Skip to main content
Question

Toekennen subcategorie op basis van dropdown antwoord in formulier

• June 17, 2026
  • 7 replies
  • 70 views

Forum|alt.badge.img+1

Hallo allemaal, 

Ik heb een gelijkaardige vraag als die over behandelaarsgroep toekennen maar zou dan de subcategorie willen toekennen op basis van de keuze die ze maken in dropdown op formulier op SSP. 

De keuzes in de dropdown komen namelijk overeen met de subcategoriën en AI zal dat na een tijdje wel herkennen maar wil eigenlijk liever dat ze ineens correct worden ingevuld obv van de keuze van die gemaakt is geweest in formulier. Ik heb namelijk rappprtjes gemaakt obv die subcategoriën omdat die dan gemakkelijk kunnen opgepikt worden gezien het steeds over eenzelfde soort handeling gaat die ze gaan moeten uitvoeren in ons boekhoudsysteem. maw 1 subcategorie = 1 type van taak

Dus stel dropdown heeft keuzeopties A, B, C en D

Wordt antwoord A gegeven? Dan wordt aan de melding automatisch subcategorie A gekoppeld, wordt antwoord B gegeven dan wordt automatisch subcategorie B gekoppeld etc.

Hoe kan ik dit gemakkelijk opzetten? En moet dat dan voor elke optie apart opgemaakt worden?

alvast bedankt voor de info.

7 replies

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 18, 2026

Maak gebruik van een actiereeks-een set toevoegen-map!!!

Je vraagt alleen om de subcategorien. 
Daarom vind je hieronder een JSON template die alleen naar de subcategorie kijkt.

Voorbeeld (cases):
In het SSP-formulier staat de vraag: “Welke kleur?”
De aanmelder kan kiezen uit de opties: geel, rood en blauw.
De koppeling is als volgt:

Geel → subcategorie A
Rood → subcategorie B
Blauw → subcategorie K

Vul in de JSON de bijbehorende ID’s van de subcategorieën in.

Resultaat:
De actiereeks controleert het requestveld en haalt het antwoord op dat is gegeven bij de vraag “Welke kleur?”.
Vervolgens voegt de patch automatisch de bijbehorende subcategorie (ID) toe.

Let op:
De actiereeks moet geautoriseerd zijn voor de betreffende categorieën.
Het is aan te raden om ook de categorieën zelf in de patch mee te nemen.

Succes!!

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐
  • June 18, 2026

hallo,

Bedankt voor de feedback!

Ik heb de json geimporteerd om eens te bekijken hoe ik het kan omzetten naar mijn data. Ik zie de logica van de opbouw maar ik heb geen idee waar ik de ID’s van de categorIën kan terug vinden. Waar staan die of hoe kan ik die vinden?

Nogmaals bedankt!

mvg Claire

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 18, 2026

Het is volkomen normaal dat je nog niet weet hoe je subcategorie-ID's kunt ophalen. We beginnen allemaal op dit niveau. 👍
Dit forum is juist sterk in het geven van duidelijke uitleg met praktische voorbeelden.

Je kunt ID's ophalen via GET-requests naar:
/tas/api/incidents/subcategories
/tas/api/incidents/categories
enzovoort
Zie stap 1 in de nieuwe JSON

Ik heb een nieuwe JSON-oplossing toegevoegd die automatisch naar het juiste ID zoekt. Je hoeft nu niet meer handmatig ID's in te vullen.

Het volgende is belangrijk:

1. JSON/ map_subcategorie_omschrijving: Koppelen via beschrijving (gemakkelijker, maar riskanter)
    Voorbeeld: In plaats van geel = cf682645-aaaa-4710-12345-0f821d69f94e vul je in: geel = verhuizen

Dit werkt prima, maar let op: als je de beschrijving ooit wijzigt (bijvoorbeeld "verhuizen" wordt "verhuizing"), stopt deze stap met werken.

1. JSON/ map_subcategorie: Koppelen via ID (veiliger)
    Je gebruikt het ID. Het grote voordeel: het ID blijft altijd hetzelfde, ook als je de beschrijving aanpast.

Welke aanpak kies je het beste?
Mijn voorkeur gaat uit naar IDs, omdat ze stabiel zijn. Beschrijvingen kunnen veranderen zonder dat je het weet.

Echter: Als je goed je beschrijvingen beheert en je plant wijzigingen vooruit, is JSON/ map_subcategorie_omschrijving heel fijn. 
Je hebt dan slechts 5 minuten werk om zowel de subcategorie als je actiereeks aan te passen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐
  • June 22, 2026

Het is gelukt! Dank je wel voor de goede uitleg 😀

• June 25, 2026

Je kunt toch ook gewoon de subcategorie keuzelijst in het formulier plaatsen en een standaard categorie kiezen?

Je krijgt wel alle subcategorieën onder de gekozen categorie maar daar kan je natuurlijk ook iets mee doen.

Het scheelt volgens mij in onderhoud.

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 25, 2026

Hallo ​@Laurens 

Mensen stellen een vraag en anderen proberen daarbij te helpen met een oplossing 🙂
De vraag ging erover of bij optie A subcategorie R kan worden toegewezen en bij optie B subcategorie W.

Je voorstel sluit daar eigenlijk niet helemaal op aan, omdat je daarin de aanmelder de subcategorie laat kiezen. Dat is een andere insteek dan het proces automatisch de subcategorie laten bepalen. Wat je schrijft klopt op zich: binnen het Selfserviceportaal kun je de aanmelder de subcategorie laten invullen, maar dat was niet de oorspronkelijke vraag.

Samengevat komt het neer op de keuze die je wilt maken: laat je de aanmelder bepalen wat er wordt ingevuld, of laat je dit automatiseren via het proces?

Dat geldt ook voor bijvoorbeeld behandelaargroepen. Je kunt een aktiereeks laten bepalen welke behandelaargroep gevuld moet worden bij een bepaalde keuze in het formulier, maar je kunt ook het veld ‘Behandelaarsgroep’ beschikbaar stellen en de aanmelder zelf de keuze laten maken.

Je kunt hierin zelf bepalen wat voor jou het beste werkt. 🛠️

• June 25, 2026

@tverschuur Ik herinner je even aan jouw eerste zin 😊