Skip to main content
ehorstingUGT
New Member ⭐⭐
September 25, 2026
Question

Ingelogde behandelaar opvragen in API call

• September 25, 2026
  • 1 reply
  • 21 views

Vanuit een Asset wil ik een change aanmaken voor het uitfaseren van een server.

Ik ben al een heel eind met het invullen van de change met gegevens uit de asset kaart maar ik loop nog tegenaan dat ik als aanmelder degene wil invullen die de actie aftrapt vanuit de asset kaart.

Nu is er de API call /operators/current maar die geeft de gegevens van het API account terug en dus niet de daadwerkelijk ingelogde behandelaar (en vanaf daar de persoon als aanmelder).

Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen?

1 reply

Problem Solver
September 26, 2026

Hi ​@ehorstingUGT,

Je kunt hiervoor de optie Waarde invoegen gebruiken, herkenbaar aan het volgende symbool.

Waarde invoegen icoon

Klik hierop en open vervolgens het tabblad Gebeurtenisgegevens. Kies daar voor Ingelogde behandelaar. Je krijgt vervolgens een aantal standaardvelden te zien, waaronder de UNID van de behandelaar. Klik vervolgens op Invoegen.

Je kunt bovenstaande stappen ook overslaan door direct de volgende variabele te gebruiken:

${_currentOperator["id"]!}

Nu hoor ik je misschien denken: een behandelaarsaccount is geen aanmelder. Gelukkig is ook daar een oplossing voor.

Sinds dit jaar is het verplicht om aan ieder behandelaarsaccount een persoonskaart te koppelen. Deze gekoppelde persoonskaart kunnen we via een HTTP-actie opvragen met de Ondersteunde Bestanden API. Doe hiervoor een GET naar:

/tas/api/operators/id/${_currentOperator["id"]!}
Get TOPdesk Operator based on id

In de inhoud van de stap waarin je de change aanmaakt, kun je vervolgens de requester-property als volgt vullen:

"requester": {
"id": "${_responses["Get TOPdesk Operator based on id"]["body"].linkedPerson.id}"
}

Hiermee wordt de persoonskaart die aan de ingelogde behandelaar is gekoppeld gebruikt als aanmelder van de change.

Laat even weten of dit het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝