Skip to main content
Jerdi Pol
January 16, 2026

Ongedocumenteerde API endpoints

• January 16, 2026
  • 23 replies
  • 719 views

Bij deze een topic om ongedocumenteerde API endpoints op een centrale plek vast te leggen.
Deze lijst zal vast niet compleet zijn, maar daar is deze community voor.
Post hieronder een comment met wat er mist en dan voeg ik het toe aan de lijst!

WARNING:
Gebruik van de endpoints is op eigen risico. TOPdesk kan op elk moment wijzigingen doorvoeren of de endpoint uitschakelen, zonder voorafgaande melding.
Dit kan dan leiden tot breaking changes.

Share & Subscribe API

Method: GET,

URL: /tas/api/shareandsubscribe/sharees?incidentId={ID}
Method: POST,

URL: /tas/api/shareandsubscribe/sharees?incidentId={ID}

Body: "person-id-to-share"

Voorbeeld POST:

URL: /tas/api/shareandsubscribe/sharees?incidentId=bffdf204-3097-49ca-9ada-3c02fe1d5b00

Body: "c32c9c81-464f-40b1-a52b-68a4f3fded7a"

Geproxied de API aan roepen via SERVICES

Method: Alles dat voor het API endpoint werkt

URL: /services/internal-tas-proxy/tas/api

Email designs ophalen

Method: GET

URL: /services/action-v1/api/emailDesigns

Verbindingen ophalen

URL: /services/action-v1/api/httpRequestConnections

Storing notificaties ophalen

URL: /services/action-v1/api/failureNotifications

Automatisch Acties ophalen (Overview)

URL: /services/action-v1/api/actions/overviewItems

Automatisch Acties ophalen (Item)

URL: /services/action-v1/api/actions/{MODULE}/{ID}

MODULES: webhook, tas_change, tas_incident, tas_problem, assetManagement

Voorbeeld: /services/action-v1/api/actions/tas_incident/12345678-f56a-4cb7-a230-204a0b88e989

Deze lijst is nog wel langer maar reageer vooral in de comments met alles wat hier nog niet staat!

This topic has been closed for replies.

23 replies

New Member ⭐⭐⭐
March 12, 2026

Heb jij (of iemand anders) heel toevallig een json (met POST) op een incident in gebruik die ik mag gebruiken (beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen)

edwintalsma
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
April 2, 2026

Weet iemand toevallig een ongedocumenteerde api call om een attentie bij een persoonskaart weg te halen?

Niels Henriët
Contributor
April 2, 2026

Weet iemand toevallig een ongedocumenteerde api call om een attentie bij een persoonskaart weg te halen?

Via een PATCH naar /tas/api/persons/id/{id} met body:

{

"attention": null,

"attentionComment": ""

}

Herinner je gisteren, droom van morgen, geniet vandaag!
edwintalsma
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
April 2, 2026

{

}

Bijna.

{
 "attention": null
}

Werkt wel. Bedankt 😀

Inspirer
April 5, 2026

{

}

Bijna.

{
 "attention": null
}

Werkt wel. Bedankt 😀

Lekker bezig! En het mooiste.. nog supported ook!

https://developers.topdesk.com/explorer/?page=supporting-files#/Persons/patchPersonById:~:text=%22attention%22%3A%20%7B%0A%20%20%20%20%22id%22%3A%20%223fa85f64%2D5717%2D4562%2Db3fc%2D2c963f66afa6%22%2C%0A%20%20%20%20%22comment%22%3A%20%22string%22%0A%20%20%7D%2C

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝
Starter ⭐⭐
April 17, 2026

nog 2 dingen die mensen misschien handig vinden deze staan niet beschreven op developers maar met wat zoeken kan je deze wel vinden op my.topdesk

de eerste is de endpoint voor het uploaden van import bestanden 

PUT
/services/import-to-api-v1/api/sourceFiles?filename=%myfile%

De tweede is dat je ODATA kan gebruiken in je actiereeksen 

GET
/services/reporting/v2/odata/%odatatable%

Zo kan je op eigenlijk alles wat in odata zoeken ook al is hier niet een get voor of kan je filteren op dingen die de standaard API get niet toelaat. Het filteren kan je doen op de zelfde manier als query normaal alleen gebruik je ?$filter=
even een niet echt nuttig voorbeeld: /services/reporting/v2/odata/IncidentDetails?$filter=IncidentNumber eq '${_card["naam"]!}'

Starter ⭐
April 23, 2026

heb er op het moment maar 1 maar deze is wel de basis voor mijn actiereeks die behandelaren archiveert als ze een bepaalde tijd niet ingelogd hebben in TOPdesk.

dit is de service achter het rapport overzicht active behandelaars:

/services/active-user-overview/api/all-user-activity

Hier heb ik ook naar gekeken maar ik kom er niet achter hoe je kunt achterhalen wanneer de laatste login is. Dit staat niet in de response van /services/active-user-overview/api/all-user-activity en ook niet in de response van een get op operatorID.
Hoe heb je dit opgelost?

Starter ⭐⭐
April 23, 2026

heb er op het moment maar 1 maar deze is wel de basis voor mijn actiereeks die behandelaren archiveert als ze een bepaalde tijd niet ingelogd hebben in TOPdesk.

dit is de service achter het rapport overzicht active behandelaars:

/services/active-user-overview/api/all-user-activity

Hier heb ik ook naar gekeken maar ik kom er niet achter hoe je kunt achterhalen wanneer de laatste login is. Dit staat niet in de response van /services/active-user-overview/api/all-user-activity en ook niet in de response van een get op operatorID.
Hoe heb je dit opgelost?

Als ik dit uitvoer dan krijg ik onderstaande maar wel alleen als het account het afgelopen jaar een keer ingelogd heeft. Anders mist de lastActive inderdaad. 

{
      "dynamicName": "[Naam]",
      "id": "[unid]",
      "isLoggedIn": true/false,
      "lastActive": 1776955656017,
      "licensed": true/false,
      "loginName": "[loginnaam]",
      "principalId": "[id]"
    }

LastActive is unix time dus ik reken de huidige tijd plus de tijd die ingesteld is en vergelijk de 2 en afhankelijk van wat groter is doet die wel of geen dingen. 

Voor als er geen lastActive is doe ik een get op de behandelaarskaart en gebruik ik de datum van aanmaak en doe ik een berekening of die datum plus de tijd die ingesteld staat groter is als de dag dat die afgaat. 

Starter ⭐
April 24, 2026

Haha thanks, ik zie het inderdaad. Mijn testomgeving heeft maar drie van de 400 behandelaars die daadwerkelijk kunnen inloggen, de elementen die ik bekeek ontbrak lastAcitve.

Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag.

New Member ⭐⭐
May 1, 2026

Is er iemand die een oplossing heeft voor operationele activiteiten?

Het is met de api wel mogelijk om er 1 aan te maken, maar het is niet mogelijk om er een reeks aan te koppelen. 

Het punt is dat er nu een lijst van honderden acties is (in SharePoint) die we naar operationele activiteiten willen verplaatsen, maar als er geen mogelijkheid is om er een reeks aan te koppelen dan zouden we dat handmatig moeten doen en je voelt hem aan aankomen, daar wordt ik niet blij van.