Skip to main content
Solved

HTTP Action vraag: execute this step stap 3 uitvoeren na uitkomst stap 2

• May 29, 2026
  • 2 replies
  • 24 views

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een automated action met 3 http stappen.

Stap 1: Een connectie met Microsoft Graph API (gaat altijd goed :-)

Stap 2: controleert ‘only if a custom condition applies via : 

<#if _card["totalfacilitycosts"] == 1>true</#if>

Hoe laat ik stap 3 uitvoeren op als de uitkomst van stap 2 niet is:

Step 2 'Postagenda'
Skipped because custom condition evaluated to false

(of wel uitvoeren als uitkomst is = Successfully finished Step 2 'Postagenda' )

Best answer by Joost Oostindie

Hi Theodoor,

Je zou kunnen overwegen om in stap 3 dezelfde uitzondering toe te voegen, zodat deze ook skipped als die voorwaarde niet voldoet, maar wel uitvoert als de voorwaarde wel voldoet. Dit is denk ik de makkelijkste oplossing.

Daarnaast kun je hem ook specificeren op de uitkomst van stap 2, indien je het handig vindt hem hier echt op te focussen:

<#if ((_responses["step2"]["statusCode"])??) && _responses["step2"]["statusCode"] = 200>true<#else>false</#if>

Hier wordt in eerste instantie gecontroleerd of er een statusCode terugkomt (en hij dus niet skipped) en vervolgens of die statusCode gelijk is aan de verwachte statusCode bij het succesvol afgaan (in dit voorbeeld een 200).
In dit geval zou je step2 moeten vervangen voor de daadwerkelijke naam van de stap en de statuscode voor degene die je verwacht bij het succesvol afgaan van step2.

Hopelijk helpt dit je verder!

2 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi Theodoor,

Je zou kunnen overwegen om in stap 3 dezelfde uitzondering toe te voegen, zodat deze ook skipped als die voorwaarde niet voldoet, maar wel uitvoert als de voorwaarde wel voldoet. Dit is denk ik de makkelijkste oplossing.

Daarnaast kun je hem ook specificeren op de uitkomst van stap 2, indien je het handig vindt hem hier echt op te focussen:

<#if ((_responses["step2"]["statusCode"])??) && _responses["step2"]["statusCode"] = 200>true<#else>false</#if>

Hier wordt in eerste instantie gecontroleerd of er een statusCode terugkomt (en hij dus niet skipped) en vervolgens of die statusCode gelijk is aan de verwachte statusCode bij het succesvol afgaan (in dit voorbeeld een 200).
In dit geval zou je step2 moeten vervangen voor de daadwerkelijke naam van de stap en de statuscode voor degene die je verwacht bij het succesvol afgaan van step2.

Hopelijk helpt dit je verder!

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member
  • May 29, 2026

Hoi Joost,

Dank, kan soms zo simpel zijn. Stap 3 met dezelde uitzondering is voor mij voldoende. Status is nu keurig succes ipv failed.