Skip to main content
Question

Notificatie altijd naar 1 behandelaar

• May 6, 2026
  • 11 replies
  • 70 views

Forum|alt.badge.img+2

Ik ben een custom notificatie (via API) aan het maken binnen operarationeel beheer, die in een notificatie stuurt naar altijd dezelfde behandelaar. Hij loopt succesvol...maar toch krijg ik (want ik ben die behandelaar) geen notificatie.

{
"title": "Gestarte taak op DevOps board aan sprint koppelen",
"body": "${_card['naam']!'-'}",
"url": "/tas/secure/operationsmanagementactivity?unid=${_card["unid"]!}",
"operatorIds": ["70c2f1ac-8c93-4a5e-afdf-4c4e14262d8e"]
}

Waar gaat het mis?

(binnen incidentbeheer hebben we ook een custom notificatie, maar dan is behandelaar variabel en werkt hij prima)

11 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Op het eerste gezicht denk ik dat het is dat je nu operatorIds hebt staan en dit operatorId zou moeten zijn.
Ik weet ook niet zeker of je URL correct is, voor TOPdesk is dit qua operations management API als volgt: /tas/api/operationalActivities

Je kunt altijd vergelijken met de documentatie van TOPdesk: Operations Management | TOPdesk API

Als je er niet uit komt, stuur dan vooral een screenshot van je stap en eventuele uitvoeringslogs als dat kan!

Ruud Coolen
Forum|alt.badge.img+2
  • New Member
  • May 6, 2026

API URL: /tas/api/tasknotifications/custom 

{
"title":"Er is een operationele activiteit aan je toegewezen",
"body":"${nummer} - ${naam}",
"url":"/tas/secure/operationsmanagementactivity?action=show&unid=${unid}",
"operatorIds":["${behandelaarid}"]
}

Wij gebruiken deze om een behandelaar te informeren als de OA aan hem/haar is toegekend.
Ik zie een klein verschil in de URL, maar volgens mij maakt dit niet uit.

Wat gebeurt er als je "operatorIds":["${behandelaarid}"] gebruikt en de actiereeks via het contextmenu start wanneer die jij staat ingesteld als de behandelaar? Via de log van de actiereeks kun je vervolgens controleren of het BehandelaarsID wat jij gebruikt klopt.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

API URL: /tas/api/tasknotifications/custom 

{
"title":"Er is een operationele activiteit aan je toegewezen",
"body":"${nummer} - ${naam}",
"url":"/tas/secure/operationsmanagementactivity?action=show&unid=${unid}",
"operatorIds":["${behandelaarid}"]
}

Wij gebruiken deze om een behandelaar te informeren als de OA aan hem/haar is toegekend.
Ik zie een klein verschil in de URL, maar volgens mij maakt dit niet uit.

Wat gebeurt er als je "operatorIds":["${behandelaarid}"] gebruikt en de actiereeks via het contextmenu start wanneer die jij staat ingesteld als de behandelaar? Via de log van de actiereeks kun je vervolgens controleren of het BehandelaarsID wat jij gebruikt klopt.

Ik zie dat ik verkeerd zat te kijken, dankjewel voor het delen Ruud!

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 7, 2026

Heel bijzonder, dan doet hij nog steeds niets.

Het resultaat is in alle gevallen nog steeds succesvol (maar ik krijg niets, wat wel werkt bij de INC module):

Step 1 'step1'
[2026-05-07T10:20:52.291443291Z] Starting FreeMarker template processing
[2026-05-07T10:20:52.291867188Z] Finished FreeMarker template processing
[2026-05-07T10:20:52.291881535Z] Using basic authentication from connection 'AUTOMATEDACTIONS'
[2026-05-07T10:20:52.291907954Z] Request: POST /tas/api/tasknotifications/custom
Request headers: {Authorization=[[omitted from the logs]], XTopdeskInternalUrl=[Automatically set due to using a relative URL], XTopdeskTenant=[Automatically set due to using a relative URL], Content-Type=[application/json]}
Request body: {
"title": "Gestarte taak op DevOps board aan sprint koppelen",
"body":"GOA 0386 - Mindbus SAS-token vervangen (ACC/PRD)",
"url": "/tas/secure/operationsmanagementactivity?action=show&unid=45a62795-78c1-485d-a0b9-0153b9eed5c5",
"operatorIds":["70c2f1ac-8c93-4a5e-afdf-4c4e14262d8e"]
}
[2026-05-07T10:20:52.309182949Z] Response status: 201 Created
Response headers: [Access-Control-Allow-Origin=*,Cache-Control=no-store,Connection=keep-alive,Content-Length=0,Date=Thu, 07 May 2026 10:20:52 GMT,Server=openresty,X-Content-Type-Options=nosniff,X-Robots-Tag=noindex,nofollow,X-XSS-Protection=1; mode=block]
Response body:
[2026-05-07T10:20:52.309191824Z] Storing response data
[2026-05-07T10:20:52.309198615Z] Successfully finished Step 1 'step1'

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Ik ben bang dat het probleem dan misschien is dat bepaalde notificaties voor de module operationeel beheer niet werken.
Waarschijnlijk heb  je de vinkjes wel goed staan (omdat het wel werkt voor incidenten), maar als je de instellingen open klikt worden alleen meldingen en eenvoudige wijzigingen specifiek benoemd voor meerdere functionaliteiten:

Bovenstaande, in combinatie met dat je de api call juist hebt ingericht en deze wel succesvol af gaat, doet me vermoeden dat de daadwerkelijke notificatie niet wordt ondersteund.

TOPdesk zelf heeft voor de custom notifications voor andere modules de volgende documentatie beschikbaar: KI 10189
Hierin benoemen ze specifiek dat de notificatie is voor wanneer een operationele taak kan/mag starten.
Dus ik denk dat alleen voor die specifieke stap je de custom notificatie kan ontvangen.
Uit je huidige titel haal ik op dat de taak al is gestart, dus vermoed ik dat het daarom niet werkt.

De actiereeks van TOPdesk is verder praktisch hetzelfde, maar ik heb hem voor de zekerheid toch bijgevoegd.
De trigger benoemen ze als volgt:

1. Trigger
    Create an event of the type Card date for the card type 'Operational activity'.
    Add a date trigger, such as 1 minute before planned start date.

Hopelijk biedt dit de juiste uitleg en kom je zo verder!

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 7, 2026

TOp merci, ga ik dat laatste nog proberen want als het bij ​@Ruud Coolen werkt...moet ik het ook bij ons aan de praat krijgen (al dan niet met een andere trigger).

Forum|alt.badge.img+1

Staat het account die je gebruikt om de notificatie uit te sturen in de task notifications block list?
Je kan dit nakijken bij Settings - Functional Settings - Task notifications.

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 7, 2026

Goede suggestie, maar moet daar ik helaas op antwoorden "nee”.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • May 8, 2026

Probeer het eens met het meegeven van zowel de operatorGroupIds als de operatorIds.

"operatorGroupIds":["${operatorid}"],
"operatorIds":["${operatorid}"]

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 11, 2026

Het is gefixt, maar geen idee wat het achterliggende probleem is.

Wij hebben meerdere API's. Ik heb een andere API gebruikt...die exact maar dan ook exact dezelfde rechten heeft, inclusief filters etc. En daar doet hij het wel mee.

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

@Kimball ben blij om dit te horen. Kan je wellicht het juiste antwoorden markeren als ‘best answer’ als die er tussen staat. Of anders je eigen oplossing als ‘best answer’ markeren?