Skip to main content
Jacqueline 1969
New Member ⭐
June 29, 2026
Solved

Automatisch aanvullen Soort melding, impact en urgentie bij een 2e lijnsmelding

• June 29, 2026
  • 10 replies
  • 109 views

Aan een bestaande actiereeks zou ik graag willen toevoegen dat “Soort melding” + “Impact” en “Urgentie” automatisch gevuld wordt. Heeft iemand hier misschien een json file voor beschikbaar?

Best answer by Joost Oostindie

Hi Jacqueline,

Als je hem aanpast naar ${_variables.topdesk_url?no_esc}/tas/api/incidents/call_types zou hij volgens mij moeten werken!

Bij twijfel over de juiste URL kun je altijd een kijkje nemen op TOPdesk developers, daar staan ze gedocumenteerd. In dit geval specifiek hier: Incident Management | TOPdesk API

10 replies

JeroenvdK
Explorer ⭐⭐⭐
June 29, 2026

Hi Jacqueline,

Ik naam aan dat je het unid van de melding al hebt? Dan kun je een patch doen naar endpoint /tas/api/incidents/id/{id} met daarin iets als:

{
"callType": {
"name": "string"
},
"impact": {
},
"urgency": {
}
}

Als je al een PATCH doet op het incident, je schrijft nl. dat het een bestaande Action Sequence is, dan kun je dit toevoegen aan je bestaande PATCH stap.

Op de string plekken zet je de waarde in de dropdown. Zelf zou ik dan liever naar een variabele verwijzen, omdat je dan je code niet hoeft aan te passen als je ooit een andere waarde wilt vullen.

Mocht je er niet uitkomen of specifiekere aanpassingen willen dan kun je je Action Sequence exporteren en hier als bijlage posten, dat maakt het makkelijker om je vraag direct te beantwoorden.

Suc6!
Jeroen

Jacqueline 1969
New Member ⭐
June 29, 2026

Beste Jeroen,

Super bedankt voor je snelle reactie.

Ik ga ermee stoeien 😥

Groeten,

Jacqueline

Jacqueline Kromkamp (Firda)
Jacqueline 1969
New Member ⭐
July 2, 2026

We zijn al een heel eind gekomen in de actiereeks, nog bedankt daarvoor. Alleen we krijgen nog steeds een fout bij onderstaande stap. Al meerdere keren de URL gewijzigd in “callTypes”  “calltypes” o.i.d. maar zowel met kleine als met grote letter werkt deze stap niet. Ziet iemand misschien wat er mis is aan deze stap?

Joost Oostindie
Contributor
July 2, 2026

Hi Jacqueline,

Als je hem aanpast naar ${_variables.topdesk_url?no_esc}/tas/api/incidents/call_types zou hij volgens mij moeten werken!

Bij twijfel over de juiste URL kun je altijd een kijkje nemen op TOPdesk developers, daar staan ze gedocumenteerd. In dit geval specifiek hier: Incident Management | TOPdesk API

Joost mag het weten, jij ook!
Starter ⭐
July 2, 2026

Hi Jacqueline,

callType kun je ophalen met URL /tas/api/incidents/call_types

Jacqueline 1969
New Member ⭐
July 2, 2026

Beste Wouter en Joos, het werkt! 

Bedankt voor jullie medewerking en snelle reactie.

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
July 2, 2026

@Jacqueline 1969  fijn dat het gelukt is. Zou je het antwoord als ‘best answer’ kunnen markeren zodat in de toekomst anderen hier ook van kunnen leren? 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother
JeroenvdK
Explorer ⭐⭐⭐
July 2, 2026

@Jacqueline 1969 Ik ben nieuwsgierig geworden toen ik zag dat je een GET doet om de call_types op te halen ;-). Werkt patchen op basis van de naam van het call_type niet?

Jacqueline 1969
New Member ⭐
August 3, 2026

@JeroenvdK ik heb idd eerst een Patch gedaan en daarna een Get wat betreft de call_type en dat werkt. Ik heb het niet geprobeerd met alleen de stap Patch op naam van het call_type.

tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 3, 2026

1. Maak in jouw json een variabele aan: Noem deze call_type.
2. Vul de waarde in: Voer het gewenste call-type in (bijv. Request for information).
3. Voeg de JSON-code toe: Voeg het volgende fragment toe aan je stap:
  "callType" : { "name": "${_variables.call_type}" },

😉