Skip to main content
Question

Automatisch ticket aanmaken per x datum

• June 3, 2026
  • 8 replies
  • 68 views

Chris Hendriks
Forum|alt.badge.img+1

Hallo,

Is er iemand die heeft ingericht dat er via een geautomatiseerde actie een ticket wordt aangemaakt dat er een op datum x een bepaalde actie uitgevoerd moet worden? Zo ja, zou je dat ook willen delen :-).

Alvast bedankt voor de reactie!

Grt

8 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi Chris,

Dit ligt een beetje aan hetgeen waar je de melding voor aangemaakt wilt hebben.
Op basis van de trigger kan de module waar je de actiereeks voor maakt verschillend zijn en de gebeurtenis ook.

Omdat dit (in mijn ervaring) in de meeste gevallen een herinneringsdatum o.i.d. op een asset kaart is, hierbij wel een voorbeeld voor wanneer bijvoorbeeld een certificaat gaat verlopen in de bijlage.
Hij triggert in dit geval bijvoorbeeld 2 weken voor het bereiken van een datum, in een datumveld op het asset sjabloon.

Er wordt in deze actiereeks gebruik gemaakt van id's om de velden van de melding te vullen, die kun je invullen voor je eigen omgeving. Als het makkelijker is, kun je eventueel ook werken met ‘name’ i.p.v. ‘id’ voor deze velden en dan hier de naam van het veld invullen.

Hopelijk kom je hier voor nu mee verder!

Forum|alt.badge.img

Hallo Chris,

Wij gebruiken iets gelijks, echter maken wij geen tickets maar wij checken elke dag de toewijzingen microsoft office licenties.

Als je een nieuwe action sequence aanmaakt dan kan je kiezen voor Webhooks en ingeplande acties

Als je dan de “gebeurtenis” aanpast naar volgens een planning dan kan je een tijd aanzetten en onder “soort planning” kan je zelfs dag kiezen door te kiezen voor bijvoorbeeld elke maand en dan de dag van de maand in te geven. 

Daarna ga je in de actie de http stap toevoegen met het de post endpoint voor incidents en de gewenste parameters. Ik hoop dat dit je op weg helpt

Chris Hendriks
Forum|alt.badge.img+1

Hi Chris,

Op basis van de trigger kan de module waar je de actiereeks voor maakt verschillend zijn en de gebeurtenis ook.

Omdat dit (in mijn ervaring) in de meeste gevallen een herinneringsdatum o.i.d. op een asset kaart is, hierbij wel een voorbeeld voor wanneer bijvoorbeeld een certificaat gaat verlopen in de bijlage.
Hij triggert in dit geval bijvoorbeeld 2 weken voor het bereiken van een datum, in een datumveld op het asset sjabloon.

Er wordt in deze actiereeks gebruik gemaakt van id's om de velden van de melding te vullen, die kun je invullen voor je eigen omgeving. Als het makkelijker is, kun je eventueel ook werken met ‘name’ i.p.v. ‘id’ voor deze velden en dan hier de naam van het veld invullen.

Hallo Joost,

Bedankt voor je reactie.

Maandelijks voeren we een aantal vaste acties/handelingen uit, die staan nu in een gezamelijke agenda.
Daar maken we dan een ticket voor aan en vullen deze aan. 
Het zou handig zijn als de ticket automatisch aangemaakt wordt en dan kan deze door ons aangevuld worden. Ik heb dus geen datum in het systeem staan waarop een trigger moet afgaan.

Grt Chris

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8

Hi Chris,

Hallo Joost,

Bedankt voor je reactie.

Maandelijks voeren we een aantal vaste acties/handelingen uit, die staan nu in een gezamelijke agenda.
Het zou handig zijn als de ticket automatisch aangemaakt wordt en dan kan deze door ons aangevuld worden. Ik heb dus geen datum in het systeem staan waarop een trigger moet afgaan.

Grt Chris

Ik zou hiervoor de ingeplande actie gebruiken, je kan dan via een planning aangeven wanneer de actie uitgevoerd moet worden:

En dan maak je in de actie met een POST een melding aan.
Gebruik je het toegevoegde JSON bestand, Let op dat je de juiste waardes invult!

Mocht je voor de categorisatie etc niet de ID's kunnen/willen opzoeken, kan je ook de naam opgeven. Maar veranderd de id dan in name: "category": {"id":"*************"} >» "category": {"name":"****************"}

Succes!

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

@Chris Hendriks Dankjewel voor de verduidelijking. De bovenstaande oplossing van Sanne is dan ook wat ik in zou richten, volgens mij sluit dat aan op je vraag!

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Starter
  • June 3, 2026

Hi Chris,

Hallo Joost,

Bedankt voor je reactie.

Grt Chris

Ik zou zoals je jouw use case beschrijft gebruik maken van operationele series (OS) in plaats van Action Sequences (AS).

OSen kun je plannen en creert automatisch een ticket (operationele activiteit).

Voordeel - vind ik - is dat je dan geen AS nodig hebt die via API een ticket aanmaakt (dat doet de OS vanzelf) en je geplande operationele activiteiten (OA) staan in een aparte module (waar dat soort zaken m.i. ook thuis horen - het zijn immers geen incidenten en wellicht ook geen changes) en op OA’s kun je ook “rapporteren". Ik gebruik de anomalie en skipped functie bijvoorbeeld en dan kun je makkelijk zien wat er in de afgelopen periode netjes - zonder problemen - is uitgevoerd van de geplande werkzaamheden en welke procedures aandacht behoeven.

Daarnaast gebruik ik OS-en ook steeds meer voor het aansturen van periodieke automatisering - met name voor taken die niet direct “TOPdesk beheer” gerelateerd zijn. Scheduled webhooks zijn mooi, maar de status van OA’s kun je makkelijker gedelegeerd laten volgen. Logging vanuit die AS laat ik dan wegschrijven als een action entry in de OA. Als een Webhook failt dan is je organisatie meestal toch afhankelijk van jou als TOPdesk beheerder om daar achter te komen. Als de OA open blijft staan met de melding: “Deze sluit automatisch binnen 10 minuten” (of mooier… je logt het terug in de OA als de AS erachter iets niet goed doet, dan kunnen anderen dat ook makkelijk oppikken.

Succes met jouw scheduling!

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

@JeroenvdK Goede toevoeging!

Soms vergeet ik door mijn enthousiasme voor automatisering de basis functionaliteiten die TOPdesk heeft.

Zal vast niet de laatste keer zijn!

Forum|alt.badge.img+2

De module Operationeel Beheer lijkt mij hier idaal voor.
In Operationeel beheer kan je een taak of een reeks taken automatisch laten aanmaken.

Deze module gebruik je om taken die je om de x tijd moet uivoeren zoals

• maandelijkse controle van licenties
  • Maandelijks opruimen van een shared mailbox.

Hiervoor heb je geen actiereeksen nodig.