Skip to main content
New Member ⭐⭐⭐
September 10, 2026
Question

Actiereeks geautomatiseerde mails in TOPdesk

• September 10, 2026
  • 3 replies
  • 29 views

Goedemorgen allen,

Sitautie:
Wij doen administratieve zaken voor een externe partij.

Waarbij bijvoorbeeld geautomatiseerde MS mails worden gegenereerd richting onze TOPdesk omgeving, waarbij het verzoek is: om een wachtwoord te wijzigen voor een externe medewerker (welke als gebruiker niet in TOPdesk staat)

Daarin staat in het verzoekmail welke binnen TOPdesk wordt omgezet als melding enkele gegevens, waaronder:
* Naam
* Achternaam
* Emailadres

De TOPdesk melding heeft een generiek persoon als melder (niet geregistreerde melder), en de afzender (gekoppelde mail) is dan het @Microsoft.com emailadres

Wat wij zouden willen qua stappen, waarbij ik er via een actiereeks nog niet goed uitkomt:

• Microsoft wachtwoordresetmail
  • TOPdesk maakt geautomatiseerde melding
  • Actiereeks herkent: "Verzoek om wachtwoord van gebruiker opnieuw in te stellen"
  • Actiereeks leest het e-mailadres uit het veld "Verzoek"  Bijvoorbeeld: pieter.boer@voorbeeld.nl
  • Mailadres van die persoon wordt automatisch gekoppeld aan de melding
  • Servicedesk handelt de melding af
  • De afhandeling/reactie gaat naar Pieter Boer (en niet naar Microsoft)

Kan ik via deze weg iemand vragen of soort gelijke situatie al ingericht zijn, dan wel wat wijsheid is en via welke manier ik dit het beste kan inregelen?

Wat hoop ik hiermee af te vangen?
De route gaat nu nog niet goed qua afhandeling, deze melding worden vaak netjes afgehandeld en dan gesloten, waarbij de gebruiker geen afmelding krijgt, maar het @microsoft.com emailadres, en door dit te automatiseren zou je dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Alvast bedankt voor het meedenken, en als er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag natuurlijk.

3 replies

Sanne Haller
Inspirer
September 10, 2026

Er is super veel mogelijk met actiereeksen en denk dat deze casus ook prima te doen is.

Heeft deze specifieke mail een eigen import? of een specifieke categorisatie die enkel voor deze specifieke melding gebruikt wordt? Je moet namelijk een punt hebben om de actiereeks te triggeren.

In de actiereeks kun je middels freemarker ?keep_after("Emailadres")?keep_before(",\n") stukken uit een tekst ‘selecteren’ en dan gebruiken in de actiereeks, dus ook op het emailadres veld van de melding zetten.

Je kan dat een standaard afmeldingsmail gebruiken, maar je kan ook vanuit de actiereeks mailen…

Zoveel mogelijkheden en opties ;)

Joost Oostindie
Contributor
September 10, 2026

Hi ​@Frederik Boomsma,

Dit is inderdaad goed met een actiereeks af te vangen. Zoals je het proces nu hebt uitgeschreven is de belangrijkste stap om het e-mailadres uit het verzoek te halen en dit vervolgens te gebruiken om de juiste persoon als ongeregistreerde aanmelder te koppelen/te mailen.

Je zou de actiereeks bijvoorbeeld als volgt kunnen opbouwen:

1. Controleer of het om het juiste type verzoek gaat
    Bijvoorbeeld een gebeurtenis waarop je zoveel mogelijk informatie specificeert van dit soort meldingen, uiteindelijk wil je misschien een unieke gebruiker voor de mailimport, zodat je weet dat de actiereeks alleen op deze meldingen triggert. Verder kun je denken aan velden zoals:
    • Soort melding
    • Soort binnenkomst
    • Categorie/subcategorie
    • Behandelaarsgroep
    • Aanmaker van de kaart
  2. Haal het e-mailadres uit het veld verzoek
    Door gebruik te maken van de keep after, keep before expressie kun je het e-mailadres uit de tekst halen. Dit komt er, afhankelijk van de exacte opmaak van de binnenkomende Microsoft-mail, ongeveer als volgt uit te zien: “${keep_after(”${_variables.keepAfter}“)?keep_before(”${_variables.keepBefore}“)!}”
    Hierbij gebruik je de variables om in te vullen welke tekst er voor, en welke tekst er achter het e-mailadres begint, zodat je die er specifiek uit kunt halen.
  3. Zoek de persoon op basis van het e-mailadres
    Vervolgens kun je via een GET op de personen API controleren of deze persoon al in TOPdesk bestaat. Als de persoon gevonden wordt, kun je deze als aanmelder aan de melding koppelen. Daarmee wordt ook het e-mailadres van de oorspronkelijke Microsoft-mail niet meer gebruikt als bestemming voor de verdere communicatie.
    Als dat niet mogelijk is kun je ook gebruik maken van ongeregistreerde aanmelders om hem zo alsnog als aanmelder te koppelen en de e-mail hier naartoe te versturen.
  4. Laat de verdere afhandeling regulier verlopen
    De servicedesk kan de melding vervolgens afhandelen. Eventuele automatische afhandelings- of sluitingsmail gaat dan naar de gekoppelde persoon, in dit geval Pieter Boer, in plaats van naar het Microsoft adres.

Als het niet mogelijk is om de persoon als aanmelder te koppelen, dan zou je nog een andere optie kunnen overwegen. Je volgt dan dit proces:

• Microsoft wachtwoordresetmail
  • TOPdesk maakt geautomatiseerde melding
  • Servicedesk handelt de melding af

Wanneer de servicedesk de melding afhandelt laat je geen mail, maar een actiereeks triggeren.
Die actiereeks werkt in beginsel redelijk hetzelfde als in voorgaande beschrijving; je haalt namelijk nog steeds het mailadres uit het verzoekveld zoals gespecificeerd in stap 2.
Vervolgens trigger je in deze actiereeks een e-mailstap en verstuur je vanuit de actiereeks de mail naar het opgehaalde e-mailadres uit het verzoekveld van Pieter Boer.

Ik denk dat ik persoonlijk voor deze oplossing zou gaan, omdat het makkelijker is hier een trigger op te bouwen, je niet met ongeregistreerde aanmelders hoeft te werken en de oplossing zelf simpeler is in te richten.

Hopelijk kan je hier mee verder.
Mocht je hulp nodig hebben bij het verder uitwerken van de oplossing hoor ik het wel!

Joost mag het weten, jij ook!
New Member ⭐⭐⭐
September 10, 2026

Super bedankt voor het meedenken en het delen van jullie kennis.
Ik ben nog wat nieuw in de actiereeksen, maar ik ga even inhoudelijk naar jullie voorstellen/ideeen kijken, en waar nodig kom ik zeker bij jullie terug op de lijn! voer tot nadenken.

Nogmaals bedankt, en een fijne dag verder gewenst!