Skip to main content
Question

Demarcatie zorghulpmiddelen

• July 27, 2026
  • 5 replies
  • 43 views

RinskeJansen
Forum|alt.badge.img+3

Voor de behandeldienst binnen een zorginstelling ben ik op zoek naar de manier hoe jullie een demarcatielijst in TOPdesk verwerken. 

De zorghulpmiddelen heb ik nu als subcategorie aangemaakt en wil ik per subcategorie kunnen koppelen aan een leverancier (interne behandelaar). Hoe maak je dit in Assetmanagment in combinatie met een actiereeks in actiebeheer? 

Hebben jullie dit  zelf ingericht en hoe? 

5 replies

KevinStouthandel
Forum|alt.badge.img+3

Voor de behandeldienst binnen een zorginstelling ben ik op zoek naar de manier hoe jullie een demarcatielijst in TOPdesk verwerken. 

De zorghulpmiddelen heb ik nu als subcategorie aangemaakt en wil ik per subcategorie kunnen koppelen aan een leverancier (interne behandelaar). Hoe maak je dit in Assetmanagment in combinatie met een actiereeks in actiebeheer? 

Hi Rinske,

Voor gebruikers die niet in de zorg werken of niet bekend zijn met de term "demarcatielijst ”, zoals ondergetekende 🤣, kun je uitleggen wat dit is? Misschien heeft iemand geen ervaring met dat specifieke onderwerp maar wel met een afgeleide en kun je die oplossing misschien gebruiken.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi ​@RinskeJansen,

Als je per subcategorie een behandelaar, leverancier of meerdere groepen aan wil kunnen geven, zouden de opties die je in de categorie instellingen hebt ook kunnen volstaan?

Je kunt hier namelijk per categorie en subcategorie een toewijzingen voor verscheidene velden maken per kaartsoort:

RinskeJansen
Forum|alt.badge.img+3

Hi Rinske,

Voor gebruikers die niet in de zorg werken of niet bekend zijn met de term "demarcatielijst ”, zoals ondergetekende 🤣, kun je uitleggen wat dit is? Misschien heeft iemand geen ervaring met dat specifieke onderwerp maar wel met een afgeleide en kun je die oplossing misschien gebruiken.

Hi Kevin, 

Een demarcatielijst is een overzicht waarin duidelijk wordt vastgelegd wie verantwoordelijk is voor welke taken, onderdelen of kosten. 

Een demarcatielijst voorkomt onduidelijkheid en discussies door precies aan te geven:

• Wat onder de verantwoordelijkheid van partij A valt.
  • Wat onder de verantwoordelijkheid van partij B valt.

Voorbeelden

ICT

Bij applicatiebeheer kan een demarcatielijst aangeven:

Onderdeel Verantwoordelijk
Netwerk ICT-infrastructuurteam
Serverbeheer ICT-infrastructuurteam
Applicatie-inrichting Functioneel beheer
Gebruikersbeheer Functioneel beheer
Software-updates Technisch beheer

KevinStouthandel
Forum|alt.badge.img+3

@RinskeJansen Thanks voor de uitleg, dan zou de reactie van ​@Joost Oostindie het beste passen als oplossing. Voordeel daarmee is dat je dan ook gelijk de (de)escalatie functionaliteit goed hebt ingericht voor meldingen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Employee
  • July 30, 2026

Hoi ​@RinskeJansen ,

Goede vraag! Dit zou je inderdaad kunnen inrichten met Asset Management. Naast dat de oplossing die ​@Joost Oostindie  beschrijft mogelijk ook jouw vraag beantwoord. 

Je kunt een asset gebruiken als een soort demarcatielijst, waarin je vastlegt welke leverancier of behandelaarsgroep verantwoordelijk is voor een specifieke categorie of subcategorie. Een actiereeks kan vervolgens bij het aanmaken van een melding deze informatie uitlezen en de melding automatisch toewijzen aan de juiste leverancier of interne behandelaarsgroep.

Het voordeel hiervan is dat je de demarcatie centraal beheert in de asset en deze makkelijk aanpasbaar is. Mocht het in de toekomst nodig zijn om onderscheid te maken per locatie of object, dan biedt deze inrichting daar ook direct mogelijkheden voor, dat is dan ook het voordeel van assetmanagement voor demarcatie. Tevens maakt dit het publiceren van je demarcatielijst voor de afdelingen mogelijk, en kunnen zij indien gewenst direct de contactgegevens van de leverancier of behandelaarsgroep inzien. 

Dit is in ieder geval een manier waarop je dit kunt inrichten. Ik ben ook benieuwd hoe andere organisaties dit hebben opgelost en of er nog andere mooie voorbeelden zijn.