Skip to main content
Question

automated action change request archive

• July 22, 2026
  • 7 replies
  • 43 views

Forum|alt.badge.img+2

Ik ben op zoek hoe ik een action sequence kan maken die een change request archiveerd, iemand hier een voorbeeld van?

Ik heb tot nu toe:

7 replies

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • July 22, 2026

Dit endpoint verwacht in de body het unid van de archiving reason en niet de naam. Je zult daarom een foutmelding terugkrijgen als je “Test” ingeeft als reden.

Je kunt het unid van je archive reasons vinden door een GET te doen naar het endpoint /tas/api/archiving-reasons.

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • July 22, 2026

Wat mooier en robuuster mocht je ooit de archiefreden willen aanpassen…

Voeg deze stap bovenaan toe:

Name: getArchiveReasons

HTTP Method: GET

URL: /tas/api/archiving-reasons

Maak een variabele aan (links)

reasonOfArchiving

Zet daarin je archiefreden als waarde (“Test” dus in jouw geval)

En pas dan jouw POST stap aan met deze body

{
"id": "<#list _responses["getArchiveReasons"]["body"]?filter(x -> x.name == _variables["reasonOfArchiving"]) as reason>${reason["id"]}</#list>"
}

Die code haalt uit alle archiefredenen vanuit de stap getArchiceReasons de UNID van de reden op waarvan de naam overeenkomt met wat jij in de variabele hebt ingevuld.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Dit endpoint verwacht in de body het unid van de archiving reason en niet de naam. Je zult daarom een foutmelding terugkrijgen als je “Test” ingeeft als reden.

Je kunt het unid van je archive reasons vinden door een GET te doen naar het endpoint /tas/api/archiving-reasons.

Dit kan zowel met id, als met naam. Hij verwacht een string, beide werkt!
@TheodoorT je stap om te archiveren ziet er goed uit. Met reden zou het zoiets als dit zijn:

Met een juiste gebeurtenis kun je vanaf hier bepalen wanneer een change wordt gearchiveerd.

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • July 22, 2026

Duh… Ik ben al sinds jaar en dag de unids van archiefredenen aan het opvragen, omdat ik zeker weet dat (mogelijk dus ooit in het verleden of ander endpoint) beschreven was dat het niet kon op naam… Had een hoop extra stappen gescheeld :-D…

Je UNID in de URL zal dan wellicht het probleem zijn. Al dacht ik dat ik zelf ook ${unid} wel gebruikt heb. Maar (netter) is ${_card["unid"]!} volgens de velddefinties in TOPdesk.

Anders deel je foutmelding even. Dan is het vast zo gevonden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • New Member ⭐
  • July 22, 2026

Dank, bleek dat de api user nog niet de juiste permissies had :-(

Forum|alt.badge.img+8

Een tip.. gebruik Verbindingen / Connections i.p.v. wachtwoorden als plaintext in variabelen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • New Member ⭐
  • July 22, 2026

Een tip.. gebruik Verbindingen / Connections i.p.v. wachtwoorden als plaintext in variabelen.

Hoi Rico,

Je hebt gelijk, meteen ook even aangepast.