Skip to main content
Question

Access logs analyseren

• April 9, 2026
  • 3 replies
  • 17 views

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+4

Dag allemaal!

Ik vroeg mij af of iemand al eens een poging heeft gedaan om de dagelijkse access logs van TOPdesk te laten analyseren via een Action Sequence?

Bijvoorbeeld op de aanwezigheid van een login van een specifieke user (users), het gebruik van een specifieke login service of de combinatie van user en IP range oid.

Op dit moment voer ik dit nog buiten TOPdesk om uit. We downloaden daarvoor dagelijks de logfile, maar ik vroeg mij af of het niet gewoon binnen TOPdesk opgelost kan worden...

3 replies

Niels Henriët
Forum|alt.badge.img+4

Wij hebben een weekelijkse actiereeks draaien (maar zou ook dagelijks kunnen) die kijken wanneer de behandelaar als laatst ingelogd geweest is. Dit schrijft hij vervolgens terug naar een vrij veld op de behandelaarskaart. Maar dat is  nog niet helemaal wat jij zoekt volgens mij.

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+4
  • Author
  • Starter
  • April 9, 2026

Nee eigenlijk wil ik meer. Ik wil eigenlijk een extract van de access log die aangeeft dat user x de afgelopen dag op tijdstippen A, B en C is ingelogd met detailinformatie.

Die gegevens zijn er. Die worden dagelijks in een externe logfile opgeslagen. Volgens mij moet ik die kunnen ophalen en dan kunnen openen binnen een Action Sequence, zodat ik via Freemarker een analyse van de inhoud kan doen. Maar dan ben ik zelf een mogelijk al uitgevonden wiel aan het uitvinden ;-)

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+4
  • Author
  • Starter
  • April 9, 2026

Hmmm… Ik wilde het even checken, maar zie nu eigenlijk pas weer dat de logfiles ook nog gezipped worden. Dat maakt het alweer een stuk complexer. Ik laat het huidige externe systeem voorlopig maar in stand. Dank voor het meedenken!