Skip to main content
New Member ⭐
September 4, 2026
Question

Approval flow - niet manager

• September 4, 2026
  • 3 replies
  • 54 views

Voor onze organisatie willen we een, gedeeltelijk ge-automatiseerde approval flow opzetten: 

1. Medewerker vraagt toegang tot een applicatie aan en duidt aan op basis van een lijst uit Asset management welke software hij graag wenst. 
  2. Een approval gaat naar de leidinggevende die dit dan moet verwerken
    1. Goedgekeurd → stap 3
    2. Afgekeurd → Medewerker ontvangt een bericht
  3. Afhankelijk van een aanvinkveld in het asset (approval nodig van applicatiebeheerder) wordt een approval gestuurd naar de applicatiebeheerder die dit verwerkt.
    1. Goedgekeurd → Stap 4
    2. Afgekeurd → Medewerker ontvangt een bericht
  4. ICT ontvangt bericht en doet een laatste check op alle data en doet finaal akkoord.
  5. Toegangsbeheerder ontvangt bericht om toegang te geven. 
  6. Toegangsbeheerder voert rechten aanpassing aan en geeft via een knop (eveneens approval?) aan dat de aanvrager de rechten heeft ontvangen.
  7. Applicatie wordt toegewezen aan de aanvrager.
    Indien deze al toegewezen was aan de toepassing verandert er niets. 
  8. Wijziging wordt afgesloten

Het is een relatief eenvoudig proces maar momenteel verloopt dit manueel (via incident management en veel automatisaties etc...). 

Heeft iemand ervaring hiermee?

Is het überhaupt mogelijk?

Alvast bedankt.

3 replies

JeroenvdK
Explorer ⭐⭐⭐⭐
September 6, 2026

Volgens mij kan dit prima ondersteund door change management:

1. Dit is standaard form functionaliteit
  2. Hiervoor kun je bijv. de pre-rfc fase met manager approval gebruiken (makkelijkste als je op de person card de manager van personen gevuld hebt)
  3. Dit zou ik automatiseren, maar dan andersom (niet “alleen uitvoeren” als, maar “skippen” als). Je start deze stap dan altijd, maar bouwt een AS die checkt of het vinkje op de gekoppelde asset aanstaat na het Go worden van de activiteit. Als dat niet zo is, dan laat je deze stap skippen en gaat je proces verder.
    1. Fase is wellicht nog RfC, want je bent nog aan het beoordelen
  4. Hier zou ik denk ik de RfC laten goedkeuren. Dan heb je een soort van finale borging dat er een Go is gegeven. Je moet daarvoor wel rechten geven voor autorisatie van RfCs. Als je die autorisatie niet breed wilt uitdelen kun je wellicht ook een gewone autorisatiestap gebruiken waar een AS op aftrapt die dan de RfC alsnog goedkeurt.
    1. Fase dus in principe nog RfC denk ik, want je bent nog aan het beoordelen.
  5. Reguliere uitvoerende change activity om “iets” te doen
    1. Fase is implementation
  6. Is onderdeel van stap 5 volgens mij. Ik zou niet weten waarom je hiervoor een aparte stap wilt invoeren in het proces.
  7. Is dit een handmatige actie? Dan een nieuwe change activity om “iets” te doen
    1. Fase is implementation
  8. Alle acties zijn afgerond. Wij laten dan Servicedesk de Change daadwerkelijk sluiten (als “Implemented” markeren). Maar je kunt er ook hier weer voor kiezen om dat via een activity te doen die een AS aftrapt die daarna de overkoepelende change netjes op implemented zet.
Starter ⭐⭐⭐⭐
September 8, 2026

Ik sluit mij helemaal aan bij het advies van Jeroen. Hierbij zou ik stap 5, 6 en 7 samenvoegen in 1 activiteit binnen de uitvoerende fase van de change. Stap 8 is dan m.i. het autoriseren van de change in uitvoering waar een bericht naar de aanmelder uit voort komt.

New Member ⭐
September 15, 2026

Dankjewel voor de feedback. Ik ga eens kijken wat ik kan doen en koppel hier zeker terug.