Skip to main content
Solved

Automatisch annuleren uitgebreide wijziging na afwijzen autorisatie-activiteit door Manager

• May 26, 2026
  • 6 replies
  • 66 views

Laura Valk
Forum|alt.badge.img+2

Hallo Community,

Ik zoek een oplossing voor het volgende:

We hebben uitgebreide wijzigingen waarbij de uitvoeringsfase start met een autorisatie-activiteit voor de manager. (dit is omdat we in SSP formulier met keuzevakjes en optionele activiteiten werken en wél een goedkeuring van de manager willen).

Op het moment dat de manager de autorisatie-activiteit afwijst, dan gaat er al wel een e-mail naar de aanmelder. Maar de uitgebreide wijziging blijft in de Uitvoeringsfase staan.
Afwijzen kan niet.
Maar we willen hem wel ‘sluiten’.
Is het mogelijk om de wijziging automatisch te annuleren?
Waarbij dan de Manager wordt overgenomen uit de autorisatie-activiteit (die de afwijzing heeft gedaan) en een Standaard ‘Reden van annulering’ (we hebben al ‘Door manager afgewezen’ als optie).

De trigger / gebeurtenis ligt dus bij de autorisatie-activiteit (is altijd op basis van een bepaald activiteitsjabloon). Maar alle aanpassingen / handelingen moeten op de bovenliggende wijzigingskaart gedaan worden.

Ik heb gewoon geen idee hoe ik dit zou moeten instellen binnen actiebeheer.
Heeft iemand hier al iets voor gemaakt en zou je dat met mij willen delen?

Alvast bedankt!

Laura

Best answer by Ingrid Henneke

@Laura Valk 

Volgens mij zoek je dit: https://my.topdesk.com/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=6607511d-14c5-4bc4-a51a-ae30ba71be4e

6 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi Laura,

Wellicht is het ook mogelijk om dit functioneel op te lossen.
Als de manager goedkeuring altijd benodigd is en het gaat hier om de manager van de aanvrager van de wijziging, dan kun je in het sjabloon de ‘Voorlopige wijzigingsaanvraag’ niet automatisch laten goedkeuren en (eventuele) automatische goedkeuring hiervan leeghalen:

De ‘Wijzigingsaanvraag’ fase kun je wel gewoon nog steeds automatisch goedkeuren, zodat hij direct in de uitvoering begint en je in die fase kan werken met optionele activiteiten.

In het aanvraagformulier en het sjabloon kun je de optionele activiteit voor de manager goedkeuring nog weghalen.

Op deze manier gaat de wijziging eerst als voorlopige aanvraag naar de manager.

• Keurt deze goed? → De wijziging gaat netjes naar uitvoering en wordt verder opgepakt
  • Keurt deze af? → De voorlopige wijzigingsaanvraag wordt afgekeurd, gaat niet naar de uitvoeringsfase, en het proces stopt hier netjes.

Wellicht biedt dit een uitkomst, als de manager goedkeuring dus altijd nodig is van de manager van de aanvrager.

Loopt het proces toch anders? Laat het vooral weten, dan denken we mee over een andere oplossing!

Forum|alt.badge.img+1

Laura Valk
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 28, 2026

@Ingrid Henneke volgens mij is dit inderdaad wat ik zoek! Dank je wel.

@Joost Oostindie ik ga dit ook onderzoeken.
Ik zie het nog niet goed voor me, maar als dit zou werken heeft het wel voordeel. Voor de gebruikers in de Selfserviceportal is het namelijk nu ook niet heel duidelijk. De autorisatie-activiteit voor hun manager in de Uitvoeringsfase zien ze niet.
Het lijkt voor hun echter dat de aanvraag al is goedgekeurd, want de wijziging staat in ‘Afhandeling’. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn (als de manager de autorisatie-activiteit nog niet heeft goedgekeurd).

Laura Valk
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 29, 2026

@Joost Oostindie 
Hallo Joost,
Ik heb net jouw voorgestelde aanpassing uitgeprobeerd, maar helaas werkt dit niet zoals verwacht.
Nadat de manager de aanvraag in het Selfserviceportal heeft goedgekeurd, wordt weliswaar de wijziging in Uitvoering gezet, maar worden ALLE optionele activiteiten aan de wijziging toegevoegd en niet alleen de activiteiten die in het formulier via keuzevakje zijn aangevinkt.

Als jij dit toch werkend hebt gekregen, ben ik héél benieuwd hoe / wat ik verkeerd doe.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi Laura,

Goed dat je alle opties uitprobeert! Ik ga hem zelf ook even opbouwen in de testomgeving om kijken of ik hier uit kom, theoretisch gezien denk ik dat het zou moeten werken, maar ik heb niet gelijk een werkend voorbeeld klaar staan.

Kom hier maandag even bij je op terug!

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

@Joost Oostindie 
Hallo Joost,
Ik heb net jouw voorgestelde aanpassing uitgeprobeerd, maar helaas werkt dit niet zoals verwacht.
Nadat de manager de aanvraag in het Selfserviceportal heeft goedgekeurd, wordt weliswaar de wijziging in Uitvoering gezet, maar worden ALLE optionele activiteiten aan de wijziging toegevoegd en niet alleen de activiteiten die in het formulier via keuzevakje zijn aangevinkt.

Als jij dit toch werkend hebt gekregen, ben ik héél benieuwd hoe / wat ik verkeerd doe.

Hi Laura,

Je hebt helemaal gelijk en ik heb weer wat nieuws geleerd! Bij mij worden ook alle activiteiten toegevoegd, ongeacht keuzes in het formulier.

De enige manier om dit te omzeilen is door de aanvraagfase ook te laten goedkeuren in het behandelaars gedeelte, maar dan zou iemand dat handmatig moeten doen, wat de optie voor optionele activiteiten ook verslaat.

We zouden nog na kunnen denken over een automatisering om dit te verhelpen, maar tegelijkertijd is dat een stuk meer tijd en werk om te bewerkstelligen wat het antwoord van ​@Ingrid Henneke je nu ook al geeft, dus ik denk dat het prima is om het daarbij te laten!