Skip to main content
Gerwin Filius
Inspirer
February 2, 2026

Middelen - Controle bij vertrek persoon

• February 2, 2026
  • 18 replies
  • 368 views

Wellicht handig? Wij maken er dagelijks gebruik van. Dit proces zorgt ervoor dat er geen middelen achterblijven na archivering (lees: vertrek) van een collega en dat de juiste persoon geïnformeerd wordt. 

Let op: Variabelen moeten aangepast worden zodat naar de juiste wijziging wordt verwezen.

1. Zoek gekoppelde middelen 🔍
    Bij archivering van een persoon wordt gecontroleerd of er nog middelen (zoals een laptop) aan deze persoon gekoppeld zijn.
  2. Managergegevens ophalen 👔
    Indien beschikbaar, wordt de manager van de persoon opgezocht.
  3. Details van middelen verzamelen 📦
    Elk gevonden middel wordt opgehaald en verzameld in een overzicht.
  4. Notificatie voorbereiden 📝
    Een meldingstekst wordt gegenereerd met een overzicht van de gevonden middelen en de naam van de persoon.
  5. Wijzigingsverzoek indienen 📤
    Er wordt automatisch een wijzigingsverzoek aangemaakt en verstuurd naar de juiste verantwoordelijke, zodat de middelen beheerd kunnen worden.

18 replies

New Member ⭐
March 2, 2026

Nee, sorry, stap 5 werkt nog niet, die admin-rechten heb ik al in een eerder stadium gegeven ;-) 

Judith
Gerwin Filius
Inspirer
March 2, 2026

Oei, dan moeten we toch even gaan puzzelen.

Alles lijkt goed te gaan in je stap 5 maar het lijkt nog steeds een rechtenkwestie te zijn. Is je API token nog geldig? 

Je kan, als je SaaS hebt ook even een ticket bij TOPdesk aanmaken. Het is net het laatste stukje wat niet werkt.

New Member ⭐
March 2, 2026

Wij zitten nog niet in de SaaS, dat ligt dit jaar in de planning. De API token zou ook nog geldig moeten zijn. Ik zal het dubbelchecken en anders een ticket aanmaken. Bedankt voor het meedenken!

Judith
Ruud Coolen
Explorer ⭐
April 14, 2026

Is het ook mogelijk om de gevonden assets te koppelen aan de aangemaakte wijziging? Ik kan dit niet terugvinden in de API documentatie.

New Member ⭐
May 21, 2026

Superhandig! Dank voor het delen. Deze gaan we zeker gebruiken bij ons uit dienst proces. 

New Member ⭐
June 25, 2026

Ik ben met deze actiereeks aan de slag gegaan en deze is in de orginele opzet werkend, dat is natuurlijk al mooi. 

Maar nu wil ik hem eigenlijk nog completer hebben om werk en dubbele meldingen te voorkomen.  

Binnen dit proces kan het voorkomen dat er al een wijziging loopt voor de gearchiveerde persoon rondom het inleveren (dus wijzigingen met specifieke sjablonen) van diens middelen, maar deze kunnen door verschillende redenen nog niet van naam zijn gehaald(inleverdatum afgestemd na uitdienstdatum, nog niet opgehaald/verwerkt door werkplekbeheer enz.)

Binnen de TOPdesk documentatie veel gezocht en getest met de beschikbare endpoint maar tot op heden nog niks gevonden wat werkt/de openstaande wijzingen van de persoon laat zien. 

Het endpoint wat het beste lijkt is /tas/api/requesterChanges of /tas/api/requesterChanges/{id}, maar hier blijf ik errorMessage":"You do not have access to resources for requesters'’. Getest door API alle rechten te geven, maar dit gaf geen verschil. 

Heeft iemand hiervoor nog een idee?

New Member ⭐⭐
August 13, 2026

Hallo,

Ik lees veel over controles en wijzigingen bij personen die vertrekken; dat hebben wij ook, Daarnaast zijn de persoonskaarten gekoppeld aan Entra ID. Is er een account verwijderd, dan zou de persoonskaart automatisch gearchiveerd (kunnen) worden, maar helaas worden wij nog steeds te vaak geconfronteerd met niet ingeleverde hardware, waardoor wij de kaart niet willen archiveren. Nu laat ik automatisch controleren wanneer een Persoon niet meer in entra ID voorkomt en als dit >3 dagen, dan wordt de kaart gearchiveerd mits er geen hardware assets meer aan hangen.

Indien wel, dan wordt er een wijziging aangemaakt er worden er een aantal dringende mailtjes verstuurd.

Dit proces gaat goed zolang de verbinding met Entra ID er niet stiekem al 3 dagen verbroken is (bv secret verlopen, maar niet opgepakt), want als dat gebeurt, dan gaat TOPdesk allen persoonskaarten proberen te archiveren (al 2x gebeurt dit jaar).

Ik wil eigenlijk de standaard koppeling met Entra ID de persoonskaart laten archiveren als er geen hardware assets meer aan hangen. Hoe regel ik dit? Iemand een idee?

mvg, Walter

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
August 17, 2026

@Walter  goede vraag… misschien kan je die als losse vraag/topic nog even posten zodat die voor iedereen goed zichtbaar is? 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother