krijg die optie niet gevonden.
Is dit wel mogelijk en kijk ik gewoon niet goed of zit hier een beperking op?

En als dit een beperking is, wat zou een gestructureerde manier zijn om dit aan te vliegen?

4 replies

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+7
  • Contributor
  • April 16, 2026

Het is niet mogelijk om in het SSP formulier (binnen de standaard functionaliteiten) een sjabloon voor een aanvraag te laten kiezen.

Het zou wel mogelijk zijn om dit op te lossen met vrijevelden (opzoeklijstje) en een actiereeks.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Het is in het formulier alleen mogelijk om aan de rechterzijde een sjabloon te koppelen, die dan standaard aan het formulier vast zit.
Deze kan niet door de aanmelder gekozen worden.

Omdat wijzigingen vaak verschillende onderwerpen/type aanvragen betreffen, is het raadzaam om per formulier dat je maakt ook een sjabloon aan te maken en die van te voren aan elkaar te koppelen.

Zo komt de aanvraag van de aanmelder altijd met de juiste informatie en het juiste sjabloon bij de behandelaar van de wijziging.

Als je hier meer vragen over hebt, stuur dan vooral een berichtje!

Ruud Coolen
Forum|alt.badge.img+2
  • New Member
  • April 17, 2026

Volgens mij kun je dit oplossen met een actiereeks. Ik heb dit echter niet zelf getest, maar in het verleden wel toegepast op wijzigingen die werden aangemaakt n.a.v. een mailimport.

1. Je maakt hierbij een formulier aan zonder hier een wijzigingssjabloon aan te koppelen.
  2. In het formulier maakt de aanmelder een keuze in een opzoeklijst, bijvoorbeeld Telefoon. Optioneel schrijf je deze weg naar een vrij veld.
  3. De wijziging wordt aangemaakt zonder dat hieraan een sjabloon is gekoppeld. Bij het aanmaken start een actiereeks welke:
    1. In je actiereeks maak je aan de linkerzijde een template met een toewijzingstabel. Voor elke keuze in het opzoeklijst noteer je welk wijzigingssjabloon hierbij hoort. Bijvoorbeeld Telefoon = Ws 123.
    2. Eerst de wijziging op simple of extensive change zet. Dit is nodig omdat je anders geen GET kunt uitvoeren op de wijziging.
    3. Met een GET haal je de informatie uit het formulier (of het vrije veld) op, bijvoorbeeld Telefoon.
    4. Je mapt de keuze uit de opzoeklijst naar het wijzigigingssjabloon m.b.v. de toewijzigingstabel. Advies om dit als waarde toe te kennen aan een variabele. Bijvoorbeeld met de code:
      ${_map(_responses.GET_Wijzigingsverzoek.body.results?first.memoText?keep_after("TITEL_OPZOEKLIJST:")?keep_before("<"), "Templatenaam")}
    5. Vervolgens update je de wijziging met het wijzigingssjabloonnummer. Bijvoorbeeld met de code:
      URL: /tas/api/operatorChanges/${unid}
      [
        {
          "op": "replace",
          "path": "/template",
          "value": "${_variables.Wijzigingssjabloonnummer}"
         }
    6. Het wijzigingssjabloon wordt toegepast op de wijziging.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • April 20, 2026
Komt deze vraag overeen met Wijzigingsbeheer  ?