Skip to main content
Solved

Microsoft Licenties aanvragen vanuit TOPdesk

• March 2, 2026
  • 5 replies
  • 84 views

Anton Hooijmans
Forum|alt.badge.img+2

Hallo allen,

Binnen onze organisatie hebben we meerdere licenties voor diverse applicaties waar we gebruik van maken. Een voorbeeld hiervan is Visio van Microsoft. Deze licenties rouleren tussen gebruikers. Echter ontbreekt het aan een helder overzicht van wie deze licenties in gebruik hebben, hoeveel gebruik ze ervan maken en OF ze überhaupt gebruik gemaakt hebben van deze licentie gedurende x periode.

Waar ik naar op zoek ben is het volgende:
In TOPdesk wil ik een mogelijkheid bouwen waarlangs collega's via het SSP een aanvraag doen voor tijdelijk gebruik van een applicatie (laten we het beperken tot Microsoft licenties en Visio als voorbeeld nemen), waarbij automatisch een licentie aan hun account wordt toegekend als deze beschikbaar is (en dus niet in gebruik door een andere collega). In dat geval is het dus van belang dat een licentie  weggenomen wordt bij een collega als deze bijvoorbeeld 2 weken lang de Visio licentie niet gebruikt heeft (met op dat moment melding daarvan).

Mijn vraag is tweeledig:
1. Is wat ik schets mogelijk? (ik zit te denken aan een koppeling met Power Automate en Microsoft Graph)
2. Hoe regel ik dit? Zijn er andere gebruikers die een soortgelijk iets al hebben opgezet?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie meedenken/hulp!

Veel groeten, Anton

Best answer by Niels Henriët

Bedankt voor je snelle reactie Niels.

Dat is alvast een stap de goede richting in! Mag ik jou vragen naar een deelbare versie van de actiereeks om deze (deels) te kunnen gebruiken?

Hierbij mijn actiereeks.

De actiereeks is gebaseerd op de meldingenbeheer-module. Wij hebben hiervoor een categorie API gemaakt. Hieronder heb ik een sub-categorie VISIO aangemaakt. Hierop trigger ik de actiereeks.

In de actiereeks moet je alleen de variablen aanpassen. Indien gewenst ook de UNID’s bij stappen 7 en 8.

Ter voorbereiding moet je ook een app registratie aanmaken in je Microsoft Entra omgeving. Hiervoor zijn de volgende API machtingen benodigd:

5 replies

Niels Henriët
Forum|alt.badge.img+4

Het aanvragen (en toewijzen) van een licentie (in ons geval ook Visio) gaat bij ons via de SSP. Door middel van een actiereeks, wordt de aanvrager gekoppeld aan een Azure groep waaraan de licentie zit.

Helaas is dit bij ons wel een definitieve toewijzing. Wij hebben (nog) geen mogelijkheid om te monitoren of de licentie uberhaupt (nog) gebruikt worden door de personen met een licentie.

Ik kan mezelf ook iets bedenken inderdaad via een Automate dat de persoon eens per x periode zijn/haar licentie moet verlengen door middel het accorderen via de mail.

Anton Hooijmans
Forum|alt.badge.img+2

Dat is alvast een stap de goede richting in! Mag ik jou vragen naar een deelbare versie van de actiereeks om deze (deels) te kunnen gebruiken?

Niels Henriët
Forum|alt.badge.img+4

Hierbij mijn actiereeks.

De actiereeks is gebaseerd op de meldingenbeheer-module. Wij hebben hiervoor een categorie API gemaakt. Hieronder heb ik een sub-categorie VISIO aangemaakt. Hierop trigger ik de actiereeks.

In de actiereeks moet je alleen de variablen aanpassen. Indien gewenst ook de UNID’s bij stappen 7 en 8.

Ter voorbereiding moet je ook een app registratie aanmaken in je Microsoft Entra omgeving. Hiervoor zijn de volgende API machtingen benodigd:

Anton Hooijmans
Forum|alt.badge.img+2

Hartstikke bedankt, hiermee kan ik uit de voeten!

Niels Henriët
Forum|alt.badge.img+4

Hartstikke bedankt, hiermee kan ik uit de voeten!

Mocht je er niet uitkomen of vragen hebben, hoor ik het graag van je!