Skip to main content

Incidenten - Vul actieveld met de laatste 10 icidenten van het gekoppelde middel

• March 4, 2026
  • 6 replies
  • 233 views

Gerwin Filius
Forum|alt.badge.img+6

Dit script automatiseert het proces binnen TOPdesk waarbij incidentgegevens worden opgehaald en vervolgens het actieveld wordt aangevuld met de recent gemelde incidenten voor hetzelfde middel (bijvoorbeeld een apparaat of werkplek).

1. 🔍 Stap 1: Haal incidentdetails op
    Het script start met het ophalen van details van het huidige incident via een GET-aanroep naar de API:
    - Zoekt het incident op op basis van een unieke ID (${unid}).
    - Authenticatie via een vooraf ingestelde sleutel.
    - Slaat de opgehaalde gegevens op voor latere verwerking.
  2. 📋 Stap 2: Zoek gerelateerde incidenten
    Vervolgens zoekt het script naar recente incidenten die gekoppeld zijn aan hetzelfde middel (bijvoorbeeld een defecte laptop):
    - Voert een nieuwe API-aanroep uit om historische incidenten te vinden.
    - Haalt maximaal 10 eerdere incidenten op (kan worden aangepast via "Maximum_history_records").
    - Sorteert de incidenten op aanmaakdatum, zodat de meest recente incidenten bovenaan staan.
  3. ✏️ Stap 3: Update het actieveld
    Als het script meer dan één gerelateerd incident vindt, dan:
    - Past het actieveld van het huidige incident aan via een PATCH-aanroep.
    - Voegt een overzicht toe van alle relevante incidenten, inclusief datum en tijd van melding.
    - Incidentnummer.
    - Status (bijvoorbeeld In behandeling of Afgesloten).
    - Naam van de melder.
    - Korte omschrijving van het incident.

Voorbeeld:

6 replies

Forum|alt.badge.img+1

Dank je. Werkt perfect. Daar gaan we zeker gebruik van maken.

Een eventuele extra optie voor de toekomst zou zijn om ook wijzigingen op deze manier te kunnen opnemen in het actieveld. Zodat je snel kunt zien of een incident het gevolg is van een wijziging die kort daarvoor heeft plaatsgevonden.
Ik zal daar zelf ook eens mee aan de slag gaan.

Forum|alt.badge.img+2

Zeer handig, werkte direct, niks aan hoeven te doen 👍🏻

Gerwin Filius
Forum|alt.badge.img+6
  • Author
  • Inspirer
  • March 12, 2026

Een eventuele extra optie voor de toekomst zou zijn om ook wijzigingen op deze manier te kunnen opnemen in het actieveld. Zodat je snel kunt zien of een incident het gevolg is van een wijziging die kort daarvoor heeft plaatsgevonden.

Als je wil kan ik dat wel in deze huidige actiereeks inbouwen hoor. Laat het maar weten.

Forum|alt.badge.img+1

Als je wil kan ik dat wel in deze huidige actiereeks inbouwen hoor. Laat het maar weten.

Ja. Graag. Het is me zelf nog niet gelukt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • March 17, 2026
Met deze actiereeks haal je de laatste 10 meldingen en wijzigingen op die aan hetzelfde object zijn gekoppeld. Zorg er wel voor dat de actiereeks (TOPdesk_username) over voldoende rechten beschikt.

Forum|alt.badge.img+1
Met deze actiereeks haal je de laatste 10 meldingen en wijzigingen op die aan hetzelfde object zijn gekoppeld. Zorg er wel voor dat de actiereeks (TOPdesk_username) over voldoende rechten beschikt.

Kan het zijn dat je stap GetInfo2 verwijst naar een specifiek Object.ID in jullie omgeving (88b280da-702a-4d25-a1e3-2e6f20e37bb8) waardoor deze actiereeks niet bruikbaar is?