Skip to main content
New Member ⭐⭐
January 8, 2026
Question

Attachements extern aanleveren middels API

• January 8, 2026
  • 24 replies
  • 252 views

Ik weet hoe ik informatie van een incident kan aanleveren bij externe partijen middels de API. Echter is het aanleveren van documentatie nieuw voor mij, de vraag is, heb je een keuze qua welke documenten je wilt verzenden middels de API (pop-up logica als je een automatisch actiereeks aftrapt) of moet je een check doen voor aanlevering en welk niet aanwezig zijn verzenden.

Hoe hebben andere TopDesk beheerders dit getackeld? (middels mail kan natuurlijk ook, maar externe partij geeft aan het liever middels API te willen ontvangen).

This topic has been closed for replies.

24 replies

Inspirer
January 9, 2026

Hi allemaal,

Ik heb hier een JSON action sequence die kijkt naar:

Wanneer is laatste mail verstuurd?

Alles wat nieuwer is dan laatste mail EN een vlaggetje heeft gemarkeerd staan.

Dit post hij onzichtbaar voor aanmelder in het incident

Je hoeft dan dus zelf alleen nog maar je topdesk url, en api user toe te voegen.

Ook dien je de knop een plek te geven (context menu uitkiezen)

De opmaak is niet ideaal uiteraard maar dit is wel al in principe de basis!

Wil je dat ik iets aanpas?

Hoi Robin,

Bedankt voor je JSON oplossing. De bedoeling is een koppeling tot stand te brengen met ServiceNow (Axians). Hun willen middels de API het incident ontvangen, maar ook eventuele bestanden. Ik vraag mij vooral af of TopDesk dit uberhaupt kan via de API, ontvangen weet ik wel (dat is wel mogelijk). Maar bestanden meegeven lijkt mij alleen via de mail optie te kunnen gaan, tenzij ik verkeerd zit, of door de URL aan te leveren naar het bestand.

Via een actiereeks kan je zeker bestanden “versturen” naar een externe tool. Echter, ServiceNow moet dan wel een API endpoint hebben, voor het uploaden van een bijlage aan een ticket.

Heb je hier wat aan? https://www.servicenow.com/docs/bundle/zurich-api-reference/page/integrate/inbound-rest/concept/c_AttachmentAPI.html#title_attachment-POST-upload

Ik zie dat er een Marketplace oplossing bestaat voor het maken van een koppeling tussen TOPdesk e→ ServiceNow. Of deze ook bijlagen kan versturen, dat weet ik niet. Zie https://marketplace.topdesk.com/link-topdesk-servicenow/

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝
Robin Noppert
Contributor
January 9, 2026

Hoi ​@MaickelJansen,

Goede vraag, en je zit er eigenlijk al heel dichtbij 👍

Kort antwoord:
TOPdesk kan via de API prima incidenten uitwisselen, maar bestanden “meesturen” in dezelfde API-call naar ServiceNow kan niet direct. (zover ik dan weet)

Wat wél kan:

• Via de API:

• incidentgegevens ophalen/ontvangen

• bijlagen ophalen (list + download) via de attachment-endpoints

• Je kunt ServiceNow dus:

•  de download-URL’s van de bijlagen meegeven

Wat niet kan:

• TOPdesk kan geen incident + binaire bestanden in één API-payload pushen naar een extern systeem.

• “Bijlagen automatisch meesturen” gebeurt in TOPdesk eigenlijk alleen via:

• de e-mailfunctionaliteit

• of via een gegenereerd document (PDF)

Praktische oplossingen die ik zie:

1. API + URLs
    TOPdesk → ServiceNow: incidentdata + attachment-URL’s
    ServiceNow haalt de bestanden zelf op.

2. API + e-mail (hybride)
    Incident via API, bijlagen via mail (werkt altijd).

3. Externe flow (bijv. Power Automate)
    TOPdesk API → download attachments → upload naar ServiceNow.

Conclusie:
Je zit niet verkeerd — TOPdesk kan bestanden niet “meegeven” in één API-koppeling, maar wel beschikbaar stellen zodat ServiceNow ze zelf kan ophalen.

Je zou dus de samenvatting via de JSON kunnen uitsturen en via het emailprompt zelf de bestanden uitkiezen, niet precies wat je zoekt maar misschien wel de oplossing?

Groetjes en een fijne werkdag, Robin
New Member ⭐⭐
January 9, 2026

Hoi ​@MaickelJansen,

Goede vraag, en je zit er eigenlijk al heel dichtbij 👍

1. API + URLs
    TOPdesk → ServiceNow: incidentdata + attachment-URL’s
    ServiceNow haalt de bestanden zelf op.

2. API + e-mail (hybride)
    Incident via API, bijlagen via mail (werkt altijd).

3. Externe flow (bijv. Power Automate)
    TOPdesk API → download attachments → upload naar ServiceNow.

Conclusie:
Je zit niet verkeerd — TOPdesk kan bestanden niet “meegeven” in één API-koppeling, maar wel beschikbaar stellen zodat ServiceNow ze zelf kan ophalen.

Je zou dus de samenvatting via de JSON kunnen uitsturen en via het emailprompt zelf de bestanden uitkiezen, niet precies wat je zoekt maar misschien wel de oplossing?

Hoi Robin,

Punt 1. of 2. ga ik ze dus idd voorstellen. Er zit bij hun nog een systeem tussen dus hun moeten maar even aangeven waar het mee om kan gaan. Maar vermoed dat een hybride oplossing, nummer .2 het meest fail-safe is.

Mvg - Maickel
Robin Noppert
Contributor
January 9, 2026

Strak plan Maickel!
Benieuwd wat hun terugkoppeling wordt. Optie 2 lijkt mij inderdaad het meest fail-safe, ook omdat je daar zelf net wat meer grip houdt.

Groetjes en een fijne werkdag, Robin