Skip to main content
tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Slimmer werken met Kennisitems: automatisch suggesties tonen bij nieuwe meldingen 🚀

• August 25, 2026
  • 6 replies
  • 79 views

Veel van ons gebruiken tijdens het afhandelen van meldingen de functie ‘Kennisitems zoeken’ om snel relevante informatie te vinden. Met alle ontwikkelingen rondom AI verwacht ik dat dit in de toekomst alleen maar slimmer wordt. Maar waarom wachten?

Daarom heb ik een script ontwikkeld dat automatisch meekijkt met nieuwe meldingen en direct relevante kennisitems voorstelt.

Een groot voordeel van deze oplossing is dat kennisitems ook binnen Wijzigingsbeheer beschikbaar worden. Omdat Wijzigingsbeheer standaard geen ondersteuning biedt voor kennisitems, vult dit script die functionaliteit aan.

Hoe werkt het?

Zodra een melding wordt aangemaakt, analyseert het script de korte omschrijving. Op basis van vooraf gedefinieerde trefwoorden wordt automatisch gezocht naar kennisitems met hetzelfde trefwoord in de titel.

De gevonden kennisitems worden vervolgens direct in de actie van de melding getoond (onzichtbaar voor de aanmelder). Hierdoor hoeft een behandelaar niet eerst handmatig door de kennisbank te zoeken en kan hij of zij veel sneller bepalen welk kennisitem van toepassing is.

Waarom werkt dit zo goed?

De echte kracht zit niet in het script zelf, maar in de manier waarop je je kennisitems opbouwt.

Wanneer je:

• Logische trefwoorden opneemt in de titel van kennisitems;
  • Consistente korte omschrijvingen gebruikt;
  • Self Service Portal-formulieren inzet met vaste omschrijvingen;

dan wordt het matchingproces verrassend nauwkeurig. In sommige scenario's kun je zelfs richting de 100% herkenning gaan.

Wat levert het op?

✅ Sneller een passend antwoord voor de melder
✅ Minder zoekwerk voor behandelaars
✅ Meer hergebruik van bestaande kennisitems
✅ Consistentere afhandeling van meldingen
✅ Hogere adoptie van de kennisbank

Beheer van trefwoorden

De lijst met trefwoorden is eenvoudig uit te breiden. Mijn advies is wel om verschillende actiereeksen te gebruiken per behandelaarsgroep en/of categorie.

Dat houdt het beheer overzichtelijk. Een trefwoord als "Verlof" is bijvoorbeeld heel relevant binnen HR, maar heeft weinig toegevoegde waarde binnen facilitaire meldingen.

Functionele inrichting

Bijgevoegd zijn 2 JSON-bestanden:

• Kennisitems! Automatische Kennis-Suggestie M (voor Meldingenbeheer)
  • Kennisitems! Automatische Kennis-Suggestie W (voor Wijzigingsbeheer)

In stap 2 zie je onderstaande regel:

<#assign zoekwoorden = ["ika","verlof","ontslag","wkr"]>

Hier kun je de gewenste steekwoorden opnemen waarop de kennisitemsuggestie moet worden getriggerd. Vervang de voorbeeldwaarden door termen die binnen jullie organisatie relevant zijn. Bijvoorbeeld veelgebruikte onderwerpen, processen of zoektermen die vaak voorkomen in meldingen of wijzigingen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen👇

6 replies

tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Voorbeeld:

Korte omschrijving: Ik wil verlof aanvragen

Dan worden automatisch kennisitems getoond zoals:

Korte omschrijving: Ik wil iets over ika weten

Dan worden automatisch kennisitems getoond zoals:

Sanne Haller
Inspirer
August 25, 2026

Vraagje….. Waarom gebruik je de keywords op het kennisitem niet?
Lijkt mij qua beheer een stuk fijner dan in de actiereeks hardcoded zoekwoorden te hebben.

tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Goede vraag. Ik heb voor nu gekozen voor hardcoded zoekwoorden op titel- en korte omschrijvingsniveau, omdat ik daarmee volledige controle heb over welke kennisitems worden voorgesteld.

Bij gebruik van keywords moet je de kennisitems zelf onderhouden en correct taggen. Dat kan juist een voordeel zijn qua beheer, afhankelijk van hoe de kennisbank is ingericht. In mijn situatie was het eenvoudiger om de logica centraal in de actiereeks te beheren.

Ik dacht dat deze aanpak voor sommige lezers interessant kon zijn, juist omdat je zonder aanpassingen aan bestaande kennisitems snel iets werkends hebt.

De variant op basis van keywords op kennisitems is zeker ook interessant. Misschien werk ik die in de toekomst nog eens uit. Mocht jij daar al ervaring mee hebben of zelf een uitwerking maken, dan ben ik ook benieuwd naar jouw aanpak. 

Sanne Haller
Inspirer
August 26, 2026

Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Heldere keuze. Ik was gewoon heel nieuwsgierig in de waarom's achter de actiereeks.

Zelf nog niet zoiets gebouwd, maar mijn eerste gedachte gaat dan vooral uit naar een combinatie van categorie/subcategorie/korte omschrijving die kijkt of die woorden in de keywords van het kennisitem zitten. Maar dit idee is ontstaan bij het lezen van jouw actiereeks en is totaal niet uitgewerkt of verder onderzocht ;)

Explorer ⭐⭐
September 1, 2026

Bedankt voor het delen! Dit lijkt me inderdaad een zeer interessante piste.
Als dit gebaseerd is op de kernwoorden en inhoud van de kennisdatabank, kan dit een belangrijke meerwaarde bieden. Aangezien het beheer van de kennisdatabank en het beheer van TOPdesk door verschillende partijen bij ons gebeurt, zou dit bovendien de nood aan afstemming kunnen verminderen en het algemene onderhoud vereenvoudigen.

Verder biedt deze piste mogelijk ook opportuniteiten om, naast kennisartikelen, aan de slag te gaan met de inhoud van aanvragen zelf en/of bestaande categorisaties? Op die manier zou niet alleen relevante kennis sneller gevonden kunnen worden, maar kan ook de classificatie en afhandeling van aanvragen verder ondersteund en geoptimaliseerd worden.

tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
September 1, 2026

Dank voor je leuke reactie, Cindy!

Misschien schat ik het belang ervan zelf te hoog in, maar ik had eigenlijk verwacht dat deze oplossing wat meer reacties zou opleveren. Zeker omdat hij ook een praktische invulling biedt voor Change Management, waar kennisitems niet beschikbaar zijn.

Des te leuker om te zien dat jij de mogelijkheden ervan direct zag. 😊