Skip to main content
Question

API voor log entries?

• January 28, 2026
  • 3 replies
  • 63 views

Forum|alt.badge.img+3

Ik zou graag een log bijhouden in tickets van onderdelen van een Action sequence die gelukt zijn, maar die onzichtbaar zijn voor de behandelaren. Mijn idee is om daarvoor Log entries te gebruiken.

We zetten dit nu vaker in de Action log van tickets, maar daar hoort die informatie m.i. niet thuis.

Denk bijvoorbeeld aan:

• Succesvol een bericht verzonden via sms-integratie
  • Succesvol een bericht gepost in een extern systeem

Maar ook een stukje troubleshooting kan hierdoor vergemakkelijkt worden zonder dat daarvoor de beheerder moet kijken in de output van de action sequence, bijvoorbeeld een melding als...

• De noodzakelijke variabele was niet gevuld, daarom kan ik deze stap in de automatisering niet uitvoeren

Ik vind echter geen API endpoint voor de Log entries. Klopt het dat je die niet via de API kunt vullen?

3 replies

Forum|alt.badge.img+6

Klopt helemaal. Log entries kunnen enkel middels logacties toegevoegd worden. Een gemis! Ik adviseer je om een TIP te maken hiervoor. 

Roy
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • February 4, 2026

Hoi ​@JeroenvdK , 

Begrijp ik het dan goed dat je dit soort informatie in een melding wil zetten vanuit een Actiereeks: 

Maar dan onzichtbaar voor aanmelder. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Starter
  • February 4, 2026

Hoi ​@JeroenvdK , 

Begrijp ik het dan goed dat je dit soort informatie in een melding wil zetten vanuit een Actiereeks: 

Maar dan onzichtbaar voor aanmelder. 

Hi ​@Roy . Dank voor je reactie. Maar dat doen we nu soms al en mijn casus is anders. Met name voor foutmeldingen waarbij er een correctieve actie moet worden genomen. Ik wil eigenlijk de controlelog veel verder uitbreiden, zodat reguliere behandelaren ook kunnen zien dat de automatisering goed (of fout) gelopen is,. Maar die logging wil je niet altijd in de Actions tonen. Denk als voorbeeld aan…

Stap 1 - SMS bericht verzenden aan groep … gelukt

Stap 2 - Melding op externe portal activeren … gelukt

Stap 3 - Email aan procesmanagement sturen … gelukt

Stap 4 - Updaten incidentkaart … gelukt

Die detaillogging is niet op zijn plek in de Action log. Het gaat dan namelijk niet meer over de inhoud van de melding, maar enkel over achtergrondprocessen. Daarom wilde ik het opnemen in de Audit log. Dat zit elders op de meldingkaart (zie onder).

Met een event en een (oude type) action kun je daar wel informatie neerzetten, maar ik zou dus vanuit een action sequence daar ook informatie willen kunenn toevoegen.