Skip to main content
Question

Anonimisering aanmdelder

  • April 23, 2026
  • 10 replies
  • 107 views

Forum|alt.badge.img+2

Goedemiddag,

Weet iemand of het mogelijk om een aanmelder van een melding via een actiereeks te anonimiseren? En zo ja, hoe :-)

10 replies

Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer
  • April 24, 2026

Weet je zeker dat je de aanmelder van een melding wilt anonimiseren?
In dat geval moet je de personenkaart anonimiseren. Het gevolg daarvan is dat alle meldingen van deze aanmelder ook geanonimiseerd worden.
Misschien is dat precies de bedoeling, maar als je alleen deze specifieke melding wilt anonimiseren, is dat iets anders. In dat geval zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om de aanmelder in de melding te vervangen door een dummy‑persoon. Dat is in feite ook een vorm van anonimiseren, maar zonder impact op andere meldingen.
Kortom: gaat het je om het anonimiseren van de melding, of van de persoon (personenkaart)?


Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • April 24, 2026

Dank voor deze zeer heldere invalshoek. Die had ik zelf kunnen bedenken ;-)

Inderdaad totaal niet handig en beter om er een dummy-persoon aan te koppelen. Die gedachte had ik al, maar vond het netter om op de plek van de aanmelder ‘de sterretjes’ te zien, zodat duidelijk zou zijn dat het om een anonieme aanmelder gaat. Totaal niet over nagedacht dat dit natuurlijk gekoppeld is aan een persoonskaart. Wat dom, haha. 
Dank voor je reactie, ik weet nu wat me te doen staat.


edwintalsma
Forum|alt.badge.img+3
  • Explorer
  • April 30, 2026

Je zou via een actiereeks de aanmelder van een melding kunnen vervangen door een geanonimiseerde gebruiker. Dit anonimiseert alleen het aanmelderblok.


Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 5, 2026

Ik heb dit nu ingesteld en dat werkt, maar in het verzoekveld staat bovenaan nog steeds vetgedrukt de naam van de aanmelder. Is er een manier om die weg te krijgen?
Heb al iets met een PATCH de Creator ID proberen te wijzingen, maar geen resultaat. 

{
"creator": {
"id": "${_variables.ID_geanonimiseerde_aanmelder}"}
}

 


Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 5, 2026

Heb nu een actiereeks lopen die het verzoekveld verwijderd en daarna weer terugplaatst, maar dan dus onder het account van de API. Dit lost dit issue ook op, maar vraag me wel af of het netter kan


edwintalsma
Forum|alt.badge.img+3
  • Explorer
  • May 6, 2026

Dan kan het ook nog zo zijn dat de aanmelder ergens in de reacties gereageerd heeft, hoe ga je daar dan mee om?


Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 6, 2026

Nee, want de actiereeks die de melding anoniem maakt start direct na het indienen van het formulier op basis van een keuze op dat formulier. Dus kiest de aanmelder om anoniem te zijn, dan kan die na het indienen niet meer bij de melding, immers de aanmelderkaart is dan al vervangen door een anonieme aanmelderkaart. 
Tevens verwijderd de actiereeks dus het verzoekveld en plaatst deze terug ‘op eigen API  naam’ en wordt de pdf van de oorspronkelijke aanvraag verwijderd. De resultaten van de actiereeks worden niet gelogd (dus ik als functioneel beheerder kan achteraf ook niet zien wie het was).
Denk dat ik het zo alles wel heb…?


Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8
  • Contributor
  • May 19, 2026

Interessante situatie.
Mag ik vragen waarom je dit hebt ingericht en voor wat voor soort aanvragen dit gebruikt word?

 


Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • May 19, 2026

Misschien is het een idee om naar de custom forms / open forms oplossing te gaan kijken in de marketplace. Dan kun je formulieren maken waarbij geen inlog nodig is, zodat er echt anoniem een melding aangemaakt kan worden. Wij doen dit ook om meldingen van vieze ruimtes (bijv. toiletten) laagdrempelig te maken. Met een QR code kom je uit op het formulier, locatie en ruimtenummer is al ingevuld in het formulier, en dan heb je een optie om je email achter te laten om updates te ontvangen of niet. Voor de aanmelders die geen updates willen ontvangen hebben wij een dummy-aanmelder.


Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • May 19, 2026

@Sanne Haller We gaan dit gebruiken voor een pilote mbt meldingen over Zorgwekkend of ongewenst gedrag.
@Guido Voor een ander proces gaan we inderdaad de Custom Forms aanschaffen. Wanneer dat is geïmplementeerd, kan ik wellicht weer eens kijken of dit allemaal iets beter kan worden ingericht, maar voor nu is het vooralsnog dus op deze manier. 
Wij hebben ook een soorrgelijk proces met QR-codes in lab-lokalen maar daarachter zit een publiek formulier, ook om de login dus te omzeilen.