Skip to main content
Question

Gebruiken jullie PowerShell voor het beheer van TOPdesk?

• August 5, 2026
  • 5 replies
  • 84 views

Forum|alt.badge.img+1

Ik merk dat ik als TOPdesk-beheerder steeds vaker PowerShell inzet om beheerwerkzaamheden uit te voeren. Zo heb ik onlangs een script gemaakt dat alle meldingen én wijzigingen controleert op de aanwezigheid van wachtwoorden of andere wachtwoordvermeldingen. Wanneer deze worden gevonden, worden ze automatisch gemaskeerd met ***, zodat gevoelige informatie niet meer zichtbaar is.

Ik ben benieuwd hoe andere TOPdesk-beheerders PowerShell inzetten binnen hun omgeving. Welke usecases hebben jullie ontwikkeld die het beheer vereenvoudigen?

5 replies

Forum|alt.badge.img+8

Jazeker, ik gebruik regelmatig PowerShell. Daarbij heb ik het voordeel dat ik als systeembeheerder veel mogelijkheden heb om processen te automatiseren. Vaak gebruik ik PowerShell voor het importeren van data in ons Asset Management-systeem vanuit andere bronnen, zoals VMware vCenter.

Daarnaast zetten we PowerShell in voor de geautomatiseerde monitoring van onze belangrijkste IT-diensten in combinatie met operationeel beheer. Binnen Operationeel Beheer (OA) hebben we hiervoor diverse reeksen ingericht, waarbij iedere reeks een eigen PowerShell-script heeft.

Dagelijks wordt via een geplande taak opgehaald welke reeksen die dag uitgevoerd moeten worden (soms wel 30 per dag!). Vervolgens wordt per reeks het bijbehorende script gestart. Op basis van de uitkomst bepaalt het systeem automatisch of een OA wordt afgerond of dat verdere opvolging nodig is.

Je kunt je voorstellen dat dit iedere dag enorm veel tijd bespaart!

Mike vd Bos
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐
  • August 6, 2026

Bij mijn vorige werkgever hadden we PowerShell scripts draaien om de logging van de VA elke 10 min te zippen en te borgen (zodat we van 7 dagen terug directe logs hadden van de TOPdesk omgeving).

Alleen dat is daar toen vervangen (met een Python script), omdat Windows Task Scheduler niet altijd de taak goed af wist te trappen, waardoor we soms wat gaten in de loggin hadden.  

Forum|alt.badge.img
  • New Member ⭐
  • August 6, 2026

Ik ben geen held met powershell, maar wat je hebt gemaakt om wachtwoorden te maskeren klinkt als een hele bruikbare oplossing die we hier ook goed zouden kunnen gebruiken.. Heb je dat helemaal zelf gemaakt of ergens vandaan gehaald?

Forum|alt.badge.img+1

Net als Gerard88 ben ik ook erg benieuwd naar dit script, heb je hier meer informatie over?

Marijn
Forum|alt.badge.img+2
  • Starter ⭐⭐
  • August 10, 2026

Ik ook, dit lijkt mij erg nuttig. Het gebeurd nog wel eens dat er per abuis een wachtwoord verschijnt in een melding die van afdeling naar afdeling gezet wordt. Als deze na een bepaalde termijn bv afgeschermd zou kunnen worden is dat erg nuttig.