Skip to main content
Martijn1986
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 23, 2026
Question

voorlopige wijzigingsaanvraag alleen manager groep

• September 23, 2026
  • 5 replies
  • 33 views

Hoi allemaal,

Ik voreg me af of iemand weet of het mogelijk is om binnen een voorlopig wijzigingsaanvraag de goedkeuring op alleen een manager groep te krijgen. Het lijkt er namelijk op dat wanneer je het manager veld leeglaat deze toch altijd word ingevuld met de manager van de aanvrager. Ik heb dit geprobeerd met een actiereeks op te lossen echter deze lijkt aan te geven dat het manager veld niet overschreven mag worden.

Iemand hier eventueel een andere opolossing voor?

Alvast bedankt.

5 replies

JeroenvdK
Explorer ⭐⭐⭐⭐
September 23, 2026

Dit hebben wij zo ingericht. Maar volgens mij hebben we daar wel een setting in de change management module voor aangepast, dat weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik zal het voor je opzoeken.

JeroenvdK
Explorer ⭐⭐⭐⭐
September 23, 2026

Je moet inderdaad het “manager” veld uitvinken als verplicht veld voor Request for Change onder Change management in de settings. Dan kun je alleen een manager group gebruiken (manager blijft leeg) en worden de pre-RfCs getoond in de SSP aan alle managers in die manager group.

Nadeel natuurlijk dat je dan pre-RfCs kunt hebben waarop helemaal geen manager is ingevuld die dan tussen wal en schip kunnen vallen… Wij gebruiken de pre-RfC dan ook enkel voor specifieke formulier-gestuurde changes waarop we altijd een automation hebben draaien die de manager group invult (die wordt gekozen op basis van de budget holder waarde van de gebruiker die het formulier invult).

Maar nu ik beter lees is er wel een verschil in inrichting. Wij hebben op gebruikers geen manager geregistreerd, dus wellicht werkt het dan anders en staat TOPdesk het wijzigen van manager / manager group wel toe…?

Martijn1986
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 24, 2026

Hi Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Bij ons staat op alle settings voor changes het manager veld al uit als verplicht dus die optie kan ik helaas niet veel mee. Ik heb hier wel al mee gespeeld maar helaas geen verschil, vermoedelijk omdat wij inderdaad het manager veld vanuit ons Entra ID mee importeren. Het lijkt er op dat TOPdesk altijd het manager veld als primair beschouwd en daarom dus altijd invult met de manager van de aanvrager.
Ik vraag me af als ik dit veld niet of op een andere manier mee zou importeren vanuit ons Entra ID hoe ik dan de manager in andere aanvragen mee ga krijgen. Als ik even snel denk zou dan de enige optie zijn gaan werken met de optionele velden en die dan via een actiereeks importeren indien nodig bij bepalade templates. Ergens eigenlijk wel gek dat dit zo moet je zou liever ergens de optie hebben om te kunnen kiezen welke van de 2 opties primair is in een pre-RFC.

Bij ons zijn de meeste changes standaard met een manager approval en loop ik hier niet tegen aan. Echter voor ons nieuwe ERP systeem wil men graag een select groepje hebben voor approvals buiten de standaard manager om (dit voor bepaalde service en admin accounts aangezien managers dit gewoon niet altijd kunnen inschatten of dit nodig is of zij te simpel ja zeggen).

Ik vrees dat ik voor nu nog steeds vast zit.

JeroenvdK
Explorer ⭐⭐⭐⭐
September 24, 2026

Het is wel raar. Ik heb het net even via de GUI getest in onze testomgeving.

• User A
    • Gekoppeld aan Manager 1
  • pre-RfC loggen tegen User A
    • Manager 1 wordt gekoppeld
  • Handmatig omzetten van Manager 1 naar Manager 2
    • Geen probleem

Dan zou je verwachten dat de API het ook mag… en dan kan ik dat niet loslaten… Webhook gemaakt om de manager aan te passen en die werkt gewoon. Ik kan de manager aanpassen naar een andere manager dan de manager die ingesteld staat op de person die de pre-RfC heeft aangevraagd. Zie bijlage.

Mocht het echt niet werken… Als je een autorisation activity toevoegt die gekoppeld wordt aan een manager? Heb je dan nog altijd het probleem dat je enkel de “vaste” manager kunt selecteren?

Martijn1986
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 25, 2026

Ik ga hier eens mee spelen komende week. Je hebt het wel over een vervanging en het gaat er mij alleen niet zozeer om dat ik het veld naar een andere manager wil aanpassen ik wil dat veld leeghebben zodat in dat geval, zoals TOPdesk dit blijkbaar ziet, de backup (de manager groep voor deze aanvraag) de standaard approver word. Het aanpassen van de manager kreeg ik welvoor elkaar echter het manager veld op NULL zetten zeg maar dat is nu de uitdaging.

Maat ik ga eens even verder spelen zien hoe ver ik kom ook met deze reeks van jou wellicht met wat tweaks dat ik verder kom.