Skip to main content
Solved

API trainingen TOPdesk

• January 23, 2026
  • 5 replies
  • 72 views

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Zijn er hier mensen die de trainingen actiebeheer van TOPdesk hebben gevolgd?
Ik had gisteren de basistraining en moet zeggen dat dat nog best lastig was.
In maart zou ik de intermediate al hebben, maar ik vroeg me af of dat niet veel te snel is.
Iemand advies daarover?

Best answer by Jonathan

Hi ​@Christiaan Fousert ! 

Leuk om te horen dat je interesse hebt in de API Intermediate training!

Freemarker komt inderdaad altijd terug in onze API-trainingen, maar met een belangrijk onderscheid per niveau:

• Basistraining
    In de basistraining trainen we je niet specifiek in Freemarker. De focus ligt op het begrijpen en opbouwen van aktiereeksen en het werken met de basis van de API.

• Intermediate training
    In de intermediate training krijg je meer met Freemarker te maken, bijvoorbeeld bij:

• simpele aangepaste voorwaarden

• het gebruiken van variabelen uit eerdere stappen

We laten je hier kennis mee maken en helpen je dit opstellen, maar ook deze training is geen Freemarker-training op zichzelf. Freemarker is vooral een hulpmiddel om nét een stap verder te gaan in je automatiseringsvaardigheden, niet het centrale onderwerp.

Twijfel je of de intermediate training al het juiste moment is? Kijk dan vooral of je jezelf herkent in de doelgroepomschrijving:

De training is bedoeld om een volgende stap te maken in het automatiseren met TOPdesk.

Je hebt de basistraining gevolgd en sindsdien gewerkt met aktiereeksen, óf je hebt het volgende onder de knie:

• Het importeren en implementeren van een aktiereeks uit onze voorbeelden op My TOPdesk

• Methods, endpoints en JSON zijn bekend terrein

• Je kunt fouten herkennen en de juiste oplossing vinden in onze documentatie

• Velden toevoegen en wijzigen in een aktiereeks gaat je gemakkelijk af

Als dit grotendeels bekend voor je klinkt, dan is de intermediate training zeker een logische volgende stap.

Hopelijk helpt dit bij het maken van je keuze!

5 replies

Forum|alt.badge.img+6

Hi ​@Christiaan Fousert,

Zelf geen van de trainingen gevolgd. Maar, volg vooral je eigen gevoel.

Begin bijvoorbeeld eens met kleine dingen automatiseren binnen TOPdesk. En dan nog even zonder conditions.

Wat kan helpen, is om de basics te leren over APIs; welke methods bestaan er? Wat doen ze? Hoe gebruik je ze? 

Kijk vooral ook even op de API documentatie pagina van TOPdesk. 

Ga ook eens het gesprek aan met de servicedesk; wat doen ze nu nog handmatig, wat best veel tijd kost? En wat kan je automatiseren? 

Freemarker is ook een belangrijk aspect binnen Automated Actions, maar dan ga je wel de moeilijke kant op.

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Christiaan Fousert,

Begin bijvoorbeeld eens met kleine dingen automatiseren binnen TOPdesk. En dan nog even zonder conditions.

Wat kan helpen, is om de basics te leren over APIs; welke methods bestaan er? Wat doen ze? Hoe gebruik je ze? 

Ga ook eens het gesprek aan met de servicedesk; wat doen ze nu nog handmatig, wat best veel tijd kost? En wat kan je automatiseren? 

Freemarker is ook een belangrijk aspect binnen Automated Actions, maar dan ga je wel de moeilijke kant op.

Dank voor je nuttige tips! Ik ga komende weken zeker aan de slag en een beetje er mee spelen.

Volgens mij is freemarker inderdaad onderdeel van de intermediate training. Misschien weet ​@Sanne van Opstal-Brakel dat? Of iemand anders van TOPdesk

Forum|alt.badge.img+6

Hi ​@Christiaan Fousert,

Dank voor je nuttige tips! Ik ga komende weken zeker aan de slag en een beetje er mee spelen.

Volgens mij is freemarker inderdaad onderdeel van de intermediate training. Misschien weet ​@Sanne van Opstal-Brakel dat? Of iemand anders van TOPdesk

Graag gedaan! Volgens MyTopdesk worden de volgende onderdelen besproken.

Welke onderwerpen komen er van pas? 

• Terugblik op de basis training 
  • Het verschil in verschillende API modellen van de TOPdesk modules 
  • Volledige usescases vertalen naar verschillende stappen in een aktiereeks 
  • Variabelen gebruiken uit vorige stappen 
  • Waardetoewijzingtabellen 
  • Simpele aangepaste voorwaarden 
  • Endpoint parameters en filters 
  • Werken met JSON lijsten

Forum|alt.badge.img+2
  • Employee
  • Answer
  • January 26, 2026

Hi ​@Christiaan Fousert ! 

Leuk om te horen dat je interesse hebt in de API Intermediate training!

Freemarker komt inderdaad altijd terug in onze API-trainingen, maar met een belangrijk onderscheid per niveau:

• Basistraining
    In de basistraining trainen we je niet specifiek in Freemarker. De focus ligt op het begrijpen en opbouwen van aktiereeksen en het werken met de basis van de API.

• Intermediate training
    In de intermediate training krijg je meer met Freemarker te maken, bijvoorbeeld bij:

• simpele aangepaste voorwaarden

• het gebruiken van variabelen uit eerdere stappen

We laten je hier kennis mee maken en helpen je dit opstellen, maar ook deze training is geen Freemarker-training op zichzelf. Freemarker is vooral een hulpmiddel om nét een stap verder te gaan in je automatiseringsvaardigheden, niet het centrale onderwerp.

Twijfel je of de intermediate training al het juiste moment is? Kijk dan vooral of je jezelf herkent in de doelgroepomschrijving:

De training is bedoeld om een volgende stap te maken in het automatiseren met TOPdesk.

Je hebt de basistraining gevolgd en sindsdien gewerkt met aktiereeksen, óf je hebt het volgende onder de knie:

• Het importeren en implementeren van een aktiereeks uit onze voorbeelden op My TOPdesk

• Methods, endpoints en JSON zijn bekend terrein

• Je kunt fouten herkennen en de juiste oplossing vinden in onze documentatie

• Velden toevoegen en wijzigen in een aktiereeks gaat je gemakkelijk af

Als dit grotendeels bekend voor je klinkt, dan is de intermediate training zeker een logische volgende stap.

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Dankjewel, dit geeft inderdaad meer duidelijkheid dat ik/we hem voorlopig even uit moeten stellen en eerst maar aan de slag moeten gaan met de stof die in de basis naar voren is gekomen.