Skip to main content
New Member ⭐⭐⭐⭐
February 11, 2026
Question

Automatische controle op inactieve behandelaarsaccounts

• February 11, 2026
  • 22 replies
  • 490 views

Goedendag, 😉

Wij ontvangen regelmatig aanvragen voor behandelaarsaccounts. Na het verlenen van toegang blijkt echter dat deze accounts vaak slechts sporadisch of zelfs helemaal niet worden gebruikt.

Daarom overweeg ik om een automatische controle in te richten (bijvoorbeeld op basis van “Laatste actief”), waarbij wordt gekeken naar de activiteit van behandelaarsaccounts. Wanneer er gedurende een bepaalde periode (x aantal weken) geen activiteit of inlogmoment is geweest, zou het account automatisch kunnen worden gearchiveerd.

Mijn idee is om dit via Power Automate in te richten met dan gelijktijdig een informatiemail die naar de betreffende gebruiker wordt verstuurd. Of zou dit binnen TOPdesk ook haalbaar zijn?

Mijn vraag is of iemand hier al ervaring mee heeft en of de TOPdesk-API’s de juiste velden ondersteunen om dit goed te kunnen inrichten.

Groet,

22 replies

Joost Oostindie
Contributor
June 4, 2026

Dankjewel voor het delen ​@JeroenvdK!

Afgelopen woensdag een klein begin kunnen maken, maar dit gaat zeker helpen om het verder uit te werken. Erg fijn dat je dit zo snel hebt gebouwd en deelt, daar plukken wij de vruchten van. 🙂

Als ik meer tijd heb gehad om hier ook mee aan de slag te gaan deel ik zeker nog mijn bevindingen!

Joost mag het weten, jij ook!
JeroenvdK
Explorer ⭐⭐⭐
June 25, 2026

Laatste update van mij op dit draadje. Ik heb na wat beter tracen in de browser een beter werkende - nog altijd undocumented - service endpoint gevonden voor het ophalen van de lastlogin date.

Voordeel: Geen 404 errors meer op operators die te lang niet waren ingelogd.

Nadeel: Het endpoint geeft de last logins van ALLE gebruikers terug, niet enkel van de operators. Dus die lijst kan heel snel heel groot worden, vandaar dat ik er een filter in heb gezet op de lastActive date.

Mijn nog wat slordig weergegeven Action Sequence in de bijlage. Hij werkt als je een archiefreden invult. Let op! De PATCH en email stappen staan aan in deze versie!