Skip to main content

OpenStreetMap toevoegen aan een vestiging

• May 4, 2026
  • 7 replies
  • 65 views

Forum|alt.badge.img+2

De credits hiervoor zijn niet voor mij. Ik zag dat iemand dit eerder had gedeeld en dacht: misschien is dit ook handig voor anderen.

Wil jij binnen een vestiging een kaart van de locatie kunnen zien? Lees dan verder.

Let op! Dit werkt alleen als je de adresgegevens hebt ingevoerd bij de vestiging:

• Straat
  • Huisnummer
  • Postcode
  • Plaats

1. Open de actieverkenner via: Modules - Actiebeheer - Actieverkenner
  2. Open het kopje Huisvestingsbeheer - Vestiging
  3. Kies rechtsboven voor aanmaken, selecteer HTTP actie en kies voor Huisvestigingsbeheer - Vestiging
  4. Klik op "Nieuwe HTTP-actie aanmaken”
  5. Kopieer alle vinkjes in het onderstaande plaatje

Tekst in het onderstaande plaatje:

nominatim.openstreetmap.org poort 443

/search?postalcode=[Postcode_(Bezoek)]&city=\U[Plaats_(Bezoek)]\u&street=\U[Straat_(Bezoek)]\u%20[Huisnummer_(Bezoek)]

1. Selecteer ook nog het tabblad diversen:
  1. Druk op opslaan, wanneer je een vestiging opnieuw opent zal er een tabblad bij staan die een map aangeeft

Debug!!

Werkt het niet, dan zoek je waarschijnlijk naar een waarde die niet bestaat, je kunt het pad aanpassen naar je eigen wensen.

Link naar nomatim api info

7 replies

Forum|alt.badge.img+2
  • Starter
  • May 4, 2026

Even snel ingesteld en het werkt. Leuk! Dank voor het delen.

Forum|alt.badge.img+1

Dank voor het delen. 
(Geen spaties in de postcode gebruiken. Daar ging het bij mij in eerste instantie mis.)

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • May 5, 2026

.Geweldig. Wat een leuke tip van Ronald Visscher

Hier is de URL waarin de postcode een spatie bevat.

/search?postalcode=\U[Postcode_(Bezoek)]\u&city=\U[Plaats_(Bezoek)]\u&street=\U[Straat_(Bezoek)]\u%20[Huisnummer_(Bezoek)]

of:

/search?postalcode=\U[Postcode cijfers]\u%20\U[Postcode letters]\u&city=\U[Plaats_(Bezoek)]\u&street=\U[Straat_(Bezoek)]\u%20[Huisnummer_(Bezoek)]

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • May 5, 2026
Als je liever Google Maps gebruikt, dan zijn dit de instellingen:

Server:
Externe Server: www.google.com
Poort: 443

Pad
/maps/place/\U[Straat_(Bezoek)]\u+\U[Huisnummer_(Bezoek)]\u,+\U[Postcode_(Bezoek)]\u+\U[Plaats_(Bezoek)]\u/

HTTPS
Zelfondertekende certificaten accepteren

Op basis van onderstaande velden:

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • May 7, 2026

Ik heb nog wat zitten spelen met Topdesk en Google Maps. Je kunt de functionaliteit ook toepassen in bijvoorbeeld de Meldingenmodule.
Stel dat je in een melding (in mijn voorbeeld een tweedelijnsmelding) een gebouw meegeeft, dan kun je een HTTP-actie als volgt instellen:

In dit voorbeeld is de actie gebaseerd op het Veld/lijst invoegen "Gebouw (Ruimte)".
Pad:
/maps/place/\U[Gebouw_(Ruimte).Straat_(Bezoek)]\u+\U[Gebouw_(Ruimte).Huisnummer_(Bezoek)]\u,+\U[Gebouw_(Ruimte).Postcode_(Bezoek)]\u+\U[Gebouw_(Ruimte).Plaats_(Bezoek)]\u/

Beschikbaar in contextmenu: Gebouw (Ruimte)

Resultaat:
In de melding zie je bij de Locatie de drie puntjes (contextmenu).
Wanneer er een gebouw is ingevuld en je klikt op deze puntjes, wordt automatisch Google Maps geopend op de juiste locatie.

Leuk speelgoed.🙃

Forum|alt.badge.img+2

@tverschuur , ik had de google versie geprobeerd, alleen lukte dat niet om te embedden, het leek erop dat je aan API key nodig had maar heb het op deze manier toch werkend gekregen:

/maps?output=embed&q=\U[Straat_(Bezoek)]\u%20\U[Huisnummer_(Bezoek)]\u,%20\U[Postcode_(Bezoek)]\u%20\U[Plaats_(Bezoek)]\u

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • May 11, 2026

Hoi Ronald,

Daarom heb ik ook geschreven: “In dit voorbeeld is de actie gebaseerd op het veld/de lijst ‘Gebouw (Ruimte)’.”
Jullie veld/lijststructuur wijkt af van die van ons, en andere instanties hebben mogelijk weer een geheel andere inrichting.
Iedereen zal dus zelf even moeten nagaan welke velden van toepassing zijn via ‘Veld/lijst invoegen’.😋