Skip to main content

Automatische reminder voor managers met openstaande goedkeuringen (voorlopige wijzigingsaanvragen)

• July 23, 2026
  • 2 replies
  • 31 views

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8

Ik wilde graag een ingeplande actie delen die ik heb gemaakt. Misschien hebben meer organisaties hier iets aan.

Wat doet deze ingeplande actie?

Deze ingeplande actie stuurt automatisch een herinnering naar managers die nog aanvragen moeten goedkeuren.

De actie doet het volgende:

• Haalt alle openstaande voorlopige aanvragen op waarvoor een manager is ingevuld.

• Maakt een overzicht van alle unieke managers en telt hoeveel aanvragen iedere manager nog moet goedkeuren.

• Loopt vervolgens per manager door de lijst, haalt de persoonsgegevens op en verstuurt een e-mail met daarin het aantal openstaande aanvragen.

Hierdoor ontvangt een manager één overzichtelijke reminder in plaats van een losse e-mail voor iedere aanvraag.

Waarom heb ik deze actie gemaakt?

Hoewel managers automatisch een e-mail ontvangen zodra een medewerker een aanvraag indient, merkte ik dat aanvragen regelmatig toch langere tijd bleven wachten op goedkeuring. Waarschijnlijk door de drukte van de dag of doordat deze meldingen ondergesneeuwd raken tussen andere e-mails.

Met deze ingeplande actie ontvangen managers periodiek één overzichtelijke herinnering, zodat openstaande aanvragen minder snel blijven liggen.

Implementatie

1. Open Actiebeheer

• Ga naar Modules.

• Open Actiebeheer.

2. Open Geautomatiseerde acties

Kies Geautomatiseerde acties in het menu.

3. Maak een nieuwe geautomatiseerde actie

Klik op Nieuwe geautomatiseerde actie.

4. Kies het type

Selecteer:

Webhooks en ingeplande acties

5. Maak de actie aan

Maak de actie aan en geef deze een passende naam.

6. Stel de trigger in

Selecteer als soort trigger:

Volgens een planning

Configureer vervolgens de gewenste planning.

Ik heb ervoor gekozen om de actie één keer per maand op de 15e uit te voeren. Deze datum valt het komende jaar relatief weinig in een weekend of op een feestdag.

7. Importeer het JSON-bestand

• Kies bij Actie voor Importeren.

• Importeer het JSON-bestand dat bij deze Community-post is toegevoegd.

8. Configureer de e-mailstap

Pas in stap 3, substap 3.2 de configuratie van de e-mail aan naar jullie eigen situatie.

De gebruikte variabelen en de link onder de autorisatieknop kunnen in principe worden hergebruikt, tenzij jullie inmiddels gebruikmaken van het nieuwe Self Service Portal.

Vereiste rechten

Voor deze actie zijn de volgende rechten nodig:

• Wijzigingsbeheer: Lezen van eenvoudige en uitgebreide wijzigingsaanvragen.

• Ondersteunende bestanden: Personen lezen.

• API-toegang: REST API en applicatietokens.

Advies

Test de actie altijd eerst in een testomgeving voordat je deze in productie gebruikt.

2 replies

Ruud Coolen
Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer ⭐
  • July 27, 2026

Bedankt voor het delen. Autorisatieverzoeken die langdurig open staan was hier ook een hardnekkig probleem.

Zelf heb ik er voor gekozen om vanuit iedere voorlopige wijzigingsaanvraag iedere week een herinnering te sturen (o.b.v. datum / tijd van wijziging). Hierin wordt de aanmelder in CC meegenomen zodat deze weet waar het proces blijft steken. Ook staat in de email benoemd wat de aanmelder kan doen wanneer de manager door afwezigheid niet kan autoriseren. 
Het resultaat? Geen autorisatieverzoeken die langer dan 2 weken open staan 😊

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8
  • Author
  • Inspirer
  • July 27, 2026

Bedankt voor het delen. Autorisatieverzoeken die langdurig open staan was hier ook een hardnekkig probleem.

Zelf heb ik er voor gekozen om vanuit iedere voorlopige wijzigingsaanvraag iedere week een herinnering te sturen (o.b.v. datum / tijd van wijziging). Hierin wordt de aanmelder in CC meegenomen zodat deze weet waar het proces blijft steken. Ook staat in de email benoemd wat de aanmelder kan doen wanneer de manager door afwezigheid niet kan autoriseren. 
Het resultaat? Geen autorisatieverzoeken die langer dan 2 weken open staan 😊

Ook een interessante oplossing! Dank voor het delen.