Skip to main content
Johan Edens
New Member ⭐
January 29, 2026
Question

"Activiteiten" bij een melding

• January 29, 2026
  • 12 replies
  • 205 views

Hallo,

Ik zou graag net zoals bij een uitgebreide wijziging een standaard set aan activiteiten willen hebben bij een melding (1e of 2e lijns).

Handelingen die verricht moeten worden door verschillende behandelaars.

Voorziet Topdesk hierin? Of hoe hebben jullie dit ingericht?

Groet,

Johan

This topic has been closed for replies.

12 replies

Johan Edens
New Member ⭐
February 16, 2026

Als ik het goed begrijp, wil je dat er automatisch één of meerdere deelmeldingen worden aangemaakt, afhankelijk van wat de gebruiker invult in het Selfserviceportal-formulier.
Dat is mogelijk. Hopelijk kun je met deze eenvoudige template alvast een goede start maken.

Test dit eerst in je testomgeving:
Maak een Selfserviceportal-formulier aan voor een 2e-lijnsmelding.
Voeg een vraag toe met het type Lijst met keuze-rondjes.
Naam: Welke kleur
Opties: rood, geel

Toelichting:
In de actiereeks Template met 2 deelmeldingen.json staan twee POST-stappen klaar (create_deelmelding1 en create_deelmelding2) die worden geactiveerd op basis van de ingevoerde keuze:

Als in het SSP formulier rood wordt geselecteerd, dan wordt stap create_deelmelding1 uitgevoerd en wordt er een deelmelding aangemaakt.
Als geel wordt gekozen, dan wordt stap create_deelmelding2 uitgevoerd.

Hoe de deelmelding eruit ziet, bepaal je per stap zelf. 
Zo kun je in stap create_deelmelding1 bijvoorbeeld een andere behandelaarsgroep of categorie meegeven dan in create_deelmelding2.

Je kunt de variabelen in de actiereeks uiteraard aanpassen. Bijvoorbeeld: vervang rood door ja.
Als de aanmelder ja invult, wordt er een deelmelding aangemaakt.
Als hij nee invult, wordt er geen deelmelding gegenereerd.

Vul de stappen zo volledig mogelijk in (zoals behandelaarsgroep, categorie, enzovoort), zodat je er daarna geen omkijken meer naar hebt.

Succes!!!

Dank tverschuur,

Ik zal kijken of dit in mijn behoefte voorziet.

Groet,

Johan

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
February 23, 2026

Mochten jullie denken dat dit een handige actiereeks is om op te nemen in de Community resources, laat het dan vooral ook eventjes weten. 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother