Skip to main content

Automatisch CC-ontvangers uit Mail Import toevoegen aan "Delen met anderen"

• July 27, 2026
  • 7 replies
  • 109 views

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5

Situatie:
Wanneer meldingen via Mail Import worden aangemaakt, worden de geadresseerden uit het CC-veld van de e-mail correct verwerkt.
Deze personen zijn vervolgens terug te vinden op de melding onder: Koppelingen → Personen

Na het koppelen gebeurt er echter verder niets met deze personen. 
Zij ontvangen daardoor geen updates van de melding en zijn feitelijk geen echte CC-deelnemers binnen TOPdesk.

Oplossing:
Met onderstaande actiereeks worden alle personen die via de Mail Import als gekoppelde persoon zijn toegevoegd automatisch opgenomen in het veld "Delen met anderen".

Hierdoor:
- ontvangen deze personen dezelfde communicatie als andere gedeelde personen;
- functioneren de oorspronkelijke e-mail CC-ontvangers ook binnen TOPdesk als CC-deelnemers;
- blijft de informatievoorziening gelijk aan wat de afzender van de e-mail heeft bedoeld.

Werking:
De actiereeks voert de volgende stappen uit:
- Leest de melding uit.
- Haalt via de OData-entiteit PersonIncidentLinks alle aan de melding gekoppelde personen op.
- Leest de persoonsgegevens van iedere gekoppelde persoon uit.
- Voegt iedere persoon toe aan Delen met anderen via de API /shareandsubscribe/sharees.

Triggerconfiguratie:
Soort = Kaartdatum
Kaartdatum = 1 minuut na Datum/tijd aanmaak
Toepassing: Als alle voorwaarden van toepassing zijn
Voorwaarde
- Aanmaker van de kaart is gelijk aan waarde het API-account / behandelaarsaccount dat is geconfigureerd in de module Mail Import.
  Deze voorwaarde zorgt ervoor dat de actiereeks alleen wordt uitgevoerd voor meldingen die daadwerkelijk via Mail Import zijn aangemaakt.

Gebruik:
De bijgevoegde actiereeks gebruikt de OData-entiteit PersonIncidentLinks om de gekoppelde personen op te halen.
Het resultaat is dat alle personen die vanuit het e-mailbericht in CC stonden automatisch worden toegevoegd aan Delen met anderen, waardoor zij voortaan meldingsupdates ontvangen.

7 replies

Forum|alt.badge.img+3
  • New Member ⭐⭐⭐⭐
  • July 27, 2026

@tverschuur Ziet er geweldig uit. Bedankt. Ik heb het meteen (handmatig, zonder trigger) getest. 
Alleen: Als ik een e-mail verstuur vanuit de melding staat er niets in de CC.
Doe ik iets verkeerd? 

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Author
  • Explorer ⭐⭐⭐⭐
  • July 27, 2026

Nee, dat is niet de bedoeling van deze oplossing. De actiereeks vult het CC-veld van uitgaande e-mails niet automatisch. Wat de actiereeks doet, is de personen die via Mail Import als gekoppelde persoon aan de melding zijn toegevoegd opnemen in'Delen met anderen'. Daardoor kunnen zij als gedeelde personen meldingsupdates ontvangen, maar ze worden niet automatisch als CC-ontvanger getoond wanneer je handmatig een e-mail vanuit de melding verstuurt. 

Wil je een e-mail versturen naar de personen uit 'Delen met anderen', zorg er dan voor dat in jouw bestaande e-mailactie de optie 'Mede-aanmelders' is geselecteerd, bijvoorbeeld in cc. (zie voorbeeld)
Dan worden deze personen meegenomen als ontvangers van de communicatie.

en/of ook < Gedeelde melding:

Forum|alt.badge.img+3
  • New Member ⭐⭐⭐⭐
  • July 27, 2026

@tverschuur Bedankt voor de snelle reactie. Ik vermoedde al dat ik dit in een e-mailactie of gedeelde melding moest meenemen, maar kende het juiste veld niet. 

Forum|alt.badge.img+3

Deze ga ik proberen, ik heb zelf wel eens zitten "prutsen” met /shareandsubscribe/sharees maar kwam er niet uit.

Bedankt voor het delen!

Forum|alt.badge.img+1

Een prima oplossing. Alleen waar ik altijd tegen aanloop is het volgende:

Ik wil zoveel mogelijk de acties via geautomatiseerde acties laten lopen. Echter daar heb je nog steeds niet de beschikking over veld "Mede-aanmelders”. Dus dat kun je niet opnemen in een Cc:veld.

Dus ben je gebonden aan de (oude) actieverkenner.

Yourivanberlo
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐⭐⭐
  • July 28, 2026

Super oplossing! Inderdaad al vaak vanuit de organisatie de vraag gekregen om dit mogelijk te maken, dus deze stond nog op de To-do. Ik ga het meteen testen 😁👌.

Forum|alt.badge.img+3

Nice, werkt goed, dankjewel!