Skip to main content
Solved

Automatisch verwijderen van asset als persoon gearchiveerd wordt.

• June 18, 2026
  • 2 replies
  • 12 views

Forum|alt.badge.img+3

Wij leggen data vast in asset management van personen waarbij in een noodgeval acuut medisch handelen nodig is. Dit is alleen inzichtelijk voor beveiliging en EHBO. Vanuit de DPIA is aangegeven dat deze gegevens verwijderd (dus niet gearchiveerd of ontkoppeld) moeten worden als de persoon de instelling verlaat. 

Ik ben op zoek naar een geautomatiseerde actie die een asset kan -verwijderen- als de persoon gearchiveerd wordt. Ik heb op MyTopdesk en hier in de Community niks kunnen vinden. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het graag. Als je zo'n JSON hebt en die wilt delen dan houd ik mij ook aanbevolen. 

Ik ben geen html expert, dus aanpassen van bestaande JSON is niet mijn forte.

Best answer by Roy

Beste ​@Y.Slenders

Ik heb hier even naar gekeken. Op basis van de informatie op: https://developers.topdesk.com/explorer/?page=assets#/Assets/deleteAssets

heb ik zelf de onderstaande actiereeks gemaakt. Volgens mij sluit deze aan op wat je wilt bereiken.

Wanneer je deze toevoegt bij Ondersteunende bestanden - Persoon, kan de actiereeks reageren op een gebeurtenis waarbij een persoon naar het archief wordt verplaatst.

Werking van de actiereeks

Stap 1 – ZoekGelinkteAssets Deze stap zoekt op basis van het unieke ID (unid) van de persoon naar de gekoppelde assets. In de URL staat momenteel NAAMSJABLOON; deze moet vervangen worden door de naam van jullie assetsjabloon.

Stap 2 – VerwijderGevondenAsset Deze stap verwijdert vervolgens de asset die in stap 1 is gevonden.

Nog één vraag Kan een persoon meerdere assets hebben van hetzelfde sjabloon die verwijderd moeten worden? De huidige actiereeks gaat uit van één gekoppelde asset. Als er meerdere assets kunnen voorkomen, moet er een herhalende stap worden toegevoegd.

Aandachtspunten

• Test dit eerst in de testomgeving. Verwijderen is definitief.
  • Ik adviseer om hiervoor een apart API-account en een aparte rechtengroep aan te maken. Geef deze rechtengroep uitsluitend rechten om assets van dit specifieke sjabloon te verwijderen. Daarmee voorkom je onbedoelde wijzigingen aan andere assets.

Kom je hier zo verder mee?

2 replies

Roy
Forum|alt.badge.img+4
  • New Member ⭐⭐⭐⭐
  • Answer
  • June 19, 2026

Beste ​@Y.Slenders

Ik heb hier even naar gekeken. Op basis van de informatie op: https://developers.topdesk.com/explorer/?page=assets#/Assets/deleteAssets

heb ik zelf de onderstaande actiereeks gemaakt. Volgens mij sluit deze aan op wat je wilt bereiken.

Wanneer je deze toevoegt bij Ondersteunende bestanden - Persoon, kan de actiereeks reageren op een gebeurtenis waarbij een persoon naar het archief wordt verplaatst.

Werking van de actiereeks

Stap 1 – ZoekGelinkteAssets Deze stap zoekt op basis van het unieke ID (unid) van de persoon naar de gekoppelde assets. In de URL staat momenteel NAAMSJABLOON; deze moet vervangen worden door de naam van jullie assetsjabloon.

Stap 2 – VerwijderGevondenAsset Deze stap verwijdert vervolgens de asset die in stap 1 is gevonden.

Nog één vraag Kan een persoon meerdere assets hebben van hetzelfde sjabloon die verwijderd moeten worden? De huidige actiereeks gaat uit van één gekoppelde asset. Als er meerdere assets kunnen voorkomen, moet er een herhalende stap worden toegevoegd.

Aandachtspunten

• Test dit eerst in de testomgeving. Verwijderen is definitief.
  • Ik adviseer om hiervoor een apart API-account en een aparte rechtengroep aan te maken. Geef deze rechtengroep uitsluitend rechten om assets van dit specifieke sjabloon te verwijderen. Daarmee voorkom je onbedoelde wijzigingen aan andere assets.

Kom je hier zo verder mee?

Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 22, 2026

@Roy Ik kan hiermee verder. Top! Dank je wel!