Skip to main content
Solved

Toevoegen van mailadres van manager in actiereeks

• February 12, 2026
  • 9 replies
  • 103 views

Forum|alt.badge.img+2

Is het mogelijk om een manager te informeren wanneer er een asset wordt toegewezen aan een medewerker.

We willen namelijk ook de manager informeren.

Ik heb een gebeurtenis + actiereeks gemaakt. Zodra er een asset wordt toegewezen op naam van de medewerker, zouden we ook zijn/haar manager willen informeren. Dit het liefst via een andere mail dan degene die een mail ontvangt omdat er een asset is toegewezen aan zijn/haar persoonskaart.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Best answer by Sandra van de Wijngaart

Jazeker kan ik dat wat heb ik gedaan zodat dit werkt:

Via Asset Management heb ik bij Middelenacties een nieuwe geautomatiseerde actie gemaakt waar ik de volgende opties hebt toegepast:

• Stap1 is, zodra er een middel wordt toegewezen aan een persoon, gaat er een mail naar de desbetreffende persoon. Dit proces was voor mij duidelijk, wat gebeurt er dan na deze stap:
  • Na deze actie volgt er een Stap2 is een HTTP-acite die verbinding maar met API en een HTTP-methode GET met URL: /tas/api/persons/${(_linkAdded["assignment_persons"]["id"])!} 
  • Hiermee haalt het systeem de persoonskaart op van de desbetreffende persoon
  • Stap deze stap volgt er een Stap3 is een HTTP-actie met API verbinding met HTTP-methode GET en URL: /tas/api/persons/${_responses["step2"]["body"]["manager"]["id"]}
  • Stap4 wordt dan E-mail versturen met 
    • Van: is degene van waar jij vanuit dat de mail komt
    • Aan: ${_responses[“step3”][“body”][“email”]}
  • Maak verder je mail af met onderwerp: zelf in te vullen
  • En een eigen gecreëerde mail wat jij naar de manager wilt mailen.

9 replies

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+4
  • Starter
  • February 12, 2026

Even checken. Je hebt de persoon al die aan het asset hangt?

Aangezien je die persoon mailt heb je waarschijnlijk ook al de details van die persoon opgevraagd via het endpoint /tas/api/persons/{id}. In datzelfde endopint vind je ook het ID van de manager.

["manager"]["id"]

Voeg een stap toe die op basis van dit ID weer in /tas/api/persons/{id} de details van de manager ophaalt (waaronder het emailadres).

En dan voeg je een tweede extra stap toe met je mail naar die manager.

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+6
  • Contributor
  • February 12, 2026

Je kan het emailadres van de persoon in de mailstap direct toevoegen via ${(_linkAdded["assignment_persons"]["email"])!}

Dus ik verwacht dat er nog geen GET stap gedaan is voor de 1e mail. De GET op de gekoppelde persoon is wel nodig om bij de gegevens van de manager te komen.

Forum|alt.badge.img+2

Ik heb via de module asset een middelenactie aangemaakt. Daar in staat, zodra er een asset wordt toegewezen aan een persoon, krijgt deze een mail met info over hoe te gebruiken en wat de voorwaarden zijn. Ik zou graag in deze actie erbij willen zetten (denk met een nieuwe actie eronder) als deze geslaagd is dan de volgende actie een mail naar de manager sturen. Hoe stel ik dit in?

Forum|alt.badge.img+2

Kan iemand hier voorbeeld van sturen, want ik kom er zo niet aan uit of je hebt een link waar ik deze info nog kan nalezen dat zou fijn zijn.

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+4
  • Starter
  • February 12, 2026

Kan iemand hier voorbeeld van sturen, want ik kom er zo niet aan uit of je hebt een link waar ik deze info nog kan nalezen dat zou fijn zijn.

“Hoe moet ik mijn actiereeks uitbreiden” vragen zijn echt veel makkelijker te beantwoorden als je je actiereeks upload...

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+6
  • Contributor
  • February 17, 2026

Ik ga er bij deze vanuit dat je stap 1 al had en dat die stap de mail naar de persoon is die gekoppeld is aan de asset.

Stap 2 en 3 zijn dan nodig om bij het mailadres te komen van de manager.

Stap 4 is het mailtje aan de manager.

Mocht dit niet zijn wat je zoekt of nodig hebt, dan moet je echt even je actiereeks uploaden (zonder wachtwoorden etc) zodat we je verder kunnen helpen.

Forum|alt.badge.img+2

Ik hier de oplossing van gevonden en het werkt nu. Bedankt voor jullie reacties.

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

@Sandra van de Wijngaart  kan je misschien meer vertellen over de oplossing zodat anderen hier ook van kunnen leren? 

Forum|alt.badge.img+2

Jazeker kan ik dat wat heb ik gedaan zodat dit werkt:

Via Asset Management heb ik bij Middelenacties een nieuwe geautomatiseerde actie gemaakt waar ik de volgende opties hebt toegepast:

• Stap1 is, zodra er een middel wordt toegewezen aan een persoon, gaat er een mail naar de desbetreffende persoon. Dit proces was voor mij duidelijk, wat gebeurt er dan na deze stap:
  • Na deze actie volgt er een Stap2 is een HTTP-acite die verbinding maar met API en een HTTP-methode GET met URL: /tas/api/persons/${(_linkAdded["assignment_persons"]["id"])!} 
  • Hiermee haalt het systeem de persoonskaart op van de desbetreffende persoon
  • Stap deze stap volgt er een Stap3 is een HTTP-actie met API verbinding met HTTP-methode GET en URL: /tas/api/persons/${_responses["step2"]["body"]["manager"]["id"]}
  • Stap4 wordt dan E-mail versturen met 
    • Van: is degene van waar jij vanuit dat de mail komt
    • Aan: ${_responses[“step3”][“body”][“email”]}
  • Maak verder je mail af met onderwerp: zelf in te vullen
  • En een eigen gecreëerde mail wat jij naar de manager wilt mailen.